verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober:

Inspiratiesessie
bouwen aan pedagogische community’s

- van curatie naar preventie -
jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Datum: 5 oktober 2018
Tijd:      10.00 - 13.00 uur (inloop vanaf 9.30) Inclusief lunch
Locatie: De Observant, Amersfoort

Oproep tot deelname aan co creatie Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor deze gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober.

Binnen het brede sociale domein zijn met de transformatie veranderingen die al ingezet waren, versneld. Centraal daarin staat de beweging van curatie naar preventie, meer hulp in gezinsverband, meer verbinding tussen informele en formele zorg en van individuele hulp naar collectieve arrangementen. Het streven om in de buurt, rondom scholen of kinderopvang, het pedagogisch vermogen te versterken, vraagt van zowel sociaal werk als jeugdhulp inzet. En een gemeenschappelijk beeld over de bijdrage van eenieder. Er zijn veelbelovende innovaties en nieuwe samenwerkingsverbanden, op het snijvlak van jeugdhulp en sociaal werk.
Hoe versterken we dergelijke innovaties over de grenzen van deelsectoren heen?

Dat is de centrale vraag op de inspiratiesessie – bouwen aan pedagogische community’s - die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 5 oktober samen organiseren voor hun leden. We willen verkennen hoe we de samenwerking tussen jeugdhulp en sociaal werk verder vorm kunnen geven.

Het programma start met de presentatie van twee inspirerende good practices.
JIM is een initiatief van jeugdhulp om informele support voor een jongere/gezin te organiseren.
MBC Jongerenwerk is een voorbeeld uit het sociaal werk, waaruit helder wordt wat de meerwaarde is van een gemeenschappelijke inzet.

1. JIM Werkt
    JIM staat voor Jouw Ingebrachte Mentor en is een familielid, vriend of bekende van de jongere. De keuze van een jongere voor een JIM wordt ondersteund door ouder(s), waarna JIM optreedt als ambassadeur van de jongere. JIM is vertrouwenspersoon voor de jongere en zijn vertegenwoordiger richting ouder(s) en professionals.
  2. Maatschappelijke Business Case Jongerenwerk
    Uit deze MBC Jongerenwerk van Participe Advies en het lectoraat Youthspot van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat investeren in jongerenwerk leidt tot een besparing van 45 miljoen euro aan zorgkosten. Daarbij gaat het onder meer om samenwerking tussen jongerenwerk en jeugdhulp.

Communicatiestrateeg, beleidsontwikkelaar en dwarsdenker Ferenc van Damme houdt een inleiding over innovaties en nieuwe vormen van samenwerking tussen jeugdhulp en sociaal werk.
Met de deelnemers gaat hij in gesprek over:

• Hoe versterken we de beweging van curatie naar preventie?
  • Hoe trekken we samen op in het bouwen van pedagogische community’s (rondom scholen/kinderopvang, in buurten)?
  • Hoe leggen we zoveel mogelijk regie bij die gezinnen?
  • Hoe kunnen we samenwerking versnellen en blokkades tackelen?

Ferenc van Dam is beleidsontwikkelaar Participatie bij de provincie Overijssel en winnaar van de Galjaard Prijs 2016 voor beste communicatie in de non-profit sector.

Uitnodiging in pdf

Verdiwel
Greet Boumans
Rene Verkuylen
Kees Neefjes Gerdi Meyknecht

Associatie voor Jeugd
Marenne van Kempen
Gerrit Jan Hoogeland
Gerdi Meyknecht

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Overlijden Bert Mulder +

bertmulder Na een kort ziekbed is op 3 januari 2020 Bert Mulder overleden.

Met hem verliest de Associatie voor Jeugd een

• Nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari 2020 +

anthony ginsbrook Hr6dzqNLzhw small

Op 16 januari organiseren de Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst.

Thema: emancipatie

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,