180313 JEP Onlangs lanceerde minister Hugo de Jonge (VWS) samen met speciaal rapporteur Naïma Azough Platform JEP.

Platform JEP staat voor Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie. Voor professionals, vrijwilligers en bestuurders in het jeugddomein. Op de website www.platformjep.nl staat veel nuttige informatie, waaronder de wegwijzer informatie delen bij vermoedens van radicalisering, verwijzing naar instrumenten, ervaringsverhalen van professionals, relevant onderzoek en organisaties en krijg je onder andere antwoorden op veelgestelde vragen. De Advieslijn is op werkdagen bereikbaar via 070 – 333 45 58. Vragen kunnen uiteraard ook worden gesteld via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Platform JEP in 60 seconden

We komen graag langs!

We komen  graag langs bij jouw organisatie, of bij door jullie georganiseerde bijeenkomsten waarvan je denkt dat het relevant is, om over Platform JEP te vertellen.

Contactgegevens:
Ellen Meijer, Projectleider Platform JEP (Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie)
Website: www.platformjep.nl
JEP Advieslijn: 070 333 4558

Waarom Platform JEP?
Veel professionals in het jeugddomein hebben te maken met vragen en dilemma’s rondom (de preventie van) polarisatie, extremisme en radicalisering. In de zomer van 2017 constateerde Naïma Azough in haar rapport Weerbare jongeren, weerbare professionals dat veel professionals in het jeugddomein hierbij ‘professionele eenzaamheid’ ervaren. Eén van de aanbevelingen in het rapport is om een vraagbaak en vindplek van kennis, kunde en interventies voor het sociaal domein te creëren. Die vraagbaak is Platform JEP, dat is ondergebracht bij de Expertise-unit Sociale Stabiliteit van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voor wie is Platform JEP bedoeld?
Platform JEP is er voor alle professionals en vrijwilligers die direct met en voor jongeren werken, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, ggz-professionals, maatschappelijk werkers, onderwijsprofessionals, wijkagenten en vertegenwoordigers van religieuze organisaties, sportverenigingen of culturele organisaties. Platform JEP is er tevens voor managers en bestuurders en voor beleidsmedewerkers en wethouders van gemeenten.

Kennis en advies voor jeugdprofessionals
Professionals in het jeugddomein die te maken hebben met vraagstukken rond polarisatie, extremisme en radicalisering kunnen vanaf 8 februari bellen en mailen voor advies en informatie. Naast de advieslijn kunnen professionals terecht op de website van Platform JEP. Hier vinden ze achtergrondinformatie over het omgaan met radicalisering en extremisme, praktijkervaringen van andere professionals, en informatie over interventies, trainingen en betrokken organisaties. Platform JEP werkt met een pool van ervaren professionals, die beschikbaar zijn om te sparren of voor intervisie. Daarnaast organiseert Platform JEP thematische bijeenkomsten voor professionals en bestuurders over actuele vraagstukken uit de praktijk.

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je