191023 NB curpreEerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart Start. Programmamanager Vivian Jacobs vertelt over de factoren die Smart Start noodzakelijk maken en over de Kernstrategie van Smart Start, waarvan Design Thinking een belangrijk onderdeel is. Smart Start is een samenwerkingsverband van Sterk Huis, CentERdata, Data Science Center Tilburg en de regio Hart van Brabant: de gemeenten Goirle, Dongen, Gilze en Rijen, Heusden en Tilburg.

20190129 logo verdiwel Een bruisende bijeenkomst waar veel energie vrijkwam. Zo kunnen we de Inspiratiesessie die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 5 oktober in De Observant in Amersfoort organiseerden kort samenvatten. Centrale vragen tijdens die eerste sessie waren:
- Hoe realiseren we pedagogische community’s en realiseren we de omslag van curatie naar preventie?
- Hoe leggen we zoveel mogelijk regie bij de gezinnen?
- Welke innovaties zijn er en hoe versterken we die?
- Hoe komen we tot een nieuw samenspel tussen jeugdhulp en sociaal werk?

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige inzet. Dat is de belangrijkste conclusie van de tweede Inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s” die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 8 februari organiseerden.

Combinaties van professionele en vrijwillige inzet in het sociaal domein zijn effectief en efficiënt. In de jeugdhulp blijkt dat uit de ervaringen van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM). In het sociaal werk is die gecombineerde inzet een kernkwaliteit. Greet Bouman belichtte acht praktijkvoorbeelden uit haar eigen organisatie Stimenz, waaronder Opstap, Hfftig en MaatjesApeldoorn. Stimenz biedt ook Home-Start aan. Deze aanpak wordt al jaren zowel in de jeugdhulp als in het sociaal werk uitgevoerd.

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie voor Jeugd samen met Verdiwel samen om de vraag te beantwoorden: Hoe maken we de beweging van curatie naar preventie? Naar meer hulp in gezinsverband, meer verbinding tussen informele en formele zorg en van individuele hulp naar collectieve arrangementen? Het streven om in de buurt, rondom scholen of kinderopvang, het pedagogisch vermogen te versterken, vraagt inzet van zowel sociaal werk als jeugdhulp. En een gemeenschappelijk beeld over de bijdrage van eenieder. Er zijn veelbelovende innovaties en nieuwe samenwerkingsverbanden, op het snijvlak van jeugdhulp en sociaal werk. Hoe versterken we dergelijke innovaties over de grenzen van deelsectoren heen? Deze vragen stonden centraal tijdens de inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s: van curatie naar preventie”. Zo’n veertig leden van de Associatie voor Jeugd en van Verdiwel gingen met elkaar in gesprek onder leiding van communicatiestrateeg Ferenc van Damme. ‘Er komt veel energie vrij!’ concludeerden voorzitter Greet Bouman en bestuurslid Marenne van Kempen. Dus wordt er eind november een tweede bijeenkomst georganiseerd.

Lees hier het volledige verslag van de bijeenkomst.

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens