180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken. Samen met MBO’s en werkgevers.
Een mooi artikel van Hans Spigt daarover in het blad van VNOI/NCW:

'Niet elke jongere is volwassen op zijn 18de. Jongeren die onder jeugdzorg vallen, hebben vaak nog een paar jaar begeleiding nodig. Werkgevers moeten daaraan bijdragen, zegt Hans Spigt, voorzitter van branchevereniging Jeugdzorg Nederland.'

Kunnen jongeren niet zelf hun toekomst bepalen?

'Volgens de wet ben je op 18-jarige leeftijd volwassen. Dan stopt ook de begeleiding van jongeren die onder jeugdzorg vallen. Bijvoorbeeld jongeren die uit huis zijn geplaatst en in een instelling wonen. Vaak zijn zij helemaal nog niet toe aan zelfstandigheid op hun 18de. Ze krijgen problemen met hun financiën, een woning, school of werk. Met die groep moet je anders omgaan. Daarom is besloten om vanaf hun 16de met hen te werken aan een toekomstplan. Dat is eigenlijk iets wat jongeren normaal tussendoor aan de keukentafel met hun ouders bespreken: wat wil je met je toekomst, welke opleiding wil je volgen? Alleen hebben deze jongeren geen ouders of ouders die die rol niet kunnen vervullen. Ze staan eenzamer in de wereld, hebben weinig netwerk en zijn meer afhankelijk van anderen. Daarom moeten instanties die rol van ouders vervullen. Jeugdhulporganisaties nemen hierin de leiding, want die hebben de jongeren in beeld.'

Lees hier het artiikel van VNO NCW.

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

- van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je