180313 JEP Onlangs lanceerde minister Hugo de Jonge (VWS) samen met speciaal rapporteur Naïma Azough Platform JEP.

Platform JEP staat voor Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie. Voor professionals, vrijwilligers en bestuurders in het jeugddomein. Op de website www.platformjep.nl staat veel nuttige informatie, waaronder de wegwijzer informatie delen bij vermoedens van radicalisering, verwijzing naar instrumenten, ervaringsverhalen van professionals, relevant onderzoek en organisaties en krijg je onder andere antwoorden op veelgestelde vragen. De Advieslijn is op werkdagen bereikbaar via 070 – 333 45 58. Vragen kunnen uiteraard ook worden gesteld via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Platform JEP in 60 seconden

We komen graag langs!

We komen  graag langs bij jouw organisatie, of bij door jullie georganiseerde bijeenkomsten waarvan je denkt dat het relevant is, om over Platform JEP te vertellen.

Contactgegevens:
Ellen Meijer, Projectleider Platform JEP (Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie)
Website: www.platformjep.nl
JEP Advieslijn: 070 333 4558

Waarom Platform JEP?
Veel professionals in het jeugddomein hebben te maken met vragen en dilemma’s rondom (de preventie van) polarisatie, extremisme en radicalisering. In de zomer van 2017 constateerde Naïma Azough in haar rapport Weerbare jongeren, weerbare professionals dat veel professionals in het jeugddomein hierbij ‘professionele eenzaamheid’ ervaren. Eén van de aanbevelingen in het rapport is om een vraagbaak en vindplek van kennis, kunde en interventies voor het sociaal domein te creëren. Die vraagbaak is Platform JEP, dat is ondergebracht bij de Expertise-unit Sociale Stabiliteit van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voor wie is Platform JEP bedoeld?
Platform JEP is er voor alle professionals en vrijwilligers die direct met en voor jongeren werken, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, ggz-professionals, maatschappelijk werkers, onderwijsprofessionals, wijkagenten en vertegenwoordigers van religieuze organisaties, sportverenigingen of culturele organisaties. Platform JEP is er tevens voor managers en bestuurders en voor beleidsmedewerkers en wethouders van gemeenten.

Kennis en advies voor jeugdprofessionals
Professionals in het jeugddomein die te maken hebben met vraagstukken rond polarisatie, extremisme en radicalisering kunnen vanaf 8 februari bellen en mailen voor advies en informatie. Naast de advieslijn kunnen professionals terecht op de website van Platform JEP. Hier vinden ze achtergrondinformatie over het omgaan met radicalisering en extremisme, praktijkervaringen van andere professionals, en informatie over interventies, trainingen en betrokken organisaties. Platform JEP werkt met een pool van ervaren professionals, die beschikbaar zijn om te sparren of voor intervisie. Daarnaast organiseert Platform JEP thematische bijeenkomsten voor professionals en bestuurders over actuele vraagstukken uit de praktijk.

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +