jib Weergave van een ambitie!

Er is volop discussie over de jeugdhulp. Over de inhoud maar steeds meer ook over de verantwoordingsdruk en de daarmee samenhangende hoge administratieve lasten. Dit is geen specifiek probleem van het jeugddomein en het bestond ook al voor de decentralisaties. Het manifesteert zich wel steeds nadrukkelijker. We beginnen in te zien dat de regeldruk een bedreiging vormt voor de transformatie. Maar een effectieve benadering van dit vraagstuk is er nog onvoldoende, ook al zijn er enkele goede landelijke verbetertrajecten in gang gezet.

In mei 2017 kwam een groep gemeenten, bestuurders jeugdhulp en accountants bij elkaar. Zij willen onderzoeken, vanuit de een aantal principes, hoe het systeem van verantwoorden meer passend te maken is bij de ambities van de transformatie Zij denken dat verbeteringen door processen te stroomlijnen en gegevensuitwisseling te harmoniseren onvoldoende zijn en zelfs remmend kunnen werken op de realisatie van een nieuw jeugdstelsel Het vraagt om ‘anders’ denken en handelen. Van de jeugdhulp, van de gemeenten en van de rijksoverheid.
Zij zien als doel om het verantwoordingsproces tussen jeugdhulp en gemeenten zo in te richten dat het aansluit bij de bedoeling van de transformatie jeugdzorg, bij de inhoud van de dienstverlening en de processen die daarvoor nodig zijn.

Verantwoording is geen doel op zich.

Enkele principes die daarbij van belang geacht worden:

1. Jeugdhulporganisaties organiseren hun primair proces vanuit de noodzakelijke verbinding met de ouders en kinderen, die hulp behoeven, en erkennen dat hun professionals daartoe gefaciliteerd moeten worden.
  2. Uitgangspunt daarbij is dat elk mens uniek is en dat maatwerk nodig is. De ondersteuning en zorg maar ook budgetten en verantwoording zijn daar volgend aan.
  3. De professionals krijgen de verantwoordelijkheid én het vertrouwen om te handelen en besluiten te nemen vanuit heldere afspraken over integriteit, eigenaarschap en kwaliteit van dienstverlening.
  4. Deze afspraken worden gekoppeld aan meetbare indicatoren die inzicht geven over de kwaliteit van de zorg. Op drie niveaus: kwaliteit van de middelen (benutting), kwaliteit van de dienstverlening en kwaliteit c.q. tevredenheid van cliënten. Het betreft een beperkte set aan indicatoren. Eenvoud en transparantie zijn leidend.
  5. Deze indicatoren zijn de basis voor de interne processen binnen hulpverleningsorganisaties maar ook de basis voor controles en de verantwoording aan de financiers. Geen dubbel werk! Op deze wijze versterken de processen elkaar en werken ze elkaar niet tegen. Processen en systemen, ook rondom verantwoording, moeten immers het primair proces niet belemmeren maar daaraan ondersteunend zijn.

Het vertalen van deze principes naar het handelen van professionals, instellingen, toetsers en financiers is niet eenvoudig. Het vraagt van alle organisaties een omslag in denken en een andere inrichting van systemen. Een gemeente kan alleen vertrouwen krijgen in een instelling als de instelling transparant is over de geboden kwaliteit en laat zien dat het wil verbeteren. Andersom moet een gemeente alleen die gegevens vragen die passen bij de vooraf gemaakte afspraken en niet vanuit wantrouwen extra controles en uitvragen organiseren die de uitvoering extra belasten.

Iedere aanwezige bestuurder en gemeente heeft een eigen verantwoordelijkheid om dit te realiseren. Daarnaast werd vastgesteld dat het belangrijk is dat men elkaar blijft ontmoeten, ervaringen uitwisselt en vraagstukken oplost. Een ieder kan hiertoe in de eigen regio of met beroepsgenoten het initiatief nemen.

Bij voldoende belangstelling kan het zinvol zijn om te onderzoeken of een vorm van ondersteuning mogelijk is, zoals het organiseren van sessies, waarin partijen collectief onderzoeken welke vraagstukken zich voordoen bij het uitvoeren van deze aanpak en wat nodig is om deze belemmeringen op te ruimen.
NJI en de Associatie voor Jeugd zijn dan bereid de mogelijkheden te onderzoeken.

Als de regelgeving uitvoering van onderlinge afspraken in de weg staat is contact met andere partijen, zoals de rijksoverheid en inspecties, voor de hand liggend. Naar lopende verbeterinitiatieven wordt nadrukkelijk gekeken. Door deze te voeden met inzichten en praktijken maar ook door ondersteuning te vragen.

5 juli 2017

jp voorpagina

Klik hier voor het boekje: Hoe het voor ons werkt De werkwijze van JP binnenstebuiten.: Hoe het voor ons werkt De werkwijze van JP binnenstebuiten.

Aan deze beweging is verwant het materiaal dat door de denktank Evidence Bases Practice is opgesteld. 'Samen lerend doen wat werkt' is te downloaden via www.nji.nl/samen.

• Seminar Floortje Scheepers: Jeugdhulp digitaal: het nieuwe normaal? +

Op 7 oktober deelt Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, haar visie op digitale innovatie in de zorg voor

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien