180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

Jongeren en Zorg voor Jeugd slaan de handen in elkaar

De Associatie voor Jeugd support, lokaal en landelijk, jongeren om HUN ervaringen en wensen LEIDEND te laten zijn voor de ontwikkeling van zorg voor jeugd. Wat goede zorg voor jeugd is vraagt om de stem van jongeren! In deze position paper onze oproep aan het jeugddomein om hierin samen op te trekken.

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
Toen zagen velen van ons namelijk wat ‘start-ups’ en andere initiatieven, zoals NUtrecht, voor jongeren uit de jeugdzorg kunnen betekenen.
En hoe belangrijk het is dat we dergelijke ‘nieuwe’ ideeën opvangen, horen van jongeren en steunen!
We zijn op zoek gegaan naar wat voor jongeren belangrijk is en hoe we ons bestuurlijke ‘gewicht’ in de schaal kunnen gooien om zaken echt anders te doen.
En uit te gaan van wat zij aangeven wat belangrijk is …….

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat moet echt beter,” aldus Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer. Daarom bracht de Kinderombudsvrouw afgelopen maandag 20 november, op de Dag voor de Rechten van het Kind, verschillende jongerenorganisaties en Kamerleden samen. Volgens het verdrag voor de Rechten van het Kind hebben kinderen het recht op informatie en het recht om hun mening te geven over beslissingen die gaan over hun leven. Om dat te realiseren, maakten de jongeren en Kamerleden een plan zodat kinderen beter gehoord worden in de Tweede Kamer. Want, stelt Kalverboer: “hun stem is hierbij onmisbaar.”

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
Tijd: 10-12 uur (na afloop een broodje beschikbaar)
Locatie: Restaurant Claar (zolder), Voor Clarenburg 7, 3511 JE Utrecht

VOOR: LEDEN ASSOCIATIE VOOR JEUGD (mogelijk samen met jongeren)
TRAINER: Ervaringsdeskundig trainer Lauranne Jansen
DEELNAME: Gratis voor leden

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie