framing“Met een goed gekozen term kun je de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar ook maken.”

Over de zorg voor jeugd bestaan tal van frames. Want of we nu willen of niet, we worden geframed- en frames kunnen van grote invloed zijn op de beeldvorming over een onze sector. Frames kunnen ons helpen, maar we merken ook dat we nu te vaak last hebben van de veelal negatieve frames over de zorg voor jeugd en het feit dat het ons niet goed lukt om deze frames te re-framen. Dus het is zaak framing te herkennen en, indien nodig en daar waar wij dit willen, te zoeken naar een effectieve manier van re-framen.

samenbeeldOp vrijdag 23 april jl. hield Annemieke Smit van Yorneo een online presentatie over het thema 'Van inspriatie naar Samen Waarmaken". Een aantal mensen uit de zorg voor jeugd waren aanwezig. Op deze pagina kan je de video van de bijeenkomst zien, de podcast beluisteren of de presentatie.

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gingen we op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact? Moderator was Bart Eigeman.

Klik hier om het verslag als pdf te downloaden.

Gezamenlijke problemen los je niet alleen op
Calamiteiten in de jeugdzorg hebben grote maatschappelijke impact. De behoefte is groot om te zorgen dat ‘zoiets nooit meer voorkomt’. De verwachtingen met betrekking tot het voorkomen van calamiteiten zijn daarom hooggespannen. De praktijk is echter weerbarstig. Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt om openheid naar elkaar en kwetsbaarheid durven laten zien.