10D56B338F b Mariette Vos, Gerda Huijbregts, Marlies van Oorschot, Peter van der Loo, Laura Schermer, Gerrit Jan Hoogeland, Margriet Anker, Nicolette Epker, Gerdi Meyknecht. Gast: Martine Tobé, Jeugdwelzijnsberaad

Verslag gesprek 5 juli
Hoe leren we van ervaringen van kinderen en jongeren? Laten we ze echt deelnemen aan onze organisaties en invloed uitoefenen? Spelen hun geluiden en ervaringen voldoende een rol in onze transformatie?
Een thema dat sterk naar boven kwam op het najaarscongres 2016.
Een aantal bestuurders heeft zich verenigd om een krachtige impuls te geven en een Associatie-brede beweging op gang te brengen. Te leren van goede ervaringen en een bijdrage te leveren aan een sterk platform voor jongeren, die betrokken zijn bij jeugdzorg en jeugdhulp. Er liggen al langer talloze aanwijzingen wat jongeren belangrijk vinden.

Zie de internationale Q4C richtlijnen: klik hier voor de ink

Een actueel thema……

• De groep bestuurders wil zich sterk maken om concrete stappen te zetten om de stem van jongeren meer door te laten klinken in de jeugdhulp.
  • We zoeken naar concrete aanwijzingen, die we snel kunnen invoeren. Een van de signalen is al dat de taal in documenten, zoals hulpverleningsplannen, meer ingericht moet worden op de toekomstmogelijkheden en talenten van jongeren.
    Voorstel: de titel van een hulpverleningsplan veranderen in ‘Toekomstplan’.
  • Er zijn veel goede voorbeelden hoe organisaties de stem van jongeren en de rol van een jongerenraad prima inzetten. Zo heeft Cardea in een publicatie over 15 jaar jongerenraad mooie voorbeelden geschetst; werkt TRIAS met JAZZ en investeert de Combinatie Jeugdzorg al jaren in actieve participatie van jongeren, zoals een training voor beginnende professionals over bejegening.
  • Het programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming besteedt ook aandacht aan dit thema: Samen beter, Beter samen

De Jeugdwet vraagt om transformatie: een nieuwe manier van denken en handelen van professionals in jeugdhulp en jeugdbescherming. Deze verandering vindt plaats rondom een aantal thema’s die samen de ‘gemeenschappelijke basis’ vormen. De Ontwikkelagenda Samen beter, Beter samen ondersteunt en stimuleert de cultuurverandering door samen met professionals, kinderen, jongeren en hun naasten, aanbieders en gemeenten, ervaringen uit de praktijk te delen, verder te ontwikkelen en als kennis te ontsluiten. Toetssteen bij het ontwikkelen is steeds of kinderen, jongeren en hun naasten beter geholpen zijn. Klik hier!

• Naast ervaringen van jongeren ontstaan ook ‘ervaringsdeskundigen’ en zelfs opleidingen daarvoor. Klik hier! De GGZ en andere zorg-sectoren zijn hier al verder in dan de jeugdhulp.
  • Signaal van het jeugdwelzijnsberaad is daarbij dat zelfs commerciële bedrijven zich richten op het articuleren van de stem van jongeren c.q. gebruikers van voorzieningen. Terwijl het platform Jeugdwelzijnsberaad, waar ongeveer 150 jongeren uit de jeugdzorg bij aangesloten zijn, met moeite haar financiering én haar positie kan vasthouden.

AFSPRAKEN 5 JULI

• De betrokken bestuurders willen een krachtige impuls geven en een Associatie-brede beweging op gang te brengen. Leren van goede ervaringen, de aandacht van bestuurders voor dit thema richten en een bijdrage leveren aan een sterk platform voor jongeren, die betrokken zijn bij jeugdzorg en jeugdhulp.
  • Duidelijk is dat het protocolleren of voorschrijven van dergelijke voornemens niet werkt. De stem van jongeren laten horen en gelden is een handeling van elke dag, schuilt in kleine gebaren en vraagt om persoonlijke overtuiging, zowel van bestuurders als van professionals.
  • Commitment aan dit thema vraagt dus om persoonlijke inzet. Je wordt persoonlijk geraakt en wilt ook geraakt worden door ervaringen van jongeren. Dat is de basis van een beweging.
  • Daarnaast wil de groep zich hard maken voor een ‘jongeren-brigade’: een platform voor jongeren die ervaring hebben met jeugdhulp en jeugdzorg. Een platform dat landelijk status heeft en impact kan maken.
  • De groep vraagt het Jeugdwelzijnsberaad of Associatie voor Jeugd leden te gast mogen zijn bij regionale bijeenkomsten van het jeugdwelzijnsberaad de komende periode.
  • Het Jeugdwelzijnsberaad overweegt dit. Om hierover verder te praten en deze voor te bereiden wordt eind september met het bestuur van het Jeugdwelzijnsberaad gepraat.
  • Tevens wil de groep een inspiratietafel organiseren voor leden van de Associatie voor Jeugd, waarin jongeren een workshop geven: ‘training beginnende professionals door jongeren op het thema bejegening.’ Datum volgt nog.
  • In november 2017 worden de 3 regio-bijeenkomsten op de volgende momenten gehouden. Zet alvast in uw agenda!

27 november STEK 18-20 uur
29 november JUZT 18-20 uur
29 november ENTREA 18-20 uur

De datum voor de inspiratietafel wordt verplaatst naar september of oktober.

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens