bertmulder Na een kort ziekbed is op 3 januari 2020 Bert Mulder overleden.

Met hem verliest de Associatie voor Jeugd een vriend; hij had zich verbonden aan de jeugdhulp in Nederland. En zette zijn strategische en menselijke vermogens in om de sector, de organisaties maar vooral ook de mensen te helpen zelf actief de toekomst vorm te geven.

In mei 2018 nam Bert afscheid als Lector Informatie, Technologie en Samenleving. 16 jaar lang was hij op de Haagse Hogeschool actief. Ooit begonnen als hoofd IT van Radio Veronica, oprichter van De InformatieWerkplaats en het eSociety Instituut en daarnaast strategisch adviseur van de Tweede Kamer en diverse Ministeries.

Bert Mulder had zich verbonden aan de vraagstukken maar ook aan de innovatiekracht van de jeugdzorg. Over dat laatste zei hij vaak: “Ik ken geen sector die zo op eigen kracht bezig is met innovatie. Grootste vraagstuk is hoe we lokale innovatie landelijk beschikbaar maken.” Hij was een bewonderaar van de Garages en geinteresseerd in hun HUB functie ….

Ik heb Bert leren kennen zo’n 20 jaar geleden, toen we vanuit de Associatie voor Jeugd, naar andere oplossingen zochten voor oplopende wachtlijsten in combinatie met de beleidslijn dat de zorgaanbieders verantwoordelijk waren voor de kinderen op deze wachtlijsten. Samen met experts uit het veld bouwden we een experimenteel digitaal programma. Met als doel dat kinderen een eigen ‘digitale ruimte’ kregen, zelf contact konden leggen met een hulpverlener of andere kinderen, alvast digitaal een kijkje konden nemen in een voorziening of zelfs konden beginnen met het optekenen van een eigen levensboek. Naast inhoudelijke experts hebben ook jongeren meegedacht. Dit was Bert ten voeten uit: strategisch, concreet, een snelle geest, soms voor de troepen uit, in staat om lastige materie begrijpelijk te maken voor leken. Bovendien een aardig mens met een sterk gevoel voor humor. Het project kwam niet verder dan N = 1…….

Jaren later werd Bert met de Associatie voor Jeugd een van de grondleggers van de beweging van -DIGIJONG-. In 5 DIGI-labs organiseerde hij diepgaande ontregel- en ontwerpsessies voor zo’n 45 mensen, op zoek naar ‘een land zonder jeugdzorg’. “Als we die maatschappelijke functie wel nodig hebben, hoe ziet dat er dan uit en kan digitalisering daarbij helpen?” In 2016 presenteerde hij een boek over zijn bevindingen in deze DigiLabs……..

Zelfs na zijn pensionering bleef hij verbonden aan de Associatie. In april 2019 was hij een van de keynote speakers op Samen Toekomst Maken: een beweging die hij vurig toejuichte….

In het najaar van 2019 hebben we samen gegeten en vertelde hij mij over zijn nieuwste hobby: weven. Op een prachtig oud weefgetouw maakte hij de mooiste dingen. Bert zocht een nieuwe uitdaging en ook een manier om in de stilte te zijn. Nu ligt ook het weefgetouw stil….

Gerdi Meyknecht

kijk hier naar een interview dat we in 2017 met Bert hadden:

bmulder youtube

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +