Zwerm Logo De Associatie voor Jeugd gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 'De Zwerm' gestart; een beweging die toewerkt naar zorg voor jeugd zonder dwang. Deze groep voortrekkers ziet zorg voor jeugd 'zonder dwang' als voorwaarde om écht tot transformatie in de zorg voor jeugd te komen.

Transformatie: van dwang en drang naar vertrouwen

Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 ‘De Zwerm’ gestart; een beweging die bouwt aan het bevorderen van vertrouwen en het terugdringen van drang en dwang in de zorg voor jeugd. Een groep bestuurders vanuit de Associatie Jeugdzorg gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. En zich in de praktijk al anders ontwikkeld. Deze jeugdzorgbestuurders nemen het initiatief om het gesprek hierover te verdiepen en de gewenste ontwikkeling te versnellen.

Het thema – bouwen aan vertrouwen en verminderen van drang en dwang- staat al langer bij een brede groep hoog op de agenda. De Zwerm wil deze agenda zichtbaar maken, zeker nu, in tijden van transitie en transformatie. De Zwerm verbreedt de beweging die gericht is op een zorg voor jeugd die midden in de samenleving staat, met vertrouwen in elkaar, gericht op herstel van het gewone leven en met de inzet van ouders en andere burgers.
We leren van ervaringen uit andere landen en uit eigen land. Hoe vertrouwen kan groeien en we de inzet van drang en dwang echt terug kunnen dringen. Door bijvoorbeeld meer ondersteuning te bieden aan de mensen die werken in basisvoorzieningen. Maar ook door steun aan ouders en aan mensen uit de omgeving van een gezin te bieden.
[kader: Pijlers] Belangrijke pijlers

•  voor ieder kind en elke ouder: veilig opgroeien en veilig opvoeden
  •  vertrouwen in elkaar is essentieel
  •  samen optrekken
  •  jeugdzorg is present: wij zijn er voor jou en voor u
  •  leren van praktijken over de grens

Of neem contact op met De Zwerm:

Hans Jagers (Inspectie), Hans Nusse (Raad v.d. Kinderbescherming), Esther Overweter (Teijlingereind), Astrid Rotering (WSGroep) en Rutger Hageraats (Gemeente Amsterdam)

UPDATE: DE ZWERM IS WEER OPGESTEGEN.

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Overlijden Bert Mulder +

bertmulder Na een kort ziekbed is op 3 januari 2020 Bert Mulder overleden.

Met hem verliest de Associatie voor Jeugd een

• Nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari 2020 +

anthony ginsbrook Hr6dzqNLzhw small

Op 16 januari organiseren de Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst.

Thema: emancipatie

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,