zwerm2 De Zwerm heeft besloten het thema ‘vertrouwen’ de komende periode in gesprek te brengen. Zij wil daarover met medewerkers gesprekken voeren in de eigen instellingen. Maar ook met ouders! Centrale vraag is: ‘wat betekent dat, werken in vertrouwen?’ Deze vraag beperkt zich niet alleen tot het werkveld van de professional; maar raakt ook de bestuurder en de relatie met gemeenten… Hiermee zet De Zwerm een volgende stap, voortbouwend op de landelijke beweging van het tegengaan van dwang en drang.

De Zwerm ontwikkelt een pamflet, dat het gesprek hierover kan ondersteunen. Zij wil eerst in eigen kring een aantal gesprekken voeren om te bekijken of dit een goede vorm is.

Kern van het pamflet Vertrouwen vraagt om wederkerigheid

Ouders en kinderen hebben vertrouwen in mensen uit de zorg nodig om optimaal te kunnen profiteren van de steun die aangeboden wordt. Professionals hebben vertrouwen in ouders en kinderen nodig om samen uit te vinden wat de beste weg is. Een kerntaak van zorg voor jeugd is om ouders te versterken in hun rol als opvoeder. In de praktijk voelen ouders zich soms bedreigd, omdat hulp en ‘met drang’ in elkaars verlengde worden gezien. Hoe betrouwbaar de medewerker ook is, soms moet hij/zij opboksen tegen een verouderd imago. Volgens De Zwerm komt het er dan juist op aan!

Goede steun kan ontvangen worden bij de gratie van vertrouwen. Dat betekent overigens niet dat professionals met alles wat ouders doen of voorstellen akkoord moeten gaan; zij hebben ook moed en lef nodig, om als dat nodig is, tegen de stroom in te roeien en het belang van kinderen als focus te houden. Vertrouwen ontstaat door het aangaan van een relatie, waarin betrouwbaarheid, vasthoudendheid en duidelijkheid de rode draad vormen.

In gesprek

De Zwerm wil over dit thema het gesprek aangaan. Met werkers in de zorg voor jeugd, met bestuurders, met Gemeenten, met wetenschappers. Maar vooral ook met ouders en kinderen!

Wat hebben ouders en kinderen nodig ? Hoe kijken zij aan tegen wederkerigheid: hoe geven zij vertrouwen en welk vertrouwen van werkers hebben zij nodig? Wanneer verliezen zij vertrouwen in de jeugdverlener en wanneer kunnen zij zeggen: ‘u bent mijn vertrouwen waard!’ Wat vraagt het van een werker om te werken vanuit vertrouwen? Wanneer wordt het echt op de proef gesteld en hoe los je dat op? Lukt het om met ouders en kinderen daarover in gesprek te blijven? Wordt hij/zij daarin gesteund door het team? En wat betekent dat voor het ‘imago’ van de jeugdzorg? Wat betekent werken in vertrouwen voor de Jeugdbescherming? Voor Gemeenten?

Wat leren we daarvan van onze wetenschappers….

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +