smiling Een aantal leden van de Associatie voor Jeugd is actief om een meer gemeenschappelijke verantwoordelijkheid op te bouwen voor kennis ontwikkelen en kennis delen. Onder de naam ‘Kennis Associatie’ (voorheen Pythia).

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie organiseert voor het veld van de KJP kennissessies. De onderwerpen voor deze sessies worden aangedragen door het veld zelf en zijn erop gericht om een specifieke aanpak met zowel professionals als wetenschappers te bespreken en te voorzien van onderbouwing. Het resultaat moet zowel praktijk als wetenschap verder brengen.

De uitkomsten van deze kennissessies worden door de betrokken leden/instellingen goed benut. Dit heeft deels te maken met het feit dat het Kenniscentrum opgebouwd is door het veld zelf; men heeft middelen voor onderzoek en ontwikkeling van de individuele instellingen grotendeels ondergebracht in het kenniscentrum. Daarnaast heeft het veld van de kinder- en jeugdpsychiatrie een stevige onderzoekstraditie en is men gewend aan het werken met richtlijnen en het door ontwikkelen daarvan.

De Associatie voor Jeugd raakte geinteresseerd in deze vorm van kennis delen en – ontwikkelen en heeft op 24 juni en 30 september 2016 in de vorm van een pilot een kennissessie georganiseerd. Onder leiding van de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en ondersteund door de Associatie voor Jeugd.

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

Het werden twee bijzonder geslaagde en inspirerende sessies! Binnenkort verschijnt het rapport hierover, dat voor de leden van de Associatie voor Jeugd beschikbaar zal zijn.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

Kennis Associatie

Eind 2015 organiseerde deze groep een inspirerende en informatieve bijeenkomst met de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. (link adres)

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Overlijden Bert Mulder +

bertmulder Na een kort ziekbed is op 3 januari 2020 Bert Mulder overleden.

Met hem verliest de Associatie voor Jeugd een

• Nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari 2020 +

anthony ginsbrook Hr6dzqNLzhw small

Op 16 januari organiseren de Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst.

Thema: emancipatie

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,