jeugdfoot

De Associatie voor Jeugd is sinds 1996 de landelijke vereniging van bestuurders in de zorg voor jeugd. Lid zijn bestuurders dan wel eindverantwoordelijken van instellingen in Nederland betrokken bij zorg voor jeugd: Jeugd & Opvoedhulp, Jeugdbescherming, wijkteams, JJI’s, Jeugd GGZ, zorg voor licht verstand gehandicapten, Raad v.d. Kinderbescherming. Ook bestuurders van onderwijs- en kinderopvang- dan wel welzijnsorganisatie die betrokken zijn bij zorg voor jeugd zijn welkom.

• Inspiratie; De Associatie voor Jeugd biedt inspiratie, debat, netwerk en initiatieven. Dit gebeurt onder meer via jaarlijkse conferenties en via 'inspiratie- en werktafels'. De stijl van de Associatie voor Jeugd is informeel, open en gebaseerd op de inbreng van de leden.

• Ontmoeting: De Associatie voor Jeugd faciliteert en organiseert ontmoeting en oriëntatie.

• Kennisdelen: De Associatie voor Jeugd organiseert tafel gesprekken, waarin kennis delen centraal staat.

• Innovatie: De Associatie voor Jeugd organiseert ‘innovatiekamers’: een aantal leden diepen een thema uit. Dit kan in de vorm van een ontwikkelproject, met als doel de resultaten beschikbaar te stellen voor alle leden.

• Partner projecten: De Associatie voor Jeugd is partner van innovatie geïnitieerd door anderen en biedt een platform voor kennisdeling.

De Organisatie
Leden van de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij en verantwoordelijk voor de ontwikkelingen binnen de Vereniging. Via de Associatie voor Jeugd ontmoeten bestuurders elkaar op een aantal vaste momenten in het jaar:

Congressen
Elk jaar wordt een Voorjaars- en Najaarsconferentie georganiseerd: een 24 uurs bijeenkomst.  Georganiseerd door een van de Kringen, op basis van een actueel thema.

De conferenties geven leden de mogelijkheid om zich diepgaand te oriënteren op een onderwerp, elkaar uitgebreid te spreken en initiatieven te nemen. Soms organiseert een Kring een werkbezoek in het buitenland (Engeland, Denemarken). Eenmaal per jaar wordt een algemene ledenvergadering van de Vereniging gehouden.

Inspiratie- en werktafels
Elk lid of een Kring kan in overleg met de programmaleiding een inspiratie- of werktafel organiseren. Dit zijn informele, kleinschalige bijeenkomsten van maximaal een dagdeel over een belangwekkend thema, een nieuwe publicatie of een interessante praktijkvraag. Doel is informeren en inspireren.

Bestuur
Het bestuur bestaat uit maximaal 5 leden: de voorzitters van de vier regionale kringen en een onafhankelijke voorzitter. Het bestuur bereidt de Algemene Ledenvergadering voor en voert het dagelijks beheer van de Vereniging.

190902 congres

Kringen
De Associatie voor Jeugd werkt met 4 regionale Kringen:

Kring Noord
(Groningen, Friesland, Drenthe. Overijssel en Noord Gelderland)

Kring Midden / Oost
(Stadsregio Amsterdam, Utrecht en Flevoland)

Kring West
(Noord Holland, Zuid Holland (inclusief Haaglanden), Stadsregio Rotterdam)

Kring Zuid
(Zuidelijk deel Gelderland, Noord Brabant, Zeeland, Limburg)

Er bestaat ook een Kring Oud Leden. Deze leden zijn niet meer werkzaam in de jeugdhulp.
De Kring Oud Leden komt minimaal eenmaal per jaar bijeen met een jaarlijks diner.

Contributie
De leden betalen jaarlijks contributie. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld in de Ledenvergadering. De contributie is in 2018 vastgesteld op € 2.000,- per lid.
Daarnaast betalen deelnemers aan de conferentie een eigen bijdrage.

Stichting Innovatie Jeugdzorg
De Associatie voor Jeugd heeft een beheersstichting opgericht, voor projecten die qua aard, financiering en impact enige omvang hebben. Het project Samen Toekomst Maken wordt door deze Stichting beheerd.  Kennisdeling van deze projecten vindt altijd plaats in samenspraak met de Associatie voor Jeugd.

Wie zijn we?

Het lidmaatschap van de Asscociatie voor Jeugd is persoonlijk. Leden van de Associatie voor Jeugd zijn bestuurders van de volgende organisaties.

Klik hier voor de leden.

• Deense ambassade: Uitnodiging online conferentie kinderbescherming & jeugdzorg +

deens Op 9 maart 2021 tussen 10:00 en 11:30 uur komen Noord-Europese executives en leidinggevende op het gebied kinderbescherming en jeugdzorg

• Voorjaarscongres 2021: Groter Denken, Kleiner Doen +

dreamstime xl 134667945 sm

Kring Zuid nodigt jou van harte uit voor het Voorjaarscongres 2021 over Groots Denken, Klein Beginnen. Centraal in het congres

• Verslag Webinar: Gesprek over zorginnovaties rond de volwassen GGZ +

wordcloud ggz.2 Op 5 februari vond een gesprek plaats tussen Floortje Scheepers en Philippe Delespaul, beiden hoogleraar zorginnovatie in de GGZ. Het

• Webinar 5 Maart: Bijdragen Aan 113 Zelfmoordpreventie +

113ZELFMOORDPREVENTIE09000113HULPLIJN Elke dag overlijden in ons land 5 mensen aan zelfmoord. Wekelijks praat 113 met zo’n 1000 mensen over hun suïcidale

• Voorjaarscongres 2021 +

Het voorjaarscongres van de Associatie voor Jeugd zal gehouden worden op 25 en 26 maart.

In lijn der verwachting zal

• Inspiratie met Arno Lelieveld +

alelieveld Als leiders eerst doen wat nodig is om beter samen te werken en gemeenschapsgeld beter te besteden, dan kunnen we