191023 NB curpreEerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart Start. Programmamanager Vivian Jacobs vertelt over de factoren die Smart Start noodzakelijk maken en over de Kernstrategie van Smart Start, waarvan Design Thinking een belangrijk onderdeel is. Smart Start is een samenwerkingsverband van Sterk Huis, CentERdata, Data Science Center Tilburg en de regio Hart van Brabant: de gemeenten Goirle, Dongen, Gilze en Rijen, Heusden en Tilburg.

20190129 logo verdiwel Een bruisende bijeenkomst waar veel energie vrijkwam. Zo kunnen we de Inspiratiesessie die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 5 oktober in De Observant in Amersfoort organiseerden kort samenvatten. Centrale vragen tijdens die eerste sessie waren:
- Hoe realiseren we pedagogische community’s en realiseren we de omslag van curatie naar preventie?
- Hoe leggen we zoveel mogelijk regie bij de gezinnen?
- Welke innovaties zijn er en hoe versterken we die?
- Hoe komen we tot een nieuw samenspel tussen jeugdhulp en sociaal werk?

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige inzet. Dat is de belangrijkste conclusie van de tweede Inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s” die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 8 februari organiseerden.

Combinaties van professionele en vrijwillige inzet in het sociaal domein zijn effectief en efficiënt. In de jeugdhulp blijkt dat uit de ervaringen van Jouw Ingebrachte Mentor (JIM). In het sociaal werk is die gecombineerde inzet een kernkwaliteit. Greet Bouman belichtte acht praktijkvoorbeelden uit haar eigen organisatie Stimenz, waaronder Opstap, Hfftig en MaatjesApeldoorn. Stimenz biedt ook Home-Start aan. Deze aanpak wordt al jaren zowel in de jeugdhulp als in het sociaal werk uitgevoerd.

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie voor Jeugd samen met Verdiwel samen om de vraag te beantwoorden: Hoe maken we de beweging van curatie naar preventie? Naar meer hulp in gezinsverband, meer verbinding tussen informele en formele zorg en van individuele hulp naar collectieve arrangementen? Het streven om in de buurt, rondom scholen of kinderopvang, het pedagogisch vermogen te versterken, vraagt inzet van zowel sociaal werk als jeugdhulp. En een gemeenschappelijk beeld over de bijdrage van eenieder. Er zijn veelbelovende innovaties en nieuwe samenwerkingsverbanden, op het snijvlak van jeugdhulp en sociaal werk. Hoe versterken we dergelijke innovaties over de grenzen van deelsectoren heen? Deze vragen stonden centraal tijdens de inspiratiesessie “Bouwen aan pedagogische community’s: van curatie naar preventie”. Zo’n veertig leden van de Associatie voor Jeugd en van Verdiwel gingen met elkaar in gesprek onder leiding van communicatiestrateeg Ferenc van Damme. ‘Er komt veel energie vrij!’ concludeerden voorzitter Greet Bouman en bestuurslid Marenne van Kempen. Dus wordt er eind november een tweede bijeenkomst georganiseerd.

Lees hier het volledige verslag van de bijeenkomst.

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien