180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige inzet. Dat is de belangrijkste conclusie van de tweede Inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s” die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 8 februari organiseerden.

Combinaties van professionele en vrijwillige inzet in het sociaal domein zijn effectief en efficiënt. In de jeugdhulp blijkt dat uit de ervaringen van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM). In het sociaal werk is die gecombineerde inzet een kernkwaliteit. Greet Bouman belichtte acht praktijkvoorbeelden uit haar eigen organisatie Stimenz, waaronder Opstap, Hfftig en MaatjesApeldoorn. Stimenz biedt ook Home-Start aan. Deze aanpak wordt al jaren zowel in de jeugdhulp als in het sociaal werk uitgevoerd.

Die combinatie van professionele en vrijwillige inzet sluit goed aan bij wat steeds meer burgers vinden: ‘Alles wat je voor mij doet, maar niet met mij doe je tegen mij’. Communicatiestrateeg Ferenc van Damme betoogde dat de digitale revolutie resulteert in een nieuwe, egalitaire wereld met mondige burgers die zichzelf snel en effectief kunnen organiseren. Maatschappelijke organisaties kunnen volgens Van Damme veel meer inspelen op de vitaliteit van de samenleving. Bijvoorbeeld door burgers niet alleen te beschouwen als consument, maar ook als ‘coproducent’ van voorzieningen.

Zes groepen deelnemers brainstormden over mogelijke innovaties en elke groep presenteerde er twee. Variërend van een gezamenlijke inzet van vrijwilligers tot een proeftuin of een vrijplaats met een faciliterende cultuur en veel ruimte voor burgers. Een schat aan innovatieve ideeën om als jeugdhulp en sociaal werk samen de slag van curatie naar preventie te maken.

Lees hier het volledige verslag (PDF).

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie