Zwerm Logo De Associatie voor Jeugd gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 'De Zwerm' gestart; een beweging die toewerkt naar zorg voor jeugd zonder dwang. Deze groep voortrekkers ziet zorg voor jeugd 'zonder dwang' als voorwaarde om écht tot transformatie in de zorg voor jeugd te komen.

Transformatie: van dwang en drang naar vertrouwen

Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 ‘De Zwerm’ gestart; een beweging die bouwt aan het bevorderen van vertrouwen en het terugdringen van drang en dwang in de zorg voor jeugd. Een groep bestuurders vanuit de Associatie Jeugdzorg gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. En zich in de praktijk al anders ontwikkeld. Deze jeugdzorgbestuurders nemen het initiatief om het gesprek hierover te verdiepen en de gewenste ontwikkeling te versnellen.

Het thema – bouwen aan vertrouwen en verminderen van drang en dwang- staat al langer bij een brede groep hoog op de agenda. De Zwerm wil deze agenda zichtbaar maken, zeker nu, in tijden van transitie en transformatie. De Zwerm verbreedt de beweging die gericht is op een zorg voor jeugd die midden in de samenleving staat, met vertrouwen in elkaar, gericht op herstel van het gewone leven en met de inzet van ouders en andere burgers.
We leren van ervaringen uit andere landen en uit eigen land. Hoe vertrouwen kan groeien en we de inzet van drang en dwang echt terug kunnen dringen. Door bijvoorbeeld meer ondersteuning te bieden aan de mensen die werken in basisvoorzieningen. Maar ook door steun aan ouders en aan mensen uit de omgeving van een gezin te bieden.
[kader: Pijlers] Belangrijke pijlers

•  voor ieder kind en elke ouder: veilig opgroeien en veilig opvoeden
  •  vertrouwen in elkaar is essentieel
  •  samen optrekken
  •  jeugdzorg is present: wij zijn er voor jou en voor u
  •  leren van praktijken over de grens

Of neem contact op met De Zwerm:

Hans Jagers (Inspectie), Hans Nusse (Raad v.d. Kinderbescherming), Esther Overweter (Teijlingereind), Astrid Rotering (WSGroep) en Rutger Hageraats (Gemeente Amsterdam)

UPDATE: DE ZWERM IS WEER OPGESTEGEN.

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +