180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

1. Steun voor lokale (buddy) netwerken en initiatieven van jongeren 180313 PosP
  2. Meer invloed voor jongeren
  3. Per half jaar een drie-punten-plan
  4. Steun jongeren in hun gesprek met gemeente.
  5. Support bij meer landelijke stem

Binnenkort peilen we bij onze leden inhoeverre men hiermee kan werken.

Landelijk 3-punten-plan JWB (apart kader!)

Op het Nieuwjaarsevent vroeg het JWB aandacht voor 3 punten die zij geformuleerd hadden:

1. 18+ : geen grens!
    Jongeren moeten ook na hun 18e gebruik kunnen maken van jeugdhulp! (zie o.a. ontwikkeling pleegzorg tot 21 jaar). Dit moet voor alle jongeren in de jeugdhulp en de JeugdGGZ gelden.
    Draag niet meer uit dat ‘het’ stopt met 18 jaar!
  2. Sociaal netwerk opbouwen: geen verplichting!
    Het opbouwen van een sociaal netwerk en het verplicht op weekend gaan naar familie of anderen staat nu te hoog op de verlanglijst van hulpverleners. Soms worden oude wonden open gemaakt.
    ‘Ik kan iemand niet terug uitnodigen en daardoor voel ik me ongemakkelijk!’
  3. 3. Langer op 1 plek blijven.
    Jongeren willen continuïteit en rust. Duurzaam bij familie of een pleeggezin wonen (als thuis wonen geen optie meer is) en niet elk jaar de onrust en onzekerheid van een nieuwe indicatie. Dat is werkverschaffing voor hulpverleners. Kan dit niet anders opgelost worden?

Acties Kopgroep Altijd met de jongere voorjaar 2018:

• Voor 1 juni 2018 overzicht aan het JWB aanreiken inhoeverre leden van de Associatie voor Jeugd werken met de punten van het position paper;
  • Het JWB steunen bij het aan de orde stellen van hun 3 punten
  • Het JWB, samen met andere jongeren-organisaties, steunen bij het organiseren van een landelijke dag en contact met Who Care Scotland.

Ook op Europees niveau aandacht voor de stem van ervaringsdeskundigen…

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2 Kring midden is momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor het najaarscongres met als thema: opgavegericht sturen en leiderschap: Wat

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien