Maakkracht

[ datum ]

Waar denk- en verbeeldingskracht nodig zijn om je blik te verbreden, is maakkracht nodig om dit te vertalen naar concrete handelingen. In hun boek Maakkracht laten Tabo Goudwaard en Jetske van Oosten zien dat het die emotionele gedrevenheid is die je de kracht geeft om de wereld naar je hand te durven zetten.

Tijdens de inspiratietafel op 23 maart 2023 nam Jetske van Oosten ons mee in het principe Maakkracht: de motor tot verandering. Zij liet zien hoe iedereen in vijf stappen problemen kan aanpakken als een maker, en de aanzet kan geven tot echte, blijvende verandering. Door de grote problemen van deze tijd te gaan zien als ontwerpopgaven, kunnen we het bestaande systeem radicaal veranderen.
“We moeten toe naar een andere manier van omgaan met maatschappelijke vraagstukken en ze niet langer zien als effectiviteitsvraagstukken van lineaire productielijnen, maar als ontwerpvraagstukken van genetwerkte systemen” aldus Jetske van Oosten.

Tijdens de inspiratietafel leerden we over de denk- en werkwijze van kunstenaars, over wat maakkracht is en hoe jij vanuit jouw makerschap verandering in het systeem kan brengen. Welke stappen kan je zelf zetten om niet alleen met kennis van het hoofd, maar ook met kennis van het hart én van de handen de juiste keuzes te maken voor jezelf, voor elkaar, voor nu en voor straks?

De inspiratietafel is terug te kijken via onderstaande video.
Het boek maakkracht is te bestellen via: https://jetskevanoosten.nl/

Profiel Jetske:
Jetske van Oosten ontwerpt verandering. Als kernlid van de Sociaal Creatieve Raad maakt ze zich sterk voor een meer geïntegreerde manier van denken en handelen, dwars door sectoren en domeinen heen. Ze verbindt partijen om voorbij de grenzen van de eigen organisatie samen te werken aan grotere maatschappelijke doelen.

Foto’s