2016 01 27 10.07.10

De eerste uitdagende digilab bijeenkomst vond plaats in Utrecht. Na de korte introductie van het programma en de deelnemers gaf de presentatie van Wilbert Stikkelbroeck de deelnemers een overzicht van de strategische ontwikkelingen. In een netwerksamenleving bewegen sommige domeinen van schaarste naar overvloed, verdwijnen van bestaande ketens en organisaties en nieuwe kansen die liggen in óf infrastructuur, óf het ontwikkelen van producten óf de contacten met klanten.

Bert Mulder schetste de context van het eerste digilab – niet uitgaan van de digitale mogelijkheden, maar juist kijken naar de nieuwe ontwikkelingen van de zorg voor jongeren zelf. Oom dat te kunnen doen kiest het eerste digilab ‘zorg voor jeugd in een land zonder professionals’ als uitgangspunt: welke elementen van de zorg voor jongeren zijn essentieel, wanneer betrokkenen die zelf organiseren?

Gedurende de middag werkten deelnemers in groepen aan vier verschillende casussen om die vervolgens te analyseren hoe de zorg vorm krijgt. Daarin kwamen terugkerende thema’s aan bod, waarvoor in de volgende digilabs de digitale ondersteuning verder uitgewerkt zal worden.

In de Labs werken professionals uit de zorg voor jeugd de komende maanden samen aan een nieuwe visie op hoe digitale mogelijkheden de veranderende zorg voor jeugd optimaal kunnen ondersteunen.
Er zijn verschillende redenen waarom de zorg voor jeugd de komende jaren een andere vorm moet en zal krijgen: de eisen en verwachtingen van cliënten en hun systeem veranderen sterk, er vindt een ingrijpende herstructurering van de zorg en de financiering plaats en de voortschrijdende digitalisering van de samenleving laat ook de zorg niet onberoerd.

De DigiLabs omvatten vijf bijeenkomsten van een dag en een afsluitende conferentie. Gedurende de Labs leveren gastsprekers van binnen en buiten de zorg bijdragen. De Labs worden georganiseerd en samengesteld door het Kernteam DigiLabs. Dit bestaat uit Bert Mulder, Karin van der Velde, Hans Nusse, Olaf Milders, Evelyn Visschedijk en Harald Posthumus.
De DigiLabs zijn onderdeel van het programma DigiJong, een initiatief van de Associatie voor Jeugd.

2016 01 27 10.07.10

2016 01 27 10.46.02

2016 01 27 10.46.53

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!