200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gingen we op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact? Moderator was Bart Eigeman.

Klik hier om het verslag als pdf te downloaden.

Gezamenlijke problemen los je niet alleen op
Calamiteiten in de jeugdzorg hebben grote maatschappelijke impact. De behoefte is groot om te zorgen dat ‘zoiets nooit meer voorkomt’. De verwachtingen met betrekking tot het voorkomen van calamiteiten zijn daarom hooggespannen. De praktijk is echter weerbarstig. Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt om openheid naar elkaar en kwetsbaarheid durven laten zien.

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien dat dergelijke ‘urgente’ vraagstukken vaak ‘diep leren’ behoeven: het ontwikkelen van andere perspectieven, het anders inzetten van expertise, het anders samen werken…. Leer-strategieën als Learning Together, Gedragswerk en Samen Lerend Doen Wat Werkt zijn voorbeelden van dergelijke leer-strategieën.

De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseren op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op basis van casuïstiek gaan we samen met u op zoek naar de belemmerende en helpende factoren die cruciaal zijn in ons gezamenlijk leerproces. Hoe zorgen we ervoor dat we samen gaan leren met impact?

Klik hier voor de uitnodiging in pdf.

smiling 6 juni 2016 - Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend

Onder de titel ‘Leren van calamiteiten’ heeft het Samenwerkend Toezicht Jeugd/Sociaal Domein (TSJ-TSD) eind mei 2016 een rapport uitgebracht en daarover 6 juni 206 een studiemiddag georganiseerd.

De samenwerkende inspecties nemen daarin een vriendelijk verwoord, doch duidelijk standpunt in:
- Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend.
- Veiligheid gaat boven empowerment.
- Kwaliteit (en daarmee minder calamiteiten) wordt bevorderd door langere inkoopcontracten.
- Gemeenten wees bewust van het belang van nadenken over het voorkomen van calamiteiten.
- Gebruik de vijf procesvragen uit http://www.jeugdinspecties.nl/lerenvancalamiteiten/.
Die boodschap is beslist niet alleen voor jeugdhulp gericht: bij hulp aan volwassenen krijgt het kind nog steeds vaak niet de aandacht die nodig is.

vprapport Belangrijke rol gemeenten bij voorkomen van calamiteiten
De samenwerkende rijksinspecties in het sociale domein hebben een analyse gemaakt van elf onderzochte calamiteiten in de periode 2013-2016. Uit de analyse komen rode draden naar voren die de inspecties willen delen met bestuurders, instellingen en professionals. Met de publicatie beogen de inspecties een dusdanige afstemming tussen gemeentelijke bestuurders en de uitvoeringspraktijk van de hulpverlening dat calamiteiten in het vervolg zoveel mogelijk worden voorkomen.

De decentralisaties naar gemeenten van taken en verantwoordelijkheden in het brede sociale domein bieden kansen en mogelijkheden om te komen tot een meer integrale aanpak van de problematiek van kwetsbare gezinnen. Desalniettemin zien de samenwerkende inspecties een aantal belangrijke uitdagingen. Voor het aangaan van deze uitdagingen is de transitie alleen niet voldoende, maar is ook transformatie noodzakelijk.

• Open Oproep Nieuwe Woonconcepten dak- en thuisloze jongeren +

actieprogramma In april schreef het stimuleringsfonds creatieve Industrie de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren uit. Vijf ontwerpteams werden

• Het woord is aan… Karen Strengen +

csm Karen ceb380ac83 In deze rubriek stellen (nieuwe) leden zich aan u voor. Vandaag is het woord aan Karen Strengen, bestuurder van Dak

• Najaarscongres 2020 GAAT ONLINE! +

HET NAJAARSCONGRES OP 19 EN 20 NOVEMBER GAAT ONLINE!

Vanwege de coronamaatregelen hebben wij helaas moeten besluiten om het najaarscongres

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie