mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd
en de MBO Raad een inspiratie-sessie over het Bestuursakkoord OCW-MBO ‘Trots, vertrouwen en lef ‘ en de rol die Jeugdhulp daarbij kan spelen.

Uitnodiging voor leden van de Associatie voor Jeugd en belangstellende bestuurders MBO.

Datum:  Maandag 8 oktober
Tijd:  15.00 – 17.00 uur
Locatie:  MBO Raad, Houttuinlaan 6 , Woerden

aanmelden button web

180711 gezocht werk Vooraf
In februari 2018 informeerde de minister van OCW de Tweede Kamer over afspraken die gemaakt zijn met de MBO Raad. Dit Bestuursakkoord 2018-2022 bevat de contouren voor de nieuwe kwaliteitsafspraken die vanaf 2019 in werking zullen treden.
Onderdeel van het Bestuursakkoord is een kwaliteitsagenda: kwaliteitsafspraken die elke mbo-instelling individueel en jaarlijks maakt. De nadruk ligt daarbij op regionale vraagstukken, die om eigentijdse en innovatieve oplossingen vragen. De mbo-scholen zijn gevraagd om aandacht te besteden aan een drietal vraagstukken, die landelijke prioriteit hebben:
Jongeren in een kwetsbare positie
Gelijke kansen in het onderwijs
Onderwijs dat voorbereidt op de arbeidsmarkt van de toekomst (arbeidsmarktperspectief).
Deze agenda moet 31 oktober gereed zijn.

Associatie voor Jeugd
Het Bestuursakkoord was aanleiding voor de Associatie voor Jeugd en Jeugdzorg Nederland om met de MBO Raad in gesprek te gaan over het versterken van regionale samenwerking met jeugdhulp.
De inzet van de expertise van jeugdhulp op de scholen (preventief) en/of samenwerking rond jongeren die jeugdhulp krijgen of een voorziening verlaten, kan door een dergelijk akkoord een nieuwe impuls krijgen. Samen met de MBO Raad organiseert de Associatie voor Jeugd als eerste stap een informatiebijeenkomst voor bestuurders zorg voor jeugd over het bestuursakkoord én (regionale) aanknopingspunten. Tevens vertelt Bas Wijnen (NJI) hoe in het Actieprogramma van VWS ‘Zorg voor Jeugd’ het thema ‘jongeren en de arbeidsmarkt’ uitgewerkt wordt.

Tenslotte verkennen we kort de mogelijkheid om nog in 2018 een ‘koplopersgroep’ op te bouwen van organisaties én jongeren zelf die een aantal samenwerkingspraktijken verder vorm willen geven en kennis daarover willen delen.

Graag nodigen wij u uit voor deze informatieve bijeenkomst.
Mariënne Verhoef, Associatie voor Jeugd
Hans Spigt, Jeugdzorg Nederland
Ton Heerts, MBO Raad
Els Rienstra, kwartiermaker

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je