smiling 6 juni 2016 - Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend

Onder de titel ‘Leren van calamiteiten’ heeft het Samenwerkend Toezicht Jeugd/Sociaal Domein (TSJ-TSD) eind mei 2016 een rapport uitgebracht en daarover 6 juni 206 een studiemiddag georganiseerd.

De samenwerkende inspecties nemen daarin een vriendelijk verwoord, doch duidelijk standpunt in:
- Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend.
- Veiligheid gaat boven empowerment.
- Kwaliteit (en daarmee minder calamiteiten) wordt bevorderd door langere inkoopcontracten.
- Gemeenten wees bewust van het belang van nadenken over het voorkomen van calamiteiten.
- Gebruik de vijf procesvragen uit http://www.jeugdinspecties.nl/lerenvancalamiteiten/.
Die boodschap is beslist niet alleen voor jeugdhulp gericht: bij hulp aan volwassenen krijgt het kind nog steeds vaak niet de aandacht die nodig is.

vprapport Belangrijke rol gemeenten bij voorkomen van calamiteiten
De samenwerkende rijksinspecties in het sociale domein hebben een analyse gemaakt van elf onderzochte calamiteiten in de periode 2013-2016. Uit de analyse komen rode draden naar voren die de inspecties willen delen met bestuurders, instellingen en professionals. Met de publicatie beogen de inspecties een dusdanige afstemming tussen gemeentelijke bestuurders en de uitvoeringspraktijk van de hulpverlening dat calamiteiten in het vervolg zoveel mogelijk worden voorkomen.

De decentralisaties naar gemeenten van taken en verantwoordelijkheden in het brede sociale domein bieden kansen en mogelijkheden om te komen tot een meer integrale aanpak van de problematiek van kwetsbare gezinnen. Desalniettemin zien de samenwerkende inspecties een aantal belangrijke uitdagingen. Voor het aangaan van deze uitdagingen is de transitie alleen niet voldoende, maar is ook transformatie noodzakelijk.

shielafish De Stichting Learning Together heeft in september 2014 besloten in het najaar zowel het inhoudelijke rendement als het project Learning Together te evalueren. Dit doet zij samen met de reviewers die in 2013 en 2014 opgeleid zijn en in een aantal casus gewerkt hebben,
met de supervisoren en projectleiding en met het bestuur. Daarnaast heeft het Zijlstra Instituut mee gekeken naar belangrijke thema’s. Tevens worden er evaluaties gehouden met de organisaties waar een review gehouden is.

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens