vprapport Belangrijke rol gemeenten bij voorkomen van calamiteiten
De samenwerkende rijksinspecties in het sociale domein hebben een analyse gemaakt van elf onderzochte calamiteiten in de periode 2013-2016. Uit de analyse komen rode draden naar voren die de inspecties willen delen met bestuurders, instellingen en professionals. Met de publicatie beogen de inspecties een dusdanige afstemming tussen gemeentelijke bestuurders en de uitvoeringspraktijk van de hulpverlening dat calamiteiten in het vervolg zoveel mogelijk worden voorkomen.

De decentralisaties naar gemeenten van taken en verantwoordelijkheden in het brede sociale domein bieden kansen en mogelijkheden om te komen tot een meer integrale aanpak van de problematiek van kwetsbare gezinnen. Desalniettemin zien de samenwerkende inspecties een aantal belangrijke uitdagingen. Voor het aangaan van deze uitdagingen is de transitie alleen niet voldoende, maar is ook transformatie noodzakelijk.

shielafish De Stichting Learning Together heeft in september 2014 besloten in het najaar zowel het inhoudelijke rendement als het project Learning Together te evalueren. Dit doet zij samen met de reviewers die in 2013 en 2014 opgeleid zijn en in een aantal casus gewerkt hebben,
met de supervisoren en projectleiding en met het bestuur. Daarnaast heeft het Zijlstra Instituut mee gekeken naar belangrijke thema’s. Tevens worden er evaluaties gehouden met de organisaties waar een review gehouden is.

2016 06 30 12.31.34 1 ‘Durf voor humaan te gaan!’ Dat is de oproep van Jan Smit van adviesbureau Broosz op de leerconferentie Jong in de Buurt op 30 juni 2016 in Ede. ‘Met de leefwereld als uitgangspunt voor de jeugdzorg en niet de systemen.’ Tijdens de interactieve leerconferentie delen wethouders, bestuurders en professionals uit het jeugddomein de inzichten van het onderzoek Jong in de Buurt. Geïnitieerd door de Associatie voor Jeugd, onder verantwoordelijkheid van Stichting Innovatie Jeugdzorg en gefinancierd door het Bernard van Leer Fonds. 

Het onderzoek Jong in de Buurt is inspirerend vorm gegeven. Om de vraag ‘Hoe ver zijn we met de Transformatie in de jeugdzorg?’ beantwoord te krijgen, werden geen vragenlijsten aan de betrokkenen uitgestuurd, maar ontmoetingen georganiseerd. Ontmoetingen waarbij professionals en betrokkenen uit de hele jeugdzorg van jongerenwerkers, GGZ-medewerkers, gezinsmanagers, adviseurs van de Raad voor de Kinderbescherming, politiemensen en leerkrachten uit het bijzonder onderwijs tot moeders, ambtenaren en wethouders diepgaand in gesprek gingen met elkaar.

4logosjib

‘De transformatie van het sociaal domein vraagt om nieuwe manieren van organiseren, leren, veranderen én verantwoorden.’

Op 30 juni delen wij graag inzichten met u, verkregen uit het onderzoek Jong in de Buurt. 
In een interactieve Leerconferentie staan kennisdeling en co-creatie centraal: op zoek naar de transformatie agenda voor de komende periode. Voor wethouders, bestuurders én professionals uit het jeugddomein.

Werkgemeenschappen aan het woord
René Peters (Oss), Albert Vader (Vlissingen) en Ruud Grondel (Diemen) geven samen met professionals uit de werkgemeenschappen voor de jeugd uit hun gemeenten een beeld van de inzichten die zij opdeden met de Transformatiedialogen in hun gemeenten. Hoe ver zijn we met de transformatie? Wat betekent dat voor de volgende fase?

  • Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

    NEVER WASTE A GOOD CRISIS…
     
    Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

    Wat begon

    Lees verder...
  • Najaarscongres 2020 +

    vp2 Kring midden is momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor het najaarscongres met als thema: opgavegericht sturen en leiderschap: Wat

    Lees verder...
  • Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

    De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

    Lees verder...
  • Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

    D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

    Lees verder...
  • Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

    200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

    Lees verder...
  • Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

    01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

    Lees verder...
  • Succesfactoren van wijkgericht werken +

    normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

    Marenne

    Lees verder...
  • Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

    200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

    Lees verder...
  • Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

    191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

    Lees verder...
  • 1