De Associatie voor Jeugd organiseert  Congressen en Inspiratietafels. Tijdens deze bijeenkomsten worden er tal van initiatieven genomen, die een innovatieve belofte voor de zorg voor Jeugd inhouden.

De Associatie voor Jeugd heeft op een aantal terreinen innovatieve initiatieven genomen of werkt mee aan landelijke innovatie van anderen. Vanuit het bestuur zijn portefeuillehouders per thema benoemd. Heeft u vragen? Neem contact op via onze mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Initiatief Omschrijving   Portefeullehouders

digijong smm Een project dat in 5 DIGI Lab’s samen met professionals en experts  ideeen opdoet over de koers van de ‘nieuwe’ zorg voor jeugd:  gebruikmakend van digitale middelen, gericht op participatie en rol van jeugdhulp van de toekomst.   In beheer van St. Innovatie Jeugdzorg   Website Gerrit Jan Hoogeland, i.s.m. Gitta Griffioen
kennisassociatie Een denktank zoekt naar nieuwe impulsen om meer eigenaarschap te ontwikkelen van onderzoeksactiviteiten en – thema’s; In samenwerking met het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie worden sessies georganiseerd rond nieuwe, innovatieve werkwijzen. Met praktijk, gebruikers en wetenschappers.    Marienne Verhoef, Annet van Zon
zwerm2 De Zwerm wil het thema ‘bouwen aan vertrouwen en terugdringen van dwang en drang’ prominent op de transformatie-agenda van de jeugdzorg zetten. Aan regionale en landelijke ‘Zwermtafels komen experts en lokale partners hierover met elkaar in gesprek om op dit terrein initiatieven te nemen.   Marienne Verhoef, Hans Nusse (vm Raad v.d. Kinderbescherming), Astrid Rotering (JB Haaglanden) en Rutger Hageraats (NJI)
kopgroep jeugdhulp Een Kopgroep bestuurders van voorzieningen voor jonge kinderen heeft zich verenigd rond het thema inclusiviteit. Zij maakt deel uit van de Regiegroep Kindcentra 2020 en organiseert voor haar leden en wethouders, opvang- en onderwijsbestuurders verdiepende sessies. De Kopgroep adviseert de Regiegroep over de inzet van jeugdhulp.      Fawzia Nasrullah, Els Rienstra
Verbonden Projecten

logo pact klein PACT investeert in de pedagogische omgeving van jonge kinderen door de kwaliteit van de pedagogische professionals van de toekomst te versterken.  Website Fawzia Nasrullah, Wybe Cnossen
LT Logo Incidenten en calamiteiten zijn vaak een samenloop van omstandigheden. Niet het gevolg van één enkele fout van één persoon. Door die samenloop en de onderliggende patronen te onderzoeken, wordt de kans op incidenten verkleind. Daarvoor is ‘Learning Together’ een effectief, in Engeland beproefde methode, waarvan nu ook een Nederlandse variant bestaat. De Stichting Learning Together is een initiatief van de Associatie voor Jeugd.   Website Fawzia Nasrullah , Annet van Zon,  Astrid Rotering
ctg logo De zorg voor jeugd zit in een complexe transformatie waarin van alle betrokken partijen het uiterste wordt gevraagd. In deze transitie is het cruciaal dat bestuurders zich verbinden met getalenteerde en mogelijk dwarsdenkende professionals uit de sector, inclusief de justitiele jeugdhulp. Deze potentiele  ‘gamechangers’  werken soms vanuit heel andere perspectieven en zullen de toekomst vorm gaan geven binnen de zorg voor jeugd. Het project is een samenwerking tussen FCB en de Associatie voor Jeugd. Begin 2016 afgerond. Gewerkt wordt nu aan een eigen netwerk van ‘young professionals’   Gerrit Jan Hoogeland
radicalisering Samen met Jeugdzorg Nederland heeft de Associatie voor Jeugd op 3 jun 2016i een landelijk symposium over dit thema georganiseerd. Met als doel te onderzoeken hoe de inzet van het sociale (jeugd) domein beter verbonden kan worden met de mogelijkheden en kennis van het veiligheidsdomein. Op het symposium werd een initiatiefgroep gestart (ministeries, NCTV, politie en jeugdhulp), die een werkagenda opstelt.   Marienne Verhoef
Fawzia Nasrullah

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!