De Associatie voor Jeugd organiseert  Congressen en Inspiratietafels. Tijdens deze bijeenkomsten worden er tal van initiatieven genomen, die een innovatieve belofte voor de zorg voor Jeugd inhouden.

De Associatie voor Jeugd heeft op een aantal terreinen innovatieve initiatieven genomen of werkt mee aan landelijke innovatie van anderen. Vanuit het bestuur zijn portefeuillehouders per thema benoemd. Heeft u vragen? Neem contact op via onze mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Initiatief Omschrijving   Portefeullehouders

digijong smm Een project dat in 5 DIGI Lab’s samen met professionals en experts  ideeen opdoet over de koers van de ‘nieuwe’ zorg voor jeugd:  gebruikmakend van digitale middelen, gericht op participatie en rol van jeugdhulp van de toekomst.   In beheer van St. Innovatie Jeugdzorg   Website Gerrit Jan Hoogeland, i.s.m. Gitta Griffioen
kennisassociatie Een denktank zoekt naar nieuwe impulsen om meer eigenaarschap te ontwikkelen van onderzoeksactiviteiten en – thema’s; In samenwerking met het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie worden sessies georganiseerd rond nieuwe, innovatieve werkwijzen. Met praktijk, gebruikers en wetenschappers.    Marienne Verhoef, Annet van Zon
zwerm2 De Zwerm wil het thema ‘bouwen aan vertrouwen en terugdringen van dwang en drang’ prominent op de transformatie-agenda van de jeugdzorg zetten. Aan regionale en landelijke ‘Zwermtafels komen experts en lokale partners hierover met elkaar in gesprek om op dit terrein initiatieven te nemen.   Marienne Verhoef, Hans Nusse (vm Raad v.d. Kinderbescherming), Astrid Rotering (JB Haaglanden) en Rutger Hageraats (NJI)
kopgroep jeugdhulp Een Kopgroep bestuurders van voorzieningen voor jonge kinderen heeft zich verenigd rond het thema inclusiviteit. Zij maakt deel uit van de Regiegroep Kindcentra 2020 en organiseert voor haar leden en wethouders, opvang- en onderwijsbestuurders verdiepende sessies. De Kopgroep adviseert de Regiegroep over de inzet van jeugdhulp.      Fawzia Nasrullah, Els Rienstra
Verbonden Projecten

logo pact klein PACT investeert in de pedagogische omgeving van jonge kinderen door de kwaliteit van de pedagogische professionals van de toekomst te versterken.  Website Fawzia Nasrullah, Wybe Cnossen
LT Logo Incidenten en calamiteiten zijn vaak een samenloop van omstandigheden. Niet het gevolg van één enkele fout van één persoon. Door die samenloop en de onderliggende patronen te onderzoeken, wordt de kans op incidenten verkleind. Daarvoor is ‘Learning Together’ een effectief, in Engeland beproefde methode, waarvan nu ook een Nederlandse variant bestaat. De Stichting Learning Together is een initiatief van de Associatie voor Jeugd.   Website Fawzia Nasrullah , Annet van Zon,  Astrid Rotering
ctg logo De zorg voor jeugd zit in een complexe transformatie waarin van alle betrokken partijen het uiterste wordt gevraagd. In deze transitie is het cruciaal dat bestuurders zich verbinden met getalenteerde en mogelijk dwarsdenkende professionals uit de sector, inclusief de justitiele jeugdhulp. Deze potentiele  ‘gamechangers’  werken soms vanuit heel andere perspectieven en zullen de toekomst vorm gaan geven binnen de zorg voor jeugd. Het project is een samenwerking tussen FCB en de Associatie voor Jeugd. Begin 2016 afgerond. Gewerkt wordt nu aan een eigen netwerk van ‘young professionals’   Gerrit Jan Hoogeland
radicalisering Samen met Jeugdzorg Nederland heeft de Associatie voor Jeugd op 3 jun 2016i een landelijk symposium over dit thema georganiseerd. Met als doel te onderzoeken hoe de inzet van het sociale (jeugd) domein beter verbonden kan worden met de mogelijkheden en kennis van het veiligheidsdomein. Op het symposium werd een initiatiefgroep gestart (ministeries, NCTV, politie en jeugdhulp), die een werkagenda opstelt.   Marienne Verhoef
Fawzia Nasrullah

• Seminar Floortje Scheepers: Jeugdhulp digitaal: het nieuwe normaal? +

Op 7 oktober deelt Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, haar visie op digitale innovatie in de zorg voor

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien