smiling Een aantal leden van de Associatie voor Jeugd is actief om een meer gemeenschappelijke verantwoordelijkheid op te bouwen voor kennis ontwikkelen en kennis delen. Onder de naam ‘Kennis Associatie’ (voorheen Pythia).

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie organiseert voor het veld van de KJP kennissessies. De onderwerpen voor deze sessies worden aangedragen door het veld zelf en zijn erop gericht om een specifieke aanpak met zowel professionals als wetenschappers te bespreken en te voorzien van onderbouwing. Het resultaat moet zowel praktijk als wetenschap verder brengen.

De uitkomsten van deze kennissessies worden door de betrokken leden/instellingen goed benut. Dit heeft deels te maken met het feit dat het Kenniscentrum opgebouwd is door het veld zelf; men heeft middelen voor onderzoek en ontwikkeling van de individuele instellingen grotendeels ondergebracht in het kenniscentrum. Daarnaast heeft het veld van de kinder- en jeugdpsychiatrie een stevige onderzoekstraditie en is men gewend aan het werken met richtlijnen en het door ontwikkelen daarvan.

De Associatie voor Jeugd raakte geinteresseerd in deze vorm van kennis delen en – ontwikkelen en heeft op 24 juni en 30 september 2016 in de vorm van een pilot een kennissessie georganiseerd. Onder leiding van de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en ondersteund door de Associatie voor Jeugd.

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

Het werden twee bijzonder geslaagde en inspirerende sessies! Binnenkort verschijnt het rapport hierover, dat voor de leden van de Associatie voor Jeugd beschikbaar zal zijn.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

Kennis Associatie

Eind 2015 organiseerde deze groep een inspirerende en informatieve bijeenkomst met de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. (link adres)

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

- van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je