200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien dat dergelijke ‘urgente’ vraagstukken vaak ‘diep leren’ behoeven: het ontwikkelen van andere perspectieven, het anders inzetten van expertise, het anders samen werken…. Leer-strategieën als Learning Together, Gedragswerk en Samen Lerend Doen Wat Werkt zijn voorbeelden van dergelijke leer-strategieën.

De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseren op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gaan we samen met u op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact?

Klik hier voor de uitnodiging in pdf.

Datum:    3 maart 2020
Tijd:  09:30 - 13:00 uur
Waar:  De Observant Amersfoort, Stadhuisplein 7, 3811 LM Amersfoort
Voor wie:

Beleidsbepalers uit het jeugddomein, wijkteams, gemeenten en andere overheden

LT Logo Calamiteiten in de jeugdhulp hebben een grote maatschappelijke impact, niet in het minst omdat het vaak kinderen betreft die nog een heel leven voor zich, zouden, hebben. De behoefte om ervoor te zorgen dat ‘zoiets nooit meer voorkomt’ is groot. Er is veel belangstelling voor (het toezicht op) calamiteiten, en de verwachtingen met betrekking tot het voorkomen van calamiteiten zijn hooggespannen.

Het in juni 2019 verschenen rapport van NIVEL laat zien dat organisaties zich bij incidenten gauw terugtrekken binnen hun eigen muren. En de aanpak van gedragswerk laat zien hoe ingewikkeld het is om verschillende systemen die met jeugd te maken hebben met elkaar te verbinden en van elkaar te leren.

1. Het NIVEL rapport
In juni 2019 verschijnt het rapport ’Sectorbreed leren van calamiteiten in de jeugdhulpverlening’ https://www.nivel.nl/nl/publicatie/sectorbreed-leren-van-calamiteiten-de-jeugdhulpverlening. Een belangwekkend rapport dat laat zien dat incidenten vaak ontstaan in de afstemming tussen organisaties en niet als het gevolg van één enkele fout van één persoon. Ook laat het rapport zien wat we hiervan leren en maakt het rapport zichtbaar dat leren niet vanzelf gaat. Er valt nog veel winst te behalen in de wijze waarop we leren.

2. Thuiszitters
Thuiszittende scholieren zijn bij uitstek een voorbeeld, waar meer organisaties bij betrokken zijn en waar het lastig is om vooruitgang te boeken. ‘Gedragswerk’ wil daarin de brug slaan van onderwijs naar het overige jeugddomein. www.gedragswerk.nl

Problemen kunnen niet opgelost worden op hetzelfde niveau van denken waarop ze zijn gemaakt.
Albert Einstein

AANMELDEN: Meld u dan nu aan via deze link.

PROGRAMMA

9.30 Welkom door Marienne Verhoef (Associatie voor Jeugd) en Annet van Zon (Learning Together)

Onder leiding van moderator Bart Eigeman starten we met 3 casussen.

CASUSSEN
Hans Nusse (Samen Lerend Doen Wat Werkt)
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Regine Grimm en Bea Hertzenberg (Learning Together)

EERSTE REVIEW
Aan de hand van deze verschillende casussen vragen we een aantal experts op zoek te gaan naar cruciale leer-factoren: welk inzichten geven deze ervaringsverhalen ons en welke vragen doemen op?
Baukje Vermeiden, gedragswetenschapper en een van de grondleggers Learning Together in NL
Rene Peeters, landelijk bestuurlijk aanjager samenwerking onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg
Bart van Kessel, directeur Stichting Gedragswerk (thuiszitters)

BESTUURLIJKE REVIEW
In dialoog met de aanwezigen maken we een tweede review-ronde. Waarin ruimte is voor vragen vanuit de aanwezigen. Tot welke inzichten heeft het voorgaande geleid? Welke systeemverbeteringen zouden hier mogelijk zijn? Zijn er lessen te trekken over de voortgang van de transformatie in de zorg voor jeugd?

12.45 – 13.00 Als afronding bieden wij u een lichte lunch aan.

Over Bart Eigeman
Bart Eigeman is zelfstandig adviseur sinds 2012: inspirerend, zet mens en organisatie in beweging, voorzitter IKOOK.

Bart was van april 2001 tot februari 2012 wethouder voor GroenLinks in 's-Hertogenbosch. Hij heeft in drie colleges verschillende portefeuilles onder zijn beheer gehad, waaronder jeugd, onderwijs en Veilige Wijken onder zijn beheer gehad.

De thema’s van Bart:
bezinnen: samen zien dat de binnenkant de buitenkant kleurt
bezielen: inspireren door tussen de regels te luisteren en dat terug te geven
bewegen: motiveren en mensen aanzetten... meer weergeven.

Omdat ‘samen leren’ in beginsel regionaal vorm moet krijgen, nodigen wij u van harte uit om deze bijeenkomst onder de aandacht te brengen van uw regionale partners.

Namens de organiserende organisaties:
Mariënne Verhoef, Associatie voor Jeugd
Annet van Zon, Learning Together

• Seminar Floortje Scheepers: Jeugdhulp digitaal: het nieuwe normaal? +

Op 7 oktober deelt Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, haar visie op digitale innovatie in de zorg voor

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +