2016 01 27 10.07.10

De eerste uitdagende digilab bijeenkomst vond plaats in Utrecht. Na de korte introductie van het programma en de deelnemers gaf de presentatie van Wilbert Stikkelbroeck de deelnemers een overzicht van de strategische ontwikkelingen. In een netwerksamenleving bewegen sommige domeinen van schaarste naar overvloed, verdwijnen van bestaande ketens en organisaties en nieuwe kansen die liggen in óf infrastructuur, óf het ontwikkelen van producten óf de contacten met klanten.

Bert Mulder schetste de context van het eerste digilab – niet uitgaan van de digitale mogelijkheden, maar juist kijken naar de nieuwe ontwikkelingen van de zorg voor jongeren zelf. Oom dat te kunnen doen kiest het eerste digilab ‘zorg voor jeugd in een land zonder professionals’ als uitgangspunt: welke elementen van de zorg voor jongeren zijn essentieel, wanneer betrokkenen die zelf organiseren?

Gedurende de middag werkten deelnemers in groepen aan vier verschillende casussen om die vervolgens te analyseren hoe de zorg vorm krijgt. Daarin kwamen terugkerende thema’s aan bod, waarvoor in de volgende digilabs de digitale ondersteuning verder uitgewerkt zal worden.

In de Labs werken professionals uit de zorg voor jeugd de komende maanden samen aan een nieuwe visie op hoe digitale mogelijkheden de veranderende zorg voor jeugd optimaal kunnen ondersteunen.
Er zijn verschillende redenen waarom de zorg voor jeugd de komende jaren een andere vorm moet en zal krijgen: de eisen en verwachtingen van cliënten en hun systeem veranderen sterk, er vindt een ingrijpende herstructurering van de zorg en de financiering plaats en de voortschrijdende digitalisering van de samenleving laat ook de zorg niet onberoerd.

De DigiLabs omvatten vijf bijeenkomsten van een dag en een afsluitende conferentie. Gedurende de Labs leveren gastsprekers van binnen en buiten de zorg bijdragen. De Labs worden georganiseerd en samengesteld door het Kernteam DigiLabs. Dit bestaat uit Bert Mulder, Karin van der Velde, Hans Nusse, Olaf Milders, Evelyn Visschedijk en Harald Posthumus.
De DigiLabs zijn onderdeel van het programma DigiJong, een initiatief van de Associatie voor Jeugd.

2016 01 27 10.07.10

2016 01 27 10.46.02

2016 01 27 10.46.53

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Inspiratiesessie: 'Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren' +

mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd