180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

Jongeren en Zorg voor Jeugd slaan de handen in elkaar

De Associatie voor Jeugd support, lokaal en landelijk, jongeren om HUN ervaringen en wensen LEIDEND te laten zijn voor de ontwikkeling van zorg voor jeugd. Wat goede zorg voor jeugd is vraagt om de stem van jongeren! In deze position paper onze oproep aan het jeugddomein om hierin samen op te trekken.

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
Toen zagen velen van ons namelijk wat ‘start-ups’ en andere initiatieven, zoals NUtrecht, voor jongeren uit de jeugdzorg kunnen betekenen.
En hoe belangrijk het is dat we dergelijke ‘nieuwe’ ideeën opvangen, horen van jongeren en steunen!
We zijn op zoek gegaan naar wat voor jongeren belangrijk is en hoe we ons bestuurlijke ‘gewicht’ in de schaal kunnen gooien om zaken echt anders te doen.
En uit te gaan van wat zij aangeven wat belangrijk is …….

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat moet echt beter,” aldus Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer. Daarom bracht de Kinderombudsvrouw afgelopen maandag 20 november, op de Dag voor de Rechten van het Kind, verschillende jongerenorganisaties en Kamerleden samen. Volgens het verdrag voor de Rechten van het Kind hebben kinderen het recht op informatie en het recht om hun mening te geven over beslissingen die gaan over hun leven. Om dat te realiseren, maakten de jongeren en Kamerleden een plan zodat kinderen beter gehoord worden in de Tweede Kamer. Want, stelt Kalverboer: “hun stem is hierbij onmisbaar.”

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
Tijd: 10-12 uur (na afloop een broodje beschikbaar)
Locatie: Restaurant Claar (zolder), Voor Clarenburg 7, 3511 JE Utrecht

VOOR: LEDEN ASSOCIATIE VOOR JEUGD (mogelijk samen met jongeren)
TRAINER: Ervaringsdeskundig trainer Lauranne Jansen
DEELNAME: Gratis voor leden

• Nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari 2020 +

anthony ginsbrook Hr6dzqNLzhw small

Op 16 januari organiseren de Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst.

Thema: emancipatie

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens