jeugdfoot

De Associatie voor Jeugd is sinds 1996 de landelijke vereniging van bestuurders in de zorg voor jeugd. Lid zijn bestuurders dan wel eindverantwoordelijken van instellingen in Nederland betrokken bij zorg voor jeugd: Jeugd & Opvoedhulp, Jeugdbescherming, wijkteams, JJI’s, Jeugd GGZ, zorg voor licht verstand gehandicapten, Raad v.d. Kinderbescherming. Ook bestuurders van onderwijs- en kinderopvang- dan wel welzijnsorganisatie die betrokken zijn bij zorg voor jeugd zijn welkom.

• Inspiratie; De Associatie voor Jeugd biedt inspiratie, debat, netwerk en initiatieven. Dit gebeurt onder meer via jaarlijkse conferenties en via 'inspiratie- en werktafels'. De stijl van de Associatie voor Jeugd is informeel, open en gebaseerd op de inbreng van de leden.

• Ontmoeting: De Associatie voor Jeugd faciliteert en organiseert ontmoeting en oriëntatie.

• Kennisdelen: De Associatie voor Jeugd organiseert tafel gesprekken, waarin kennis delen centraal staat.

• Innovatie: De Associatie voor Jeugd organiseert ‘innovatiekamers’: een aantal leden diepen een thema uit. Dit kan in de vorm van een ontwikkelproject, met als doel de resultaten beschikbaar te stellen voor alle leden.

• Partner projecten: De Associatie voor Jeugd is partner van innovatie geïnitieerd door anderen en biedt een platform voor kennisdeling.

De Organisatie
Leden van de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij en verantwoordelijk voor de ontwikkelingen binnen de Vereniging. Via de Associatie voor Jeugd ontmoeten bestuurders elkaar op een aantal vaste momenten in het jaar:

Congressen
Elk jaar wordt een Voorjaars- en Najaarsconferentie georganiseerd: een 24 uurs bijeenkomst.  Georganiseerd door een van de Kringen, op basis van een actueel thema.

De conferenties geven leden de mogelijkheid om zich diepgaand te oriënteren op een onderwerp, elkaar uitgebreid te spreken en initiatieven te nemen. Soms organiseert een Kring een werkbezoek in het buitenland (Engeland, Denemarken). Eenmaal per jaar wordt een algemene ledenvergadering van de Vereniging gehouden.

Inspiratie- en werktafels
Elk lid of een Kring kan in overleg met de programmaleiding een inspiratie- of werktafel organiseren. Dit zijn informele, kleinschalige bijeenkomsten van maximaal een dagdeel over een belangwekkend thema, een nieuwe publicatie of een interessante praktijkvraag. Doel is informeren en inspireren.

Bestuur
Het bestuur bestaat uit maximaal 5 leden: de voorzitters van de vier regionale kringen en een onafhankelijke voorzitter. Het bestuur bereidt de Algemene Ledenvergadering voor en voert het dagelijks beheer van de Vereniging.

190902 congres

Kringen
De Associatie voor Jeugd werkt met 4 regionale Kringen:

Kring Noord
(Groningen, Friesland, Drenthe. Overijssel en Noord Gelderland)

Kring Midden / Oost
(Stadsregio Amsterdam, Utrecht en Flevoland)

Kring West
(Noord Holland, Zuid Holland (inclusief Haaglanden), Stadsregio Rotterdam)

Kring Zuid
(Zuidelijk deel Gelderland, Noord Brabant, Zeeland, Limburg)

Er bestaat ook een Kring Oud Leden. Deze leden zijn niet meer werkzaam in de jeugdhulp.
De Kring Oud Leden komt minimaal eenmaal per jaar bijeen met een jaarlijks diner.

Contributie
De leden betalen jaarlijks contributie. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld in de Ledenvergadering. De contributie is in 2018 vastgesteld op € 2.000,- per lid.
Daarnaast betalen deelnemers aan de conferentie een eigen bijdrage.

Stichting Innovatie Jeugdzorg
De Associatie voor Jeugd heeft een beheersstichting opgericht, voor projecten die qua aard, financiering en impact enige omvang hebben. Het project Samen Toekomst Maken wordt door deze Stichting beheerd.  Kennisdeling van deze projecten vindt altijd plaats in samenspraak met de Associatie voor Jeugd.

Wie zijn we?

Het lidmaatschap van de Asscociatie voor Jeugd is persoonlijk. Leden van de Associatie voor Jeugd zijn bestuurders van de volgende organisaties.

Klik hier voor de leden.

• Nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari 2020 +

anthony ginsbrook Hr6dzqNLzhw small

Op 16 januari organiseren de Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst.

Thema: emancipatie

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens