Vol energie, ontdek de vele activiteiten

Nieuwsbrief 5 september 2024

De zomervakantie ligt weer achter ons en we kijken vol energie naar de maanden die voor ons liggen. Er staan een aantal mooie activiteiten op de planning die we graag nog eens bij jou onder de aandacht willen brengen.

1 oktober 09:30 – 12:00 uur: bijeenkomst over de ‘Zweedse familiecentra: lessen voor jouw lokale jeugdaanpak’

Op dinsdag 1 oktober organiseren wij samen met het Nederlands Jeugdinstituut en de Associatie Wijkteams een bijeenkomst over het Familie Centrum uit Zweden. Een Familie Centrum is een preventieve en laagdrempelige voorziening in Zweden die gericht is op ontmoeting tussen en ondersteuning van jonge gezinnen. Tijdens de bijeenkomst maken we kennis met het Familie Centrum in Zweden en verkennen we met elkaar welke lessen we uit deze aanpak kunnen leren voor onze eigen praktijk. Ook horen we van de gemeente Enschede wat hun ervaringen zijn met het opzetten van een familiecentrum in hun gemeenten.

Meer informatie vind je in dit document.

Aanmelden kan bij Thijs Tuenter van het Nederlands Jeugdinstituut via t.tuenter@nji.nl

25 oktober: bezoek aan de DutchDesignWeek Eindhoven.

Wat is er enthousiast door jullie gereageerd op het bezoek aan de Dutch Design Week. In overleg met de programmamanagers Design Tours van de DDW kunnen we een tweede tour mogelijk maken.

Tijdens de tour verkennen we ontwerpen en projecten die laten zien hoe we systemen en interacties kunnen (her)ontwerpen die iedereen op waarde schatten. Veiligheid, inclusiviteit en verbinding staan hierin centraal. Na de tour lunchen we gezamenlijk.

Vorig jaar was het bezoek aan DDW een groot succes! Mocht je je nog niet hebben aangemeld en erbij willen zijn, laat het ons weten! Deelname is gratis voor leden, niet-leden betalen €175. Aanmelden kan via deze link

Inloop: 10:30 uur

Start tour: 11:00 uur

Startlokatie is de DDW business Lounge in Area51 Ketelhuisplein 5617 AB Eindhoven.

15 november van 14:00 – 17:00 uur Netwerkbijeenkomst AvJ, AW en NDSD

Na het succes van vorig jaar organiseren we ook dit jaar weer samen met het Netwerk Directeuren Sociaal Domein en de Associatie Wijkteams een netwerkbijeenkomst. Dit maal met als thema ‘investeren in de toekomst’. Het programma hiervan volgt nog, maar noteer de datum en tijd vast in je agenda en geef je alvast op via deze link.

De toekomst

Op 1 juli hebben we een inspirerend netwerkdiner gehad waarin we met elkaar van gedachte hebben gewisseld over de toekomst van de Associatie voor Jeugd en vooral gesproken over wat ons bindt, wat inspireert en past de AvJ nu en in de toekomst. Hierbij nog een keer het verslag. We gaan graag ook in gesprek over de uitkomsten met diegene die er niet bij konden zijn. We zijn immers een vereniging!

Kortom, we zien je graag online op een van onderstaande momenten:

24 Oktober 13:00 – 14:00 uur of 8 november 09:00 – 10:00 uur

Laat even weten wanneer jij er bij bent via deze link.

26 november tussen 10:00 – 13:00 uur

Ter voorbereiding op 26 november gaan we vanuit het bestuur ook in gesprek met het Netwerk Directeuren Sociaal Domein, de Associatie Wijkteams en Jeugdzorg Nederland. Een belangrijke rode draad is inspireren, ontmoeten, in divers en toch herkenbaar gezelschap reflecteren & ontmoeten.

Op 26 november tussen 10:00 – 13:00 uur nemen we jullie mee in onze bevindingen die de gesprekken en de online bijeenkomsten over de koers voor de AvJ voor 2025 en verder hebben opgeleverd. Wij kijken er naar uit en zorgen voor een passend programma! Aanmelden kan via deze link.

TIP: Theatervoorstelling verademing

Verademing is een theatervoorstelling die gaat over ‘ademruimte’ als belangrijke voorwaarde om ervoor te zorgen dat jeugdigen en gezinnen met complexe vraagstukken tussen wal en schip vallen. Verademing is een unieke voorstelling met een licht en humoristisch script, gemixt met indringende, persoonlijke verhalen van mensen uit verschillende hoeken van de jeugdhulp. Om je op te tillen, mee te nemen, een spiegel voor te houden en inspiratie te geven. Meer informatie over de theatervoorstelling en speellijst vind je hier. Je kan per persoon maximaal 20 kaarten gratis bestellen.

Vind je het leuk om samen met je Associatie collega’s te gaan, laat het ons dan weten per mail. We zoeken dan samen naar een geschikte datum.

En mocht je zelf een bijeenkomst / voorstelling zien die interessant zou kunnen zijn voor leden van de Associatie? Laat het ons ook weten.

21 november dag van de wijkteamsInspiratie uit andere netwerken

De Associatie Wijkteams organiseert van 10:00 – 16:00 uur de Dag van de Wijkteams. Het thema van die dag is ‘De kracht van ontmoeting’. De bijeenkomst vindt plaats in Utrecht, deelname is gratis. Op het programma staan theater, workshops en uiteraard ruimte voor ontmoeting en gesprek. Voor meer informatie en aanmelden kun je terecht op de website. Deel deze bijeenkomst vooral ook met je collega’s.