Elk jaar wordt een Voorjaars- en Najaarscongres georganiseerd: een bijeenkomst van 17 tot 17 uur. Georganiseerd door een van de Kringen, op basis van een actueel thema.

De congressen geven leden de mogelijkheid om zich diepgaand te oriënteren op een onderwerp, elkaar uitgebreid te spreken en initiatieven te nemen. Soms organiseert een Kring een congres in het buitenland. Zo zijn er werkbezoeken geweest in Engeland en Denemarken. Tijdens de voorjaarscongres wordt ook de algemene jaarvergadering van de Vereniging gehouden. De leden betalen de verblijfkosten van de congressen als eigen bijdrage.

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gingen we op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact? Moderator was Bart Eigeman.

Klik hier om het verslag als pdf te downloaden.


Gezamenlijke problemen los je niet alleen op
Calamiteiten in de jeugdzorg hebben grote maatschappelijke impact. De behoefte is groot om te zorgen dat ‘zoiets nooit meer voorkomt’. De verwachtingen met betrekking tot het voorkomen van calamiteiten zijn daarom hooggespannen. De praktijk is echter weerbarstig. Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt om openheid naar elkaar en kwetsbaarheid durven laten zien.

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien dat dergelijke ‘urgente’ vraagstukken vaak ‘diep leren’ behoeven: het ontwikkelen van andere perspectieven, het anders inzetten van expertise, het anders samen werken…. Leer-strategieën als Learning Together, Gedragswerk en Samen Lerend Doen Wat Werkt zijn voorbeelden van dergelijke leer-strategieën.

De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseren op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gaan we samen met u op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact?

Klik hier voor de uitnodiging in pdf.

smiling 6 juni 2016 - Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend

Onder de titel ‘Leren van calamiteiten’ heeft het Samenwerkend Toezicht Jeugd/Sociaal Domein (TSJ-TSD) eind mei 2016 een rapport uitgebracht en daarover 6 juni 206 een studiemiddag georganiseerd. 

De samenwerkende inspecties nemen daarin een vriendelijk verwoord, doch duidelijk standpunt in:
- Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend.
- Veiligheid gaat boven empowerment.
- Kwaliteit (en daarmee minder calamiteiten) wordt bevorderd door langere inkoopcontracten.
- Gemeenten wees bewust van het belang van nadenken over het voorkomen van calamiteiten.
- Gebruik de vijf procesvragen uit http://www.jeugdinspecties.nl/lerenvancalamiteiten/.
Die boodschap is beslist niet alleen voor jeugdhulp gericht: bij hulp aan volwassenen krijgt het kind nog steeds vaak niet de aandacht die nodig is.

  • Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

    NEVER WASTE A GOOD CRISIS…
     
    Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

    Wat begon

    Lees verder...
  • Najaarscongres 2020 +

    vp2 Kring midden is momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor het najaarscongres met als thema: opgavegericht sturen en leiderschap: Wat

    Lees verder...
  • Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

    De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

    Lees verder...
  • Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

    D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

    Lees verder...
  • Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

    200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

    Lees verder...
  • Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

    01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

    Lees verder...
  • Succesfactoren van wijkgericht werken +

    normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

    Marenne

    Lees verder...
  • Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

    200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

    Lees verder...
  • Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

    191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

    Lees verder...
  • 1