180313 AVER Kopgroep: Gerrit Jan Hoogeland, Marienne Verhoef, Ruud Grondel, Roos van Gelderen, Annemarie van Dalen, Rutger Hageraats, Albert Jan Kruiter, Gerdi Meyknecht

De kopgroep heeft afgesproken om de groep aan te vullen met mensen die zij graag wil betrekken bij deze activiteit.

Doel

• Het thema van ‘Anders verantwoorden’ als fundamenteel onderdeel van de inhoudelijke innovatie die gaande is, op de agenda houden.
  • Een denk- en handelingsperspectief opbouwen voor zowel bestuurders als gemeenten
  • Te verkennen of het model dat gehanteerd wordt door het IPW én het kwaliteitsmodel NJI daarvoor geschikt zijn.
  • Kennisdeling
  • Daarin verbinding te maken met het netwerk ‘directeuren sociaal domein’
  • Zo mogelijk een agenda opbouwen voor een landelijke conferentie in september 2018, bestemd voor nieuwe wethouders, ambtenaren en veld. Ervan uitgaande dat dit voor zeker nieuwe wethouders een ‘pijn’-dossier is, waar ze aan willen werken.

Aanpak

De Associatie voor Jeugd organiseert samen met het NJI en IPW een denksessie met 10 bestuurders en 10 directeuren sociaal domein. Planning is 23 mei.
Doel van deze sessie is tweeledig:

• Verkennen of genoemde benaderingen van IPW en NJI voldoende aanknopingspunten bieden om uit te werken en meer zicht te krijgen op de vraagstukken van bedoelde innovatie. Uiteindelijk doel is om een beeld daarvan en mogelijk een handelingsperspectief te bieden aan nieuwe wethouders (najaar 2018);
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid opbouwen voor het thema, de ambitie en een mogelijk vervolg traject

Op basis van de kwaliteit van deze eerste sessie willen we met de betrokkenen afspreken of en hoe we stappen verder zetten. Waarbij uitgangspunt is dat we gezamenlijk een bijeenkomst met en voor nieuwe wethouders organiseren in het najaar rond dit thema

Inhoudelijk
Het bieden van een perspectief rond ‘anders organiseren’ kent een aantal aanknopings- en vraagpunten:

1. Het succes van de inhoudelijke transitie-opdracht is mede afhankelijk van de manier waarop de verantwoording daarop aansluit: de backoffice moet ook transformeren;
  2. Het opbouwen van een gezamenlijk denkkader en handelingsperspectief voor zowel gemeenten als uitvoering. Aanknopingspunt daarvoor zou het model kunnen zijn waarin een voortdurende afweging gemaakt wordt tussen wet- en regelgeving, opbrengst en betrokkenheid / vraag van betrokken burgers. (zie beeld)
  3. Wat vraagt het van betrokkenen om praktijk- en beleidsontwikkeling op te bouwen vanuit de gewenste IMPACT, op basis waarvan o.a. outcome criteria geformuleerd worden.
  4. Ook de ‘techniek’ van verantwoorden moet aan de orde komen: het vraagstuk van het ontschotten van uitgaven (noodzakelijk voor het gevraagde integraal werken) versus het verkokerd verantwoorden.

180313 IMP

Uitvoering
Rugter Hageraats (NJI)
Albert Jan Kruiter (IPW)
Gerdi Meyknecht (AvJ)

Planning
Januari: schriftelijke reacties kopgroep Anders Verantwoorden
1 februari: bespreking opzet en begroting bestuur Associatie voor Jeugd
22 maart: voorjaarscongres 2018 Leeuwarden; onderwerp bespreken aan de hand van wijk-
experiment
23 mei 2018: eerste denk-sessie samen met directeuren sociaal domein

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je