Zwerm Logo De Associatie voor Jeugd gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 'De Zwerm' gestart; een beweging die toewerkt naar zorg voor jeugd zonder dwang. Deze groep voortrekkers ziet zorg voor jeugd 'zonder dwang' als voorwaarde om écht tot transformatie in de zorg voor jeugd te komen.

Transformatie: van dwang en drang naar vertrouwen

Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 ‘De Zwerm’ gestart; een beweging die bouwt aan het bevorderen van vertrouwen en het terugdringen van drang en dwang in de zorg voor jeugd. Een groep bestuurders vanuit de Associatie Jeugdzorg gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. En zich in de praktijk al anders ontwikkeld. Deze jeugdzorgbestuurders nemen het initiatief om het gesprek hierover te verdiepen en de gewenste ontwikkeling te versnellen.

Het thema – bouwen aan vertrouwen en verminderen van drang en dwang- staat al langer bij een brede groep hoog op de agenda. De Zwerm wil deze agenda zichtbaar maken, zeker nu, in tijden van transitie en transformatie. De Zwerm verbreedt de beweging die gericht is op een zorg voor jeugd die midden in de samenleving staat, met vertrouwen in elkaar, gericht op herstel van het gewone leven en met de inzet van ouders en andere burgers.
We leren van ervaringen uit andere landen en uit eigen land. Hoe vertrouwen kan groeien en we de inzet van drang en dwang echt terug kunnen dringen. Door bijvoorbeeld meer ondersteuning te bieden aan de mensen die werken in basisvoorzieningen. Maar ook door steun aan ouders en aan mensen uit de omgeving van een gezin te bieden.
[kader: Pijlers] Belangrijke pijlers

•  voor ieder kind en elke ouder: veilig opgroeien en veilig opvoeden
  •  vertrouwen in elkaar is essentieel
  •  samen optrekken
  •  jeugdzorg is present: wij zijn er voor jou en voor u
  •  leren van praktijken over de grens

Of neem contact op met De Zwerm:

Hans Jagers (Inspectie), Hans Nusse (Raad v.d. Kinderbescherming), Esther Overweter (Teijlingereind), Astrid Rotering (WSGroep) en Rutger Hageraats (Gemeente Amsterdam)

UPDATE: DE ZWERM IS WEER OPGESTEGEN.

• Seminar Floortje Scheepers: Jeugdhulp digitaal: het nieuwe normaal? +

Op 7 oktober deelt Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, haar visie op digitale innovatie in de zorg voor

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien