Jongeren en Zorg voor Jeugd slaan de handen in elkaar

De Associatie voor Jeugd support, lokaal en landelijk, jongeren om HUN ervaringen en wensen LEIDEND te laten zijn voor de ontwikkeling van zorg voor jeugd. Wat goede zorg voor jeugd is vraagt om de stem van jongeren! In deze position paper onze oproep aan het jeugddomein om hierin samen op te trekken.

1. We steunen buddy-netwerken van en voor jongeren

Wij steunen, samen met lokale organisaties, buddy-netwerken van en voor jongeren.

Voor elke jongere die ‘uit huis gaat’, is het een uitdaging zijn/haar weg te vinden in de ‘grote’ wereld. Thuis blijft voor veel jongeren nog lang een belangrijke plek om op terug te vallen. Jongeren die jeugdhulp kregen, hebben niet altijd een thuis of vertrouwde omgeving om op terug te vallen.

Het is belangrijk dat jongeren andere jongeren steunen.

Om elkaar te helpen, samen naar instanties te gaan of gewoon samen te koken en te chillen. Jongeren die nog in een jeugdhulp-organisatie wonen, kunnen die steun ook gebruiken. Van iemand die weet hoe het is om daar te zijn. Buddy zijn voor zo’n jongere kan echt helpen!

2. Meer invloed!
Wij willen écht weten wat anders of beter kan of wat niet werkt. Bestuurders jeugdzorg willen leren van ervaringen van jongeren, weten wat wel of niet goed werkt.

Wij maken tijd om te luisteren! En met elkaar in gesprek te blijven over ervaringen van jongeren en hun ideeën.

3. Boter bij de vis: drie-punten-plan
Ieder half jaar stellen wij, als bestuurders, samen met jongeren, 3 concrete veranderpunten vast, mét een aantal concrete acties. Dat doen we per organisatie, maar ook landelijk. Na een half jaar wordt gecheckt wat er is bereikt. Voor het uitvoeren van de 3-punten-plannen blijft de bestuurder verantwoordelijk.

4. Ook belangrijk voor de Gemeente
Wij steunen jongeren uit de jeugdhulp in het gesprek met gemeenten over belangrijke thema’s. Of het nu te maken heeft met het uitbreiden van mogelijkheden om thuis te kunnen wonen, onderwijs, werk, wonen, goede jeugdhulp of inkomen.

5. Landelijke stem moet doorklinken!
De stem van jongeren in de jeugdhulp moet ook landelijk sterker klinken! De initiatiefgroep zet zich in om, samen met de Kinderombudsvrouw, ambassadeurs te zijn voor een onafhankelijk, stevig en landelijk platform. Waar JWB, ExpEx, Augeo, JongWijs, het Vergeten Kind en anderen deel van uitmaken. We nodigen Who Cares in Scotland uit als supporter en coach voor dit initiatief.

Initiatiefgroep:

Mariette Vos-Lambooy
Peter van der Loo
Nicolet Epker
Gerrit Jan Hoogeland
Gerda Huijbregts
Fawzia Nasrullah
Laura Schermer
Gitta Griffioen
Manuelle Moens

Met dank aan
Het Jeugdwelzijnsberaad

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens