Jongeren en Zorg voor Jeugd slaan de handen in elkaar

De Associatie voor Jeugd support, lokaal en landelijk, jongeren om HUN ervaringen en wensen LEIDEND te laten zijn voor de ontwikkeling van zorg voor jeugd. Wat goede zorg voor jeugd is vraagt om de stem van jongeren! In deze position paper onze oproep aan het jeugddomein om hierin samen op te trekken.

1. We steunen buddy-netwerken van en voor jongeren

Wij steunen, samen met lokale organisaties, buddy-netwerken van en voor jongeren.

Voor elke jongere die ‘uit huis gaat’, is het een uitdaging zijn/haar weg te vinden in de ‘grote’ wereld. Thuis blijft voor veel jongeren nog lang een belangrijke plek om op terug te vallen. Jongeren die jeugdhulp kregen, hebben niet altijd een thuis of vertrouwde omgeving om op terug te vallen.

Het is belangrijk dat jongeren andere jongeren steunen.

Om elkaar te helpen, samen naar instanties te gaan of gewoon samen te koken en te chillen. Jongeren die nog in een jeugdhulp-organisatie wonen, kunnen die steun ook gebruiken. Van iemand die weet hoe het is om daar te zijn. Buddy zijn voor zo’n jongere kan echt helpen!

2. Meer invloed!
Wij willen écht weten wat anders of beter kan of wat niet werkt. Bestuurders jeugdzorg willen leren van ervaringen van jongeren, weten wat wel of niet goed werkt.

Wij maken tijd om te luisteren! En met elkaar in gesprek te blijven over ervaringen van jongeren en hun ideeën.

3. Boter bij de vis: drie-punten-plan
Ieder half jaar stellen wij, als bestuurders, samen met jongeren, 3 concrete veranderpunten vast, mét een aantal concrete acties. Dat doen we per organisatie, maar ook landelijk. Na een half jaar wordt gecheckt wat er is bereikt. Voor het uitvoeren van de 3-punten-plannen blijft de bestuurder verantwoordelijk.

4. Ook belangrijk voor de Gemeente
Wij steunen jongeren uit de jeugdhulp in het gesprek met gemeenten over belangrijke thema’s. Of het nu te maken heeft met het uitbreiden van mogelijkheden om thuis te kunnen wonen, onderwijs, werk, wonen, goede jeugdhulp of inkomen.

5. Landelijke stem moet doorklinken!
De stem van jongeren in de jeugdhulp moet ook landelijk sterker klinken! De initiatiefgroep zet zich in om, samen met de Kinderombudsvrouw, ambassadeurs te zijn voor een onafhankelijk, stevig en landelijk platform. Waar JWB, ExpEx, Augeo, JongWijs, het Vergeten Kind en anderen deel van uitmaken. We nodigen Who Cares in Scotland uit als supporter en coach voor dit initiatief.

Initiatiefgroep:

Mariette Vos-Lambooy
Peter van der Loo
Nicolet Epker
Gerrit Jan Hoogeland
Gerda Huijbregts
Fawzia Nasrullah
Laura Schermer
Gitta Griffioen
Manuelle Moens

Met dank aan
Het Jeugdwelzijnsberaad

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +