180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

1. Steun voor lokale (buddy) netwerken en initiatieven van jongeren 180313 PosP
  2. Meer invloed voor jongeren
  3. Per half jaar een drie-punten-plan
  4. Steun jongeren in hun gesprek met gemeente.
  5. Support bij meer landelijke stem

Binnenkort peilen we bij onze leden inhoeverre men hiermee kan werken.

Landelijk 3-punten-plan JWB (apart kader!)

Op het Nieuwjaarsevent vroeg het JWB aandacht voor 3 punten die zij geformuleerd hadden:

1. 18+ : geen grens!
    Jongeren moeten ook na hun 18e gebruik kunnen maken van jeugdhulp! (zie o.a. ontwikkeling pleegzorg tot 21 jaar). Dit moet voor alle jongeren in de jeugdhulp en de JeugdGGZ gelden.
    Draag niet meer uit dat ‘het’ stopt met 18 jaar!
  2. Sociaal netwerk opbouwen: geen verplichting!
    Het opbouwen van een sociaal netwerk en het verplicht op weekend gaan naar familie of anderen staat nu te hoog op de verlanglijst van hulpverleners. Soms worden oude wonden open gemaakt.
    ‘Ik kan iemand niet terug uitnodigen en daardoor voel ik me ongemakkelijk!’
  3. 3. Langer op 1 plek blijven.
    Jongeren willen continuïteit en rust. Duurzaam bij familie of een pleeggezin wonen (als thuis wonen geen optie meer is) en niet elk jaar de onrust en onzekerheid van een nieuwe indicatie. Dat is werkverschaffing voor hulpverleners. Kan dit niet anders opgelost worden?

Acties Kopgroep Altijd met de jongere voorjaar 2018:

• Voor 1 juni 2018 overzicht aan het JWB aanreiken inhoeverre leden van de Associatie voor Jeugd werken met de punten van het position paper;
  • Het JWB steunen bij het aan de orde stellen van hun 3 punten
  • Het JWB, samen met andere jongeren-organisaties, steunen bij het organiseren van een landelijke dag en contact met Who Care Scotland.

Ook op Europees niveau aandacht voor de stem van ervaringsdeskundigen…

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!