180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving voor jonge (kwetsbare) kinderen door SO, SBO, Kinderopvang, jeugdhulp en het SWV. Het IKEC jonge kind biedt een integraal aanbod van zorg, gespecialiseerd onderwijs en opvang voor kinderen van 2 tot 6 jaar én ontwikkelen een expertise-functie voor het regulier onderwijs/kinderopvang.

Juni 2017

Onlangs heeft de Kopgroep Jeugdhulp haar adviezen voorgelegd aan en besproken met de Kopgroep Wethouders.

Nog even kort de adviezen van de Kopgroep Jeugdhulp op een rij:

  • Inclusie als een collectieve lokale opdracht
  • Inclusieve kindvoorzieningen als werkplaats, gedragsexperts in de voorziening
  • Van passend onderwijs naar passende ontwikkeling (0-12), kinderopvang en jeugdhulp als kernpartners
  • Werk met interprofessionele teams
  • Regel beschikkingsvrije ruimte
  • Integraal opleiden en scholen

PPD 2017 06 19 13.51.36 PACT pakt door!
Op 19 juni vierde PACT, samen met meer dan 350 deelnemers, de ‘Oogst van 3 jaar PACT’. Een impressie via dit filmpje.

Wetenschap toont aan…
In de afgelopen 3 jaar heeft een multidisciplinair wetenschapsteam de proeftuinen van PACT, waarin jeugdhulp integraal onderdeel was van teams pedagogisch medewerkers en leerkrachten, gemonitord en gesteund. Hun bevindingen:

  • Professionals van alle domeinen profiteren snel van elkaars kennis en zetten in op groei
  • Jeugdhulp in de rol van inclusiepedagoog heeft effect
  • Oriëntatie verschuift van zorgperspectief naar versterken pedagogisch klimaat
  • Op termijn substantiële effecten op eerder erbij en minder doorverwijzingen

Wilt u meer weten over de Oogst van PACT?
PACT site, PACT-Toolkit
Samenvatting PACT-wetenschapsteam
Rapport PACT-wetenschapsteam
De oogst van PACToogst van PACT
IMPACT 5

mei 2017
Inclusie is lokale opdracht
Het uitgangspunt ‘voor ALLE kinderen’ wordt omarmd door de Kopgroep Jeugdhulp.
Kinderen hebben er recht op om op te groeien in hun eigen omgeving, binnen een pedagogische basisvoorziening, waarin vormen van extra ondersteuning én zorg IN de voorziening georganiseerd zijn. Een omgeving met een doorlopend pedagogisch ‘programma’ waar kinderen elkaar kunnen verrijken, pedagogisch partnerschap van ouders wordt bevorderd, betere toegang is tot integrale dienstverlening en een sterke omgeving aanwezig is voor achterstandskinderen. Bovendien wordt op die wijze ook gebouwd aan een gezamenlijke professionele cultuur.

  • Uitnodiging: Tweede Inspiratiesessie Vakmanschap +

    Op 14 maart kwam een gemêleerde groep van bestuurders, beleidsmakers en jeugdprofessionals uit wijkteams en gespecialiseerde jeugdhulp bijeen rondom het

    Lees verder...
  • Verslag: Inspriatiesessie Vakmanschap - 14 maart 2019 +

    20190314 094537

    Of je nu generalist bent of specialist, in een vrijwillig of gedwongen kader je vak uitoefent, de transformatie en het

    Lees verder...
  • Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

    180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

    Lees verder...
  • Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

    mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

    Lees verder...
  • Voorjaarscongres 2019 +

    190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

    De Kring West nodigt u van

    Lees verder...
  • 1