180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

1. Steun voor lokale (buddy) netwerken en initiatieven van jongeren 180313 PosP
  2. Meer invloed voor jongeren
  3. Per half jaar een drie-punten-plan
  4. Steun jongeren in hun gesprek met gemeente.
  5. Support bij meer landelijke stem

Binnenkort peilen we bij onze leden inhoeverre men hiermee kan werken.

Landelijk 3-punten-plan JWB (apart kader!)

Op het Nieuwjaarsevent vroeg het JWB aandacht voor 3 punten die zij geformuleerd hadden:

1. 18+ : geen grens!
    Jongeren moeten ook na hun 18e gebruik kunnen maken van jeugdhulp! (zie o.a. ontwikkeling pleegzorg tot 21 jaar). Dit moet voor alle jongeren in de jeugdhulp en de JeugdGGZ gelden.
    Draag niet meer uit dat ‘het’ stopt met 18 jaar!
  2. Sociaal netwerk opbouwen: geen verplichting!
    Het opbouwen van een sociaal netwerk en het verplicht op weekend gaan naar familie of anderen staat nu te hoog op de verlanglijst van hulpverleners. Soms worden oude wonden open gemaakt.
    ‘Ik kan iemand niet terug uitnodigen en daardoor voel ik me ongemakkelijk!’
  3. 3. Langer op 1 plek blijven.
    Jongeren willen continuïteit en rust. Duurzaam bij familie of een pleeggezin wonen (als thuis wonen geen optie meer is) en niet elk jaar de onrust en onzekerheid van een nieuwe indicatie. Dat is werkverschaffing voor hulpverleners. Kan dit niet anders opgelost worden?

Acties Kopgroep Altijd met de jongere voorjaar 2018:

• Voor 1 juni 2018 overzicht aan het JWB aanreiken inhoeverre leden van de Associatie voor Jeugd werken met de punten van het position paper;
  • Het JWB steunen bij het aan de orde stellen van hun 3 punten
  • Het JWB, samen met andere jongeren-organisaties, steunen bij het organiseren van een landelijke dag en contact met Who Care Scotland.

Ook op Europees niveau aandacht voor de stem van ervaringsdeskundigen…

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Overlijden Bert Mulder +

bertmulder Na een kort ziekbed is op 3 januari 2020 Bert Mulder overleden.

Met hem verliest de Associatie voor Jeugd een

• Nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari 2020 +

anthony ginsbrook Hr6dzqNLzhw small

Op 16 januari organiseren de Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst.

Thema: emancipatie

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,