Suicide prevention pictureOp 17 september vond de bijeenkomst Suïcidepreventie in de jeugdhulp plaats. Anita Jansen, projectleider van ‘In Contact Blijven’ en Manon Merkus, senior GZ Psycholoog bij 113 zelfmoordpreventie deelden tijdens deze bijeenkomst hun ervaringen met en de resultaten van het project ‘In contact blijven, suïcidepreventie in de Jeugdzorg(Plus). Dit project zet in op het voorkomen en verminderen van suïcides in de Jeugdzorg(Plus).

"Suïcide gaat over wanhoop, eenzaamheid en geen oplossing meer zien. Niemand zou zich zo moeten voelen. Als we op tijd signaleren, van elkaar blijven leren en steeds beter reageren, dan zijn we in staat om suïcides terug te dringen en uiteindelijk te voorkomen. Laten we ons samen inzetten voor een land waarin niemand eenzaam of radeloos sterft door zelfmoord."

Bij de start van het project lag de focus op de JeugdzorgPlus, met de wens om geleidelijk (stroomopwaarts) uit te breiden naar betrokken ketenpartners. Op 17 september hebben Anita en Manon de eerste contouren van het plan voor een jeugdhulp-breed lerend netwerk en werkwijze suïcidepreventie met ons besproken. Meer informatie hierover kan je vinden in deze presentatie. Voor dit plan zijn middelen beschikbaar gekomen via de Landelijke Agenda Suïcidepreventie 2021-2025. Hierbij vormen gemeenschappelijke vraagstukken de basis.

Mocht je interesse hebben in deelname aan het leernetwerk, de inhoud van de trainings-modules of op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen rondom de jeugdzorgbrede werkwijze suicidepreventie, dan kan je je melden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De inhoud van de trainingsmodules wordt via extranet van JeugdzorgNederland beschikbaar gemaakt in een besloten groep, waarvoor toegang aangevraagd kan worden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Op veler verzoek maken wij van deze gelegenheid gebruik om ook de Scan suïcidepreventie JeugdzorgPlus en de Leidraad Suïcidepreventie JeugdzorgPlus met u te delen.