180313 AVER Kopgroep: Gerrit Jan Hoogeland, Marienne Verhoef, Ruud Grondel, Roos van Gelderen, Annemarie van Dalen, Rutger Hageraats, Albert Jan Kruiter, Gerdi Meyknecht

De kopgroep heeft afgesproken om de groep aan te vullen met mensen die zij graag wil betrekken bij deze activiteit.

Doel

• Het thema van ‘Anders verantwoorden’ als fundamenteel onderdeel van de inhoudelijke innovatie die gaande is, op de agenda houden.
  • Een denk- en handelingsperspectief opbouwen voor zowel bestuurders als gemeenten
  • Te verkennen of het model dat gehanteerd wordt door het IPW én het kwaliteitsmodel NJI daarvoor geschikt zijn.
  • Kennisdeling
  • Daarin verbinding te maken met het netwerk ‘directeuren sociaal domein’
  • Zo mogelijk een agenda opbouwen voor een landelijke conferentie in september 2018, bestemd voor nieuwe wethouders, ambtenaren en veld. Ervan uitgaande dat dit voor zeker nieuwe wethouders een ‘pijn’-dossier is, waar ze aan willen werken.

Aanpak

De Associatie voor Jeugd organiseert samen met het NJI en IPW een denksessie met 10 bestuurders en 10 directeuren sociaal domein. Planning is 23 mei.
Doel van deze sessie is tweeledig:

• Verkennen of genoemde benaderingen van IPW en NJI voldoende aanknopingspunten bieden om uit te werken en meer zicht te krijgen op de vraagstukken van bedoelde innovatie. Uiteindelijk doel is om een beeld daarvan en mogelijk een handelingsperspectief te bieden aan nieuwe wethouders (najaar 2018);
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid opbouwen voor het thema, de ambitie en een mogelijk vervolg traject

Op basis van de kwaliteit van deze eerste sessie willen we met de betrokkenen afspreken of en hoe we stappen verder zetten. Waarbij uitgangspunt is dat we gezamenlijk een bijeenkomst met en voor nieuwe wethouders organiseren in het najaar rond dit thema

Inhoudelijk
Het bieden van een perspectief rond ‘anders organiseren’ kent een aantal aanknopings- en vraagpunten:

1. Het succes van de inhoudelijke transitie-opdracht is mede afhankelijk van de manier waarop de verantwoording daarop aansluit: de backoffice moet ook transformeren;
  2. Het opbouwen van een gezamenlijk denkkader en handelingsperspectief voor zowel gemeenten als uitvoering. Aanknopingspunt daarvoor zou het model kunnen zijn waarin een voortdurende afweging gemaakt wordt tussen wet- en regelgeving, opbrengst en betrokkenheid / vraag van betrokken burgers. (zie beeld)
  3. Wat vraagt het van betrokkenen om praktijk- en beleidsontwikkeling op te bouwen vanuit de gewenste IMPACT, op basis waarvan o.a. outcome criteria geformuleerd worden.
  4. Ook de ‘techniek’ van verantwoorden moet aan de orde komen: het vraagstuk van het ontschotten van uitgaven (noodzakelijk voor het gevraagde integraal werken) versus het verkokerd verantwoorden.

180313 IMP

Uitvoering
Rugter Hageraats (NJI)
Albert Jan Kruiter (IPW)
Gerdi Meyknecht (AvJ)

Planning
Januari: schriftelijke reacties kopgroep Anders Verantwoorden
1 februari: bespreking opzet en begroting bestuur Associatie voor Jeugd
22 maart: voorjaarscongres 2018 Leeuwarden; onderwerp bespreken aan de hand van wijk-
experiment
23 mei 2018: eerste denk-sessie samen met directeuren sociaal domein

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +