180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige inzet. Dat is de belangrijkste conclusie van de tweede Inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s” die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 8 februari organiseerden.

Combinaties van professionele en vrijwillige inzet in het sociaal domein zijn effectief en efficiënt. In de jeugdhulp blijkt dat uit de ervaringen van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM). In het sociaal werk is die gecombineerde inzet een kernkwaliteit. Greet Bouman belichtte acht praktijkvoorbeelden uit haar eigen organisatie Stimenz, waaronder Opstap, Hfftig en MaatjesApeldoorn. Stimenz biedt ook Home-Start aan. Deze aanpak wordt al jaren zowel in de jeugdhulp als in het sociaal werk uitgevoerd.

Die combinatie van professionele en vrijwillige inzet sluit goed aan bij wat steeds meer burgers vinden: ‘Alles wat je voor mij doet, maar niet met mij doe je tegen mij’. Communicatiestrateeg Ferenc van Damme betoogde dat de digitale revolutie resulteert in een nieuwe, egalitaire wereld met mondige burgers die zichzelf snel en effectief kunnen organiseren. Maatschappelijke organisaties kunnen volgens Van Damme veel meer inspelen op de vitaliteit van de samenleving. Bijvoorbeeld door burgers niet alleen te beschouwen als consument, maar ook als ‘coproducent’ van voorzieningen.

Zes groepen deelnemers brainstormden over mogelijke innovaties en elke groep presenteerde er twee. Variërend van een gezamenlijke inzet van vrijwilligers tot een proeftuin of een vrijplaats met een faciliterende cultuur en veel ruimte voor burgers. Een schat aan innovatieve ideeën om als jeugdhulp en sociaal werk samen de slag van curatie naar preventie te maken.

Lees hier het volledige verslag (PDF).

• Seminar Floortje Scheepers: Jeugdhulp digitaal: het nieuwe normaal? +

Op 7 oktober deelt Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, haar visie op digitale innovatie in de zorg voor

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien