180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

1. Steun voor lokale (buddy) netwerken en initiatieven van jongeren 180313 PosP
  2. Meer invloed voor jongeren
  3. Per half jaar een drie-punten-plan
  4. Steun jongeren in hun gesprek met gemeente.
  5. Support bij meer landelijke stem

Binnenkort peilen we bij onze leden inhoeverre men hiermee kan werken.

Landelijk 3-punten-plan JWB (apart kader!)

Op het Nieuwjaarsevent vroeg het JWB aandacht voor 3 punten die zij geformuleerd hadden:

1. 18+ : geen grens!
    Jongeren moeten ook na hun 18e gebruik kunnen maken van jeugdhulp! (zie o.a. ontwikkeling pleegzorg tot 21 jaar). Dit moet voor alle jongeren in de jeugdhulp en de JeugdGGZ gelden.
    Draag niet meer uit dat ‘het’ stopt met 18 jaar!
  2. Sociaal netwerk opbouwen: geen verplichting!
    Het opbouwen van een sociaal netwerk en het verplicht op weekend gaan naar familie of anderen staat nu te hoog op de verlanglijst van hulpverleners. Soms worden oude wonden open gemaakt.
    ‘Ik kan iemand niet terug uitnodigen en daardoor voel ik me ongemakkelijk!’
  3. 3. Langer op 1 plek blijven.
    Jongeren willen continuïteit en rust. Duurzaam bij familie of een pleeggezin wonen (als thuis wonen geen optie meer is) en niet elk jaar de onrust en onzekerheid van een nieuwe indicatie. Dat is werkverschaffing voor hulpverleners. Kan dit niet anders opgelost worden?

Acties Kopgroep Altijd met de jongere voorjaar 2018:

• Voor 1 juni 2018 overzicht aan het JWB aanreiken inhoeverre leden van de Associatie voor Jeugd werken met de punten van het position paper;
  • Het JWB steunen bij het aan de orde stellen van hun 3 punten
  • Het JWB, samen met andere jongeren-organisaties, steunen bij het organiseren van een landelijke dag en contact met Who Care Scotland.

Ook op Europees niveau aandacht voor de stem van ervaringsdeskundigen…

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens