Wat kunnen bestuurders, beleidsmakers en politici doen om het gat tussen het dagelijks leven en de systeemwereld te verkleinen? En hoe kunnen ze er samen met professionals voor zorgen dat de veiligheid van kinderen en jongeren er echt op vooruitgaat?

In het online webinar volgt u het gesprek met een aantal bestuurders en beleidsmakers en kunt u via de chat meepraten.

Naamloos 1

Datum: Vrijdag 19 november 10.00 uur

Online webinar

framing“Met een goed gekozen term kun je de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar ook maken.”

Over de zorg voor jeugd bestaan tal van frames. Want of we nu willen of niet, we worden geframed- en frames kunnen van grote invloed zijn op de beeldvorming over een onze sector. Frames kunnen ons helpen, maar we merken ook dat we nu te vaak last hebben van de veelal negatieve frames over de zorg voor jeugd en het feit dat het ons niet goed lukt om deze frames te re-framen. Dus het is zaak framing te herkennen en, indien nodig en daar waar wij dit willen, te zoeken naar een effectieve manier van re-framen.

Wanneer:

27 janauri  09:00 - 13:00 uur

Waar:

Op locatie, centraal in Nederland

Voor wie:

Leden van de Associatie voor Jeugd

De workshop bestaat uit twee delen. Allereerst legt Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde, het basisidee van framing uit. Aan de hand van een aantal video’s gaan we op zoek naar patronen in het spel van framing en re-framing. In het tweede deel van de bijeenkomst gaan we aan de slag met frames waarvan je zelf last hebben: wat zijn die frames - en wat zijn effectieve manieren om die te re-framen? We werken in dit deel met Hans de Bruijn en met Jet Pagnier, professioneel acteur en framing-trainer.

Jij komt toch ook? Meldt je aan via aanmeldknop opnemen!

aanmelden button web

Deze uitnodiging in pdf

Hans de Bruijn 1800x1198Hans de Bruijn is hoogleraar bestuurskunde aan de TU Delft. Als kenner van het politieke debat weet hij hoe taal vaak een werkelijkheid construeert. Hij publiceerde meerdere boeken over framing, schreef over de toespraken van Barack Obama en de debattechniek van Geert Wilders en heeft in Trouw een wekelijkse column over framing.

WAT IS FRAMING? EEN VOORBEELD:

Al jarenlang hebben we het in Nederland over de ‘boze burger’. Burgers zijn boos op de politiek, die is losgezongen van het gewone leven. Die ‘boze burger’ leidt vaak tot een opgefokte politieke cultuur: veel politici hebben er baat bij om die boosheid stevig op te poken.

Tegelijk, die boosheid heeft ook iets onsympathieks. Nederland is een van de meest welvarende landen ter wereld, heeft de gelukkigste kinderen. En Nederlanders zijn boos? De boze burger lijkt ook de verwende en verongelijkte burger.

Sybrand Buma ergert zich aan dat frame van de ‘boze burger’. We moeten het niet hebben over boze burgers, zegt hij, maar over ‘gewone Nederlanders’ - die hun gemeenschapsgevoel en identiteit zijn kwijtgeraakt. Wat is de kracht van die re-framing?

Een. De boze burger wordt opeens de bezorgde burger - en voor mensen die bezorgd zijn heb je meer sympathie dan voor mensen die altijd maar weer boos zijn.

Twee. Er zit erkenning in voor burgers. Als jij boos bent en iemand zegt dat dat volstrekt normaal is, dan voel je je erkend. Andersom, als jij volstrekt normale zorgen hebt en je wordt als boze burger afgetekend, voel je je miskend.

Drie. Je bent van die opgefokte cultuur af. Boosheid is een emotie, die kun je oppoken. Maar als het gaat om gewone zorgen van gewone mensen - dan moet je gewoon op zoek naar oplossingen.

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gingen we op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact? Moderator was Bart Eigeman.

Klik hier om het verslag als pdf te downloaden.

Gezamenlijke problemen los je niet alleen op
Calamiteiten in de jeugdzorg hebben grote maatschappelijke impact. De behoefte is groot om te zorgen dat ‘zoiets nooit meer voorkomt’. De verwachtingen met betrekking tot het voorkomen van calamiteiten zijn daarom hooggespannen. De praktijk is echter weerbarstig. Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt om openheid naar elkaar en kwetsbaarheid durven laten zien.

samenbeeldOp vrijdag 23 april jl. hield Annemieke Smit van Yorneo een online presentatie over het thema 'Van inspriatie naar Samen Waarmaken". Een aantal mensen uit de zorg voor jeugd waren aanwezig. Op deze pagina kan je de video van de bijeenkomst zien, de podcast beluisteren of de presentatie.