Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
Toen zagen velen van ons namelijk wat ‘start-ups’ en andere initiatieven, zoals NUtrecht, voor jongeren uit de jeugdzorg kunnen betekenen.
En hoe belangrijk het is dat we dergelijke ‘nieuwe’ ideeën opvangen, horen van jongeren en steunen!
We zijn op zoek gegaan naar wat voor jongeren belangrijk is en hoe we ons bestuurlijke ‘gewicht’ in de schaal kunnen gooien om zaken echt anders te doen.
En uit te gaan van wat zij aangeven wat belangrijk is …….

Position Paper in de maak
Wij hebben de afgelopen periode met elkaar maar ook met jongeren van onze eigen jongerenraden, het Jeugdwelzijnsberaad (JWB), Jongwijs en ExpEx gesproken over hoe we steun vorm kunnen geven. Resultaat is een werkdocument (‘position paper’) van 4 punten, dat we graag met jullie willen delen.
Klik hier om de postition paper 'Altijd samen me de jongeren' te bekijken.

Lagerhuis-debatten november
We zouden jullie willen vragen om met deze punten in je achterhoofd eind november actief deel te nemen aan een van de 3 lagerhuis-debatten die het Jeugdwelzijnsberaad organiseert. Mogelijk kan de tekst van onze position paper nog aangescherpt worden of kunnen jullie zelf al starten met ‘het drie-punten-plan’ in je eigen organisatie. We horen graag jullie reacties en ervaringen terug.

Een oproep van een van de jongeren van het JWB als vlog gevoegd:

8 december: workshop bejegening voor bestuurders
Wij hebben zelf ervaren dat inspiratie pas tot actie aanzet als je zelf écht geraakt bent.
Door gesprekken met jongeren, door je verbazing of mogelijk verdriet over hoe dingen soms kunnen lopen.
Om die reden bieden we jullie een workshop aan:  op 8 december in Utrecht.
De Combinatie Jeugdzorg werkt al langer met een aantal trainingen, die door jongeren/ervaringsdeskundigen opgezet zijn en gegeven worden aan medewerkers.
Zij hebben voor ons van die trainingen een workshop van 2 uur voor bestuurders gemaakt.
Wij nodigen jullie van harte uit om daar gebruik van te maken!
Klik hier voor de 'Uitnodiging Workshop Bejegening.

Namens de Initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’
Mariette Vos-Lambooy
Peter van der Loo
Nicolet Epker
Gerrit Jan Hoogeland
Gerda Huijbregts
Fawzia Nasrullah
Laura Schermer
Gitta Griffioen
Manuelle Moens

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie