180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken. Samen met MBO’s en werkgevers.
Een mooi artikel van Hans Spigt daarover in het blad van VNOI/NCW:

'Niet elke jongere is volwassen op zijn 18de. Jongeren die onder jeugdzorg vallen, hebben vaak nog een paar jaar begeleiding nodig. Werkgevers moeten daaraan bijdragen, zegt Hans Spigt, voorzitter van branchevereniging Jeugdzorg Nederland.'

Kunnen jongeren niet zelf hun toekomst bepalen?

'Volgens de wet ben je op 18-jarige leeftijd volwassen. Dan stopt ook de begeleiding van jongeren die onder jeugdzorg vallen. Bijvoorbeeld jongeren die uit huis zijn geplaatst en in een instelling wonen. Vaak zijn zij helemaal nog niet toe aan zelfstandigheid op hun 18de. Ze krijgen problemen met hun financiën, een woning, school of werk. Met die groep moet je anders omgaan. Daarom is besloten om vanaf hun 16de met hen te werken aan een toekomstplan. Dat is eigenlijk iets wat jongeren normaal tussendoor aan de keukentafel met hun ouders bespreken: wat wil je met je toekomst, welke opleiding wil je volgen? Alleen hebben deze jongeren geen ouders of ouders die die rol niet kunnen vervullen. Ze staan eenzamer in de wereld, hebben weinig netwerk en zijn meer afhankelijk van anderen. Daarom moeten instanties die rol van ouders vervullen. Jeugdhulporganisaties nemen hierin de leiding, want die hebben de jongeren in beeld.'

Lees hier het artiikel van VNO NCW.

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +