De Associatie voor Jeugd is sinds 1996 de landelijke vereniging van bestuurders in de zorg voor jeugd. Lid zijn bestuurders dan wel eindverantwoordelijken van instellingen in Nederland betrokken bij zorg voor jeugd: Jeugd & Opvoedhulp, Jeugdbescherming, wijkteams, JJI’s, Jeugd GGZ, zorg voor licht verstand gehandicapten, Raad v.d. Kinderbescherming. Ook bestuurders van onderwijs- en kinderopvang- dan wel welzijnsorganisatie die betrokken zijn bij zorg voor jeugd zijn welkom.

• jeugdfoot

Inspiratie; De Associatie voor Jeugd biedt inspiratie, debat, netwerk en initiatieven. Dit gebeurt onder meer via jaarlijkse conferenties en via 'inspiratie- en werktafels'. De stijl van de Associatie voor Jeugd is informeel, open en gebaseerd op de inbreng van de leden.

• Ontmoeting: De Associatie voor Jeugd faciliteert en organiseert ontmoeting en oriëntatie.

• Kennisdelen: De Associatie voor Jeugd organiseert tafel gesprekken, waarin kennis delen centraal staat.

• Innovatie: De Associatie voor Jeugd organiseert ‘innovatiekamers’: een aantal leden diepen een thema uit. Dit kan in de vorm van een ontwikkelproject, met als doel de resultaten beschikbaar te stellen voor alle leden.

• Partner projecten: De Associatie voor Jeugd is partner van innovatie geïnitieerd door anderen en biedt een platform voor kennisdeling.

De Organisatie
Leden van de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij en verantwoordelijk voor de ontwikkelingen binnen de Vereniging. Via de Associatie voor Jeugd ontmoeten bestuurders elkaar op een aantal vaste momenten in het jaar:

Congressen
Elk jaar wordt een Voorjaars- en Najaarsconferentie georganiseerd: een 24 uurs bijeenkomst.  Georganiseerd door een van de Kringen, op basis van een actueel thema.

De conferenties geven leden de mogelijkheid om zich diepgaand te oriënteren op een onderwerp, elkaar uitgebreid te spreken en initiatieven te nemen. Soms organiseert een Kring een werkbezoek in het buitenland (Engeland, Denemarken). Eenmaal per jaar wordt een algemene ledenvergadering van de Vereniging gehouden.

Inspiratie- en werktafels
Elk lid of een Kring kan in overleg met de programmaleiding een inspiratie- of werktafel organiseren. Dit zijn informele, kleinschalige bijeenkomsten van maximaal een dagdeel over een belangwekkend thema, een nieuwe publicatie of een interessante praktijkvraag. Doel is informeren en inspireren.

Bestuur
Het bestuur bestaat uit maximaal 5 leden: de voorzitters van de vier regionale kringen en een onafhankelijke voorzitter. Het bestuur bereidt de Algemene Ledenvergadering voor en voert het dagelijks beheer van de Vereniging.

Kringen
De Associatie voor Jeugd werkt met 4 regionale Kringen:

Kring Noord
(Groningen, Friesland, Drenthe. Overijssel en Noord Gelderland)

Kring Midden / Oost
(Stadsregio Amsterdam, Utrecht en Flevoland)

Kring West
(Noord Holland, Zuid Holland (inclusief Haaglanden), Stadsregio Rotterdam)

Kring Zuid
(Zuidelijk deel Gelderland, Noord Brabant, Zeeland, Limburg)

Er bestaat ook een Kring Oud Leden. Deze leden zijn niet meer werkzaam in de jeugdhulp. De Kring Oud Leden komt minimaal eenmaal per jaar bijeen met een jaarlijks diner.

Contributie
De leden betalen jaarlijks contributie. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld in de Ledenvergadering. De contributie is in 2016 vastgesteld op € 1750,- per lid. Daarnaast betalen deelnemers aan de conferentie een eigen bijdrage.

Stichting Innovatie Jeugdzorg
De Associatie voor Jeugd heeft een beheersstichting opgericht, voor projecten die qua aard, financiering en impact enige omvang hebben. De projecten ‘Jong in de Buurt’en ‘Digi Jong’ worden door deze Stichting beheerd.  Kennisdeling van deze projecten vindt altijd plaats in samenspraak met de Associatie voor Jeugd.

fotosaam Wie zijn we?

Het lidmaatschap van de Asscociatie voor Jeugd is persoonlijk. Leden van de Associatie voor Jeugd zijn bestuurders van de volgende organisaties.

Klik hier voor de leden.

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!