Jongeren en Zorg voor Jeugd slaan de handen in elkaar

De Associatie voor Jeugd support, lokaal en landelijk, jongeren om HUN ervaringen en wensen LEIDEND te laten zijn voor de ontwikkeling van zorg voor jeugd. Wat goede zorg voor jeugd is vraagt om de stem van jongeren! In deze position paper onze oproep aan het jeugddomein om hierin samen op te trekken.

1. We steunen buddy-netwerken van en voor jongeren

Wij steunen, samen met lokale organisaties, buddy-netwerken van en voor jongeren.

Voor elke jongere die ‘uit huis gaat’, is het een uitdaging zijn/haar weg te vinden in de ‘grote’ wereld. Thuis blijft voor veel jongeren nog lang een belangrijke plek om op terug te vallen. Jongeren die jeugdhulp kregen, hebben niet altijd een thuis of vertrouwde omgeving om op terug te vallen.

Het is belangrijk dat jongeren andere jongeren steunen.

Om elkaar te helpen, samen naar instanties te gaan of gewoon samen te koken en te chillen. Jongeren die nog in een jeugdhulp-organisatie wonen, kunnen die steun ook gebruiken. Van iemand die weet hoe het is om daar te zijn. Buddy zijn voor zo’n jongere kan echt helpen!

2. Meer invloed!
Wij willen écht weten wat anders of beter kan of wat niet werkt. Bestuurders jeugdzorg willen leren van ervaringen van jongeren, weten wat wel of niet goed werkt.

Wij maken tijd om te luisteren! En met elkaar in gesprek te blijven over ervaringen van jongeren en hun ideeën.

3. Boter bij de vis: drie-punten-plan
Ieder half jaar stellen wij, als bestuurders, samen met jongeren, 3 concrete veranderpunten vast, mét een aantal concrete acties. Dat doen we per organisatie, maar ook landelijk. Na een half jaar wordt gecheckt wat er is bereikt. Voor het uitvoeren van de 3-punten-plannen blijft de bestuurder verantwoordelijk.

4. Ook belangrijk voor de Gemeente
Wij steunen jongeren uit de jeugdhulp in het gesprek met gemeenten over belangrijke thema’s. Of het nu te maken heeft met het uitbreiden van mogelijkheden om thuis te kunnen wonen, onderwijs, werk, wonen, goede jeugdhulp of inkomen.

5. Landelijke stem moet doorklinken!
De stem van jongeren in de jeugdhulp moet ook landelijk sterker klinken! De initiatiefgroep zet zich in om, samen met de Kinderombudsvrouw, ambassadeurs te zijn voor een onafhankelijk, stevig en landelijk platform. Waar JWB, ExpEx, Augeo, JongWijs, het Vergeten Kind en anderen deel van uitmaken. We nodigen Who Cares in Scotland uit als supporter en coach voor dit initiatief.

Initiatiefgroep:

Mariette Vos-Lambooy
Peter van der Loo
Nicolet Epker
Gerrit Jan Hoogeland
Gerda Huijbregts
Fawzia Nasrullah
Laura Schermer
Gitta Griffioen
Manuelle Moens

Met dank aan
Het Jeugdwelzijnsberaad

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je