bertmulder Na een kort ziekbed is op 3 januari 2020 Bert Mulder overleden.

Met hem verliest de Associatie voor Jeugd een vriend; hij had zich verbonden aan de jeugdhulp in Nederland. En zette zijn strategische en menselijke vermogens in om de sector, de organisaties maar vooral ook de mensen te helpen zelf actief de toekomst vorm te geven.

In mei 2018 nam Bert afscheid als Lector Informatie, Technologie en Samenleving. 16 jaar lang was hij op de Haagse Hogeschool actief. Ooit begonnen als hoofd IT van Radio Veronica, oprichter van De InformatieWerkplaats en het eSociety Instituut en daarnaast strategisch adviseur van de Tweede Kamer en diverse Ministeries.

Bert Mulder had zich verbonden aan de vraagstukken maar ook aan de innovatiekracht van de jeugdzorg. Over dat laatste zei hij vaak: “Ik ken geen sector die zo op eigen kracht bezig is met innovatie. Grootste vraagstuk is hoe we lokale innovatie landelijk beschikbaar maken.” Hij was een bewonderaar van de Garages en geinteresseerd in hun HUB functie ….

Ik heb Bert leren kennen zo’n 20 jaar geleden, toen we vanuit de Associatie voor Jeugd, naar andere oplossingen zochten voor oplopende wachtlijsten in combinatie met de beleidslijn dat de zorgaanbieders verantwoordelijk waren voor de kinderen op deze wachtlijsten. Samen met experts uit het veld bouwden we een experimenteel digitaal programma. Met als doel dat kinderen een eigen ‘digitale ruimte’ kregen, zelf contact konden leggen met een hulpverlener of andere kinderen, alvast digitaal een kijkje konden nemen in een voorziening of zelfs konden beginnen met het optekenen van een eigen levensboek. Naast inhoudelijke experts hebben ook jongeren meegedacht. Dit was Bert ten voeten uit: strategisch, concreet, een snelle geest, soms voor de troepen uit, in staat om lastige materie begrijpelijk te maken voor leken. Bovendien een aardig mens met een sterk gevoel voor humor. Het project kwam niet verder dan N = 1…….

Jaren later werd Bert met de Associatie voor Jeugd een van de grondleggers van de beweging van -DIGIJONG-. In 5 DIGI-labs organiseerde hij diepgaande ontregel- en ontwerpsessies voor zo’n 45 mensen, op zoek naar ‘een land zonder jeugdzorg’. “Als we die maatschappelijke functie wel nodig hebben, hoe ziet dat er dan uit en kan digitalisering daarbij helpen?” In 2016 presenteerde hij een boek over zijn bevindingen in deze DigiLabs……..

Zelfs na zijn pensionering bleef hij verbonden aan de Associatie. In april 2019 was hij een van de keynote speakers op Samen Toekomst Maken: een beweging die hij vurig toejuichte….

In het najaar van 2019 hebben we samen gegeten en vertelde hij mij over zijn nieuwste hobby: weven. Op een prachtig oud weefgetouw maakte hij de mooiste dingen. Bert zocht een nieuwe uitdaging en ook een manier om in de stilte te zijn. Nu ligt ook het weefgetouw stil….

Gerdi Meyknecht

kijk hier naar een interview dat we in 2017 met Bert hadden:

bmulder youtube

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie