zwerm2 De Zwerm heeft besloten het thema ‘vertrouwen’ de komende periode in gesprek te brengen. Zij wil daarover met medewerkers gesprekken voeren in de eigen instellingen. Maar ook met ouders! Centrale vraag is: ‘wat betekent dat, werken in vertrouwen?’ Deze vraag beperkt zich niet alleen tot het werkveld van de professional; maar raakt ook de bestuurder en de relatie met gemeenten… Hiermee zet De Zwerm een volgende stap, voortbouwend op de landelijke beweging van het tegengaan van dwang en drang.

De Zwerm ontwikkelt een pamflet, dat het gesprek hierover kan ondersteunen. Zij wil eerst in eigen kring een aantal gesprekken voeren om te bekijken of dit een goede vorm is.

Kern van het pamflet Vertrouwen vraagt om wederkerigheid

Ouders en kinderen hebben vertrouwen in mensen uit de zorg nodig om optimaal te kunnen profiteren van de steun die aangeboden wordt. Professionals hebben vertrouwen in ouders en kinderen nodig om samen uit te vinden wat de beste weg is. Een kerntaak van zorg voor jeugd is om ouders te versterken in hun rol als opvoeder. In de praktijk voelen ouders zich soms bedreigd, omdat hulp en ‘met drang’ in elkaars verlengde worden gezien. Hoe betrouwbaar de medewerker ook is, soms moet hij/zij opboksen tegen een verouderd imago. Volgens De Zwerm komt het er dan juist op aan!

Goede steun kan ontvangen worden bij de gratie van vertrouwen. Dat betekent overigens niet dat professionals met alles wat ouders doen of voorstellen akkoord moeten gaan; zij hebben ook moed en lef nodig, om als dat nodig is, tegen de stroom in te roeien en het belang van kinderen als focus te houden. Vertrouwen ontstaat door het aangaan van een relatie, waarin betrouwbaarheid, vasthoudendheid en duidelijkheid de rode draad vormen.

In gesprek

De Zwerm wil over dit thema het gesprek aangaan. Met werkers in de zorg voor jeugd, met bestuurders, met Gemeenten, met wetenschappers. Maar vooral ook met ouders en kinderen!

Wat hebben ouders en kinderen nodig ? Hoe kijken zij aan tegen wederkerigheid: hoe geven zij vertrouwen en welk vertrouwen van werkers hebben zij nodig? Wanneer verliezen zij vertrouwen in de jeugdverlener en wanneer kunnen zij zeggen: ‘u bent mijn vertrouwen waard!’ Wat vraagt het van een werker om te werken vanuit vertrouwen? Wanneer wordt het echt op de proef gesteld en hoe los je dat op? Lukt het om met ouders en kinderen daarover in gesprek te blijven? Wordt hij/zij daarin gesteund door het team? En wat betekent dat voor het ‘imago’ van de jeugdzorg? Wat betekent werken in vertrouwen voor de Jeugdbescherming? Voor Gemeenten?

Wat leren we daarvan van onze wetenschappers….

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!