Zwerm Logo De Associatie voor Jeugd gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 'De Zwerm' gestart; een beweging die toewerkt naar zorg voor jeugd zonder dwang. Deze groep voortrekkers ziet zorg voor jeugd 'zonder dwang' als voorwaarde om écht tot transformatie in de zorg voor jeugd te komen.

Transformatie: van dwang en drang naar vertrouwen

Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 ‘De Zwerm’ gestart; een beweging die bouwt aan het bevorderen van vertrouwen en het terugdringen van drang en dwang in de zorg voor jeugd. Een groep bestuurders vanuit de Associatie Jeugdzorg gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. En zich in de praktijk al anders ontwikkeld. Deze jeugdzorgbestuurders nemen het initiatief om het gesprek hierover te verdiepen en de gewenste ontwikkeling te versnellen.

Het thema – bouwen aan vertrouwen en verminderen van drang en dwang- staat al langer bij een brede groep hoog op de agenda. De Zwerm wil deze agenda zichtbaar maken, zeker nu, in tijden van transitie en transformatie. De Zwerm verbreedt de beweging die gericht is op een zorg voor jeugd die midden in de samenleving staat, met vertrouwen in elkaar, gericht op herstel van het gewone leven en met de inzet van ouders en andere burgers.
We leren van ervaringen uit andere landen en uit eigen land. Hoe vertrouwen kan groeien en we de inzet van drang en dwang echt terug kunnen dringen. Door bijvoorbeeld meer ondersteuning te bieden aan de mensen die werken in basisvoorzieningen. Maar ook door steun aan ouders en aan mensen uit de omgeving van een gezin te bieden.
[kader: Pijlers] Belangrijke pijlers

•  voor ieder kind en elke ouder: veilig opgroeien en veilig opvoeden
  •  vertrouwen in elkaar is essentieel
  •  samen optrekken
  •  jeugdzorg is present: wij zijn er voor jou en voor u
  •  leren van praktijken over de grens

Of neem contact op met De Zwerm:

Hans Jagers (Inspectie), Hans Nusse (Raad v.d. Kinderbescherming), Esther Overweter (Teijlingereind), Astrid Rotering (WSGroep) en Rutger Hageraats (Gemeente Amsterdam)

UPDATE: DE ZWERM IS WEER OPGESTEGEN.

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie