smiling Een aantal leden van de Associatie voor Jeugd is actief om een meer gemeenschappelijke verantwoordelijkheid op te bouwen voor kennis ontwikkelen en kennis delen. Onder de naam ‘Kennis Associatie’ (voorheen Pythia).

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie organiseert voor het veld van de KJP kennissessies. De onderwerpen voor deze sessies worden aangedragen door het veld zelf en zijn erop gericht om een specifieke aanpak met zowel professionals als wetenschappers te bespreken en te voorzien van onderbouwing. Het resultaat moet zowel praktijk als wetenschap verder brengen.

De uitkomsten van deze kennissessies worden door de betrokken leden/instellingen goed benut. Dit heeft deels te maken met het feit dat het Kenniscentrum opgebouwd is door het veld zelf; men heeft middelen voor onderzoek en ontwikkeling van de individuele instellingen grotendeels ondergebracht in het kenniscentrum. Daarnaast heeft het veld van de kinder- en jeugdpsychiatrie een stevige onderzoekstraditie en is men gewend aan het werken met richtlijnen en het door ontwikkelen daarvan.

De Associatie voor Jeugd raakte geinteresseerd in deze vorm van kennis delen en – ontwikkelen en heeft op 24 juni en 30 september 2016 in de vorm van een pilot een kennissessie georganiseerd. Onder leiding van de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en ondersteund door de Associatie voor Jeugd.

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

Het werden twee bijzonder geslaagde en inspirerende sessies! Binnenkort verschijnt het rapport hierover, dat voor de leden van de Associatie voor Jeugd beschikbaar zal zijn.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

Kennis Associatie

Eind 2015 organiseerde deze groep een inspirerende en informatieve bijeenkomst met de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. (link adres)

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens