180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige inzet. Dat is de belangrijkste conclusie van de tweede Inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s” die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 8 februari organiseerden.

Combinaties van professionele en vrijwillige inzet in het sociaal domein zijn effectief en efficiënt. In de jeugdhulp blijkt dat uit de ervaringen van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM). In het sociaal werk is die gecombineerde inzet een kernkwaliteit. Greet Bouman belichtte acht praktijkvoorbeelden uit haar eigen organisatie Stimenz, waaronder Opstap, Hfftig en MaatjesApeldoorn. Stimenz biedt ook Home-Start aan. Deze aanpak wordt al jaren zowel in de jeugdhulp als in het sociaal werk uitgevoerd.

Die combinatie van professionele en vrijwillige inzet sluit goed aan bij wat steeds meer burgers vinden: ‘Alles wat je voor mij doet, maar niet met mij doe je tegen mij’. Communicatiestrateeg Ferenc van Damme betoogde dat de digitale revolutie resulteert in een nieuwe, egalitaire wereld met mondige burgers die zichzelf snel en effectief kunnen organiseren. Maatschappelijke organisaties kunnen volgens Van Damme veel meer inspelen op de vitaliteit van de samenleving. Bijvoorbeeld door burgers niet alleen te beschouwen als consument, maar ook als ‘coproducent’ van voorzieningen.

Zes groepen deelnemers brainstormden over mogelijke innovaties en elke groep presenteerde er twee. Variërend van een gezamenlijke inzet van vrijwilligers tot een proeftuin of een vrijplaats met een faciliterende cultuur en veel ruimte voor burgers. Een schat aan innovatieve ideeën om als jeugdhulp en sociaal werk samen de slag van curatie naar preventie te maken.

Lees hier het volledige verslag (PDF).

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!