msteinweg Een netwerk van en voor professionals, gesteund door FCB
Begeleider: Merel Steinweg

Het eerste jaar van de WERKtank voor de Jeugd werd in december 2017 afgesloten met de inspirerende bijeenkomst: ‘vergroot je eigen invloed’. Onder leiding van Albert Jan Kruiter werd de bureaucratische dynamiek van het gemeentelijke jeugdbeleid nader bekeken. Om vervolgens onze eigen rol daarin te onderzoeken. Want welke rol kunnen en willen wij als professionals nemen in het adresseren van innovatiekansen? We leerden dat het nuttig is om beter inzicht te hebben in de financiële opbrengst van onze verbeterplannen. Dat we nog kunnen leren welke argumenten ons helpen om belangrijke partijen aan boord te krijgen en dat we daarbij het financiële argument niet moeten schuwen. Want zoals Albert Jan het stelde: geld is waardeNloos, en kan om die reden helpen een objectievere dialoog te voeren.

Aan het begin van het nieuwe jaar zijn we druk bezig te bepalen welke impact we als WERKtank in 2017 willen hebben. Want dat de WERKtank impact heeft, daar zijn de deelnemers het over eens.
Een paar voorbeelden:

• Het werkbezoek aan de achterkant van De Pits (najaar 2017) leverde voor deelnemers onder andere nieuwe inzichten op in alternatieve financieringsmogelijkheden. Zo heeft Aziz nu contact met een aantal zorgverzekeraars voor zijn preventieve aanpak ter voorkoming van jeugdcriminaliteit
  • Deelnemers kwamen erachter dat ze in dezelfde regio werken maar dat er onvoldoende afstemming plaatsvindt tussen hun organisaties, en dat terwijl zij met dezelfde doelgroep te maken hebben. Zij gaan nu samen het gesprek aan in de regio.
  • Deelnemers gaven aan dat het hun helpt om niet alleen te focussen op de inhoudelijke kant van hun werk maar ook bezig te zijn met het grotere plaatje, het begrijpen van de context. Een thema dat tijdens de bijeenkomst over verandermanagement centraal stond.
  • En tot slot geven deelnemers aan dat het besef gegroeid is dat zij voorvechters zijn van het verbeteren van situaties van ouders en kinderen. Dat zij degene zijn die over de vloer komen bij gezinnen en daarom ook de rol hebben om misstanden en verbeterkansen te adresseren. Regelruimte organiseren binnen de eigen organisaties was een terugkerend onderwerp.
    2017 zal in het teken staan van verbinding met andere netwerken, sectoren, en functies.
  • Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

13:00 h
Congres
Voor meer informatie over het afscheid of het Voorjaarscongres klik hier. Meteen aanmelden?
15:00 h
Scheltema
Congres
Voor meer informatie klik hier.
08:45 h
De fabrique