msteinweg Een netwerk van en voor professionals, gesteund door FCB
Begeleider: Merel Steinweg

Het eerste jaar van de WERKtank voor de Jeugd werd in december 2017 afgesloten met de inspirerende bijeenkomst: ‘vergroot je eigen invloed’. Onder leiding van Albert Jan Kruiter werd de bureaucratische dynamiek van het gemeentelijke jeugdbeleid nader bekeken. Om vervolgens onze eigen rol daarin te onderzoeken. Want welke rol kunnen en willen wij als professionals nemen in het adresseren van innovatiekansen? We leerden dat het nuttig is om beter inzicht te hebben in de financiële opbrengst van onze verbeterplannen. Dat we nog kunnen leren welke argumenten ons helpen om belangrijke partijen aan boord te krijgen en dat we daarbij het financiële argument niet moeten schuwen. Want zoals Albert Jan het stelde: geld is waardeNloos, en kan om die reden helpen een objectievere dialoog te voeren.

Aan het begin van het nieuwe jaar zijn we druk bezig te bepalen welke impact we als WERKtank in 2017 willen hebben. Want dat de WERKtank impact heeft, daar zijn de deelnemers het over eens.
Een paar voorbeelden:

• Het werkbezoek aan de achterkant van De Pits (najaar 2017) leverde voor deelnemers onder andere nieuwe inzichten op in alternatieve financieringsmogelijkheden. Zo heeft Aziz nu contact met een aantal zorgverzekeraars voor zijn preventieve aanpak ter voorkoming van jeugdcriminaliteit
  • Deelnemers kwamen erachter dat ze in dezelfde regio werken maar dat er onvoldoende afstemming plaatsvindt tussen hun organisaties, en dat terwijl zij met dezelfde doelgroep te maken hebben. Zij gaan nu samen het gesprek aan in de regio.
  • Deelnemers gaven aan dat het hun helpt om niet alleen te focussen op de inhoudelijke kant van hun werk maar ook bezig te zijn met het grotere plaatje, het begrijpen van de context. Een thema dat tijdens de bijeenkomst over verandermanagement centraal stond.
  • En tot slot geven deelnemers aan dat het besef gegroeid is dat zij voorvechters zijn van het verbeteren van situaties van ouders en kinderen. Dat zij degene zijn die over de vloer komen bij gezinnen en daarom ook de rol hebben om misstanden en verbeterkansen te adresseren. Regelruimte organiseren binnen de eigen organisaties was een terugkerend onderwerp.
    2017 zal in het teken staan van verbinding met andere netwerken, sectoren, en functies.
  • Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

- van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je