actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden geselecteerd. Bij de start van de eerste fase van uitvoering zijn deze teams door het stimuleringsfonds gekoppeld aan de 14 pilotgemeenten die deelnemen aan het Actieprogramma Dak- en Thuisloze Jongeren. De open oproep maakt deel uit van het Actieprogramma en heeft als doel ontwerpers en pilotgemeenten samen tot meer structurele ontwerpoplossingen te laten komen.

Een van de teams bestaat uit een drietal ontwerpbureaus dat het concept van de tuin wil inzetten voor het creëren van nieuwe sociale verbindingen. In dit project staat de tuin als sociaal aspect van wonen centraal. De ontwerpers en architecten van Site Practice, Makkink & Bey en Le Far West onderzoeken het concept van een gemeenschappelijke 'woontuin' die dakloze jongeren ondersteunt bij het vinden van woonruimte. Een plek voor de jongeren om zich thuis te voelen en tot rust te komen. Door de tuin als integraal onderdeel van het sociale weefsel van de buurt te ontwikkelen, kunnen jongeren hun sociale netwerk en vangnet uitbreiden. Daarnaast kunnen zij samen met hulpinstanties en gemeente een rol spelen in het beheer van de tuin en daarmee hun vaardigheden ontwikkelen. Zo wordt bijgedragen aan noodzakelijke vergroening en vinden dak- en thuisloze jongeren de ruimte om met de natuur ook hun toekomstperspectief te laten groeien. Het ontwerpteam stelt voor samen met jongeren en instanties aan de slag te gaan in een testtuin. Onderzocht wordt tevens hoe de uitkomsten van dit participatieve ontwerponderzoek kunnen worden ingezet voor een opschaling van het project naar een netwerk van woontuinen door de hele stad en in andere steden.

Voor dit specifieke idee is het stimuleringsfonds op zoek naar organisaties in de zorg voor jeugd die geïnteresseerd zouden kunnen zijn om een ‘groene activiteiten’ aan te bieden voor dakloze jongeren in Nederlof. Ben of kent u een organisatie die hier een rol in zou kunnen spelen?

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie