Zwerm Logo De Associatie voor Jeugd gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 'De Zwerm' gestart; een beweging die toewerkt naar zorg voor jeugd zonder dwang. Deze groep voortrekkers ziet zorg voor jeugd 'zonder dwang' als voorwaarde om écht tot transformatie in de zorg voor jeugd te komen.

Transformatie: van dwang en drang naar vertrouwen

Geïnspireerd door een werkbezoek aan Denemarken is in juni 2013 ‘De Zwerm’ gestart; een beweging die bouwt aan het bevorderen van vertrouwen en het terugdringen van drang en dwang in de zorg voor jeugd. Een groep bestuurders vanuit de Associatie Jeugdzorg gelooft dat de zorg voor jeugd écht anders kan en ook moet. En zich in de praktijk al anders ontwikkeld. Deze jeugdzorgbestuurders nemen het initiatief om het gesprek hierover te verdiepen en de gewenste ontwikkeling te versnellen.

Het thema – bouwen aan vertrouwen en verminderen van drang en dwang- staat al langer bij een brede groep hoog op de agenda. De Zwerm wil deze agenda zichtbaar maken, zeker nu, in tijden van transitie en transformatie. De Zwerm verbreedt de beweging die gericht is op een zorg voor jeugd die midden in de samenleving staat, met vertrouwen in elkaar, gericht op herstel van het gewone leven en met de inzet van ouders en andere burgers.
We leren van ervaringen uit andere landen en uit eigen land. Hoe vertrouwen kan groeien en we de inzet van drang en dwang echt terug kunnen dringen. Door bijvoorbeeld meer ondersteuning te bieden aan de mensen die werken in basisvoorzieningen. Maar ook door steun aan ouders en aan mensen uit de omgeving van een gezin te bieden.
[kader: Pijlers] Belangrijke pijlers

•  voor ieder kind en elke ouder: veilig opgroeien en veilig opvoeden
  •  vertrouwen in elkaar is essentieel
  •  samen optrekken
  •  jeugdzorg is present: wij zijn er voor jou en voor u
  •  leren van praktijken over de grens

Of neem contact op met De Zwerm:

Hans Jagers (Inspectie), Hans Nusse (Raad v.d. Kinderbescherming), Esther Overweter (Teijlingereind), Astrid Rotering (WSGroep) en Rutger Hageraats (Gemeente Amsterdam)

UPDATE: DE ZWERM IS WEER OPGESTEGEN.

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Inspiratiesessie: 'Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren' +

mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd