jib Weergave van een ambitie!

Er is volop discussie over de jeugdhulp. Over de inhoud maar steeds meer ook over de verantwoordingsdruk en de daarmee samenhangende hoge administratieve lasten. Dit is geen specifiek probleem van het jeugddomein en het bestond ook al voor de decentralisaties. Het manifesteert zich wel steeds nadrukkelijker. We beginnen in te zien dat de regeldruk een bedreiging vormt voor de transformatie. Maar een effectieve benadering van dit vraagstuk is er nog onvoldoende, ook al zijn er enkele goede landelijke verbetertrajecten in gang gezet.

In mei 2017 kwam een groep gemeenten, bestuurders jeugdhulp en accountants bij elkaar. Zij willen onderzoeken, vanuit de een aantal principes, hoe het systeem van verantwoorden meer passend te maken is bij de ambities van de transformatie Zij denken dat verbeteringen door processen te stroomlijnen en gegevensuitwisseling te harmoniseren onvoldoende zijn en zelfs remmend kunnen werken op de realisatie van een nieuw jeugdstelsel Het vraagt om ‘anders’ denken en handelen. Van de jeugdhulp, van de gemeenten en van de rijksoverheid.
Zij zien als doel om het verantwoordingsproces tussen jeugdhulp en gemeenten zo in te richten dat het aansluit bij de bedoeling van de transformatie jeugdzorg, bij de inhoud van de dienstverlening en de processen die daarvoor nodig zijn.

Verantwoording is geen doel op zich.

Enkele principes die daarbij van belang geacht worden:

1. Jeugdhulporganisaties organiseren hun primair proces vanuit de noodzakelijke verbinding met de ouders en kinderen, die hulp behoeven, en erkennen dat hun professionals daartoe gefaciliteerd moeten worden.
  2. Uitgangspunt daarbij is dat elk mens uniek is en dat maatwerk nodig is. De ondersteuning en zorg maar ook budgetten en verantwoording zijn daar volgend aan.
  3. De professionals krijgen de verantwoordelijkheid én het vertrouwen om te handelen en besluiten te nemen vanuit heldere afspraken over integriteit, eigenaarschap en kwaliteit van dienstverlening.
  4. Deze afspraken worden gekoppeld aan meetbare indicatoren die inzicht geven over de kwaliteit van de zorg. Op drie niveaus: kwaliteit van de middelen (benutting), kwaliteit van de dienstverlening en kwaliteit c.q. tevredenheid van cliënten. Het betreft een beperkte set aan indicatoren. Eenvoud en transparantie zijn leidend.
  5. Deze indicatoren zijn de basis voor de interne processen binnen hulpverleningsorganisaties maar ook de basis voor controles en de verantwoording aan de financiers. Geen dubbel werk! Op deze wijze versterken de processen elkaar en werken ze elkaar niet tegen. Processen en systemen, ook rondom verantwoording, moeten immers het primair proces niet belemmeren maar daaraan ondersteunend zijn.

Het vertalen van deze principes naar het handelen van professionals, instellingen, toetsers en financiers is niet eenvoudig. Het vraagt van alle organisaties een omslag in denken en een andere inrichting van systemen. Een gemeente kan alleen vertrouwen krijgen in een instelling als de instelling transparant is over de geboden kwaliteit en laat zien dat het wil verbeteren. Andersom moet een gemeente alleen die gegevens vragen die passen bij de vooraf gemaakte afspraken en niet vanuit wantrouwen extra controles en uitvragen organiseren die de uitvoering extra belasten.

Iedere aanwezige bestuurder en gemeente heeft een eigen verantwoordelijkheid om dit te realiseren. Daarnaast werd vastgesteld dat het belangrijk is dat men elkaar blijft ontmoeten, ervaringen uitwisselt en vraagstukken oplost. Een ieder kan hiertoe in de eigen regio of met beroepsgenoten het initiatief nemen.

Bij voldoende belangstelling kan het zinvol zijn om te onderzoeken of een vorm van ondersteuning mogelijk is, zoals het organiseren van sessies, waarin partijen collectief onderzoeken welke vraagstukken zich voordoen bij het uitvoeren van deze aanpak en wat nodig is om deze belemmeringen op te ruimen.
NJI en de Associatie voor Jeugd zijn dan bereid de mogelijkheden te onderzoeken.

Als de regelgeving uitvoering van onderlinge afspraken in de weg staat is contact met andere partijen, zoals de rijksoverheid en inspecties, voor de hand liggend. Naar lopende verbeterinitiatieven wordt nadrukkelijk gekeken. Door deze te voeden met inzichten en praktijken maar ook door ondersteuning te vragen.

5 juli 2017

jp voorpagina

Klik hier voor het boekje: Hoe het voor ons werkt De werkwijze van JP binnenstebuiten.: Hoe het voor ons werkt De werkwijze van JP binnenstebuiten.

Aan deze beweging is verwant het materiaal dat door de denktank Evidence Bases Practice is opgesteld. 'Samen lerend doen wat werkt' is te downloaden via www.nji.nl/samen.

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je