talentlent Thema: Onderzoek naar de praktijk in de proeftuinen van PACT wijst uit dat het realiseren van een inclusieve pedagogische omgeving voor jonge kinderen om een interprofessioneel team vraagt: met inzet van pedagogische en educatieve medewerkers aangevuld met expertise vanuit de jeugdhulp/zorg.

Ook Kindcentra 2020 onderschrijft dit uitgangspunt:

Het opbouwen van een inclusieve pedagogische basisvoorziening voor alle jonge kinderen is voor individuele basisvoorzieningen van onderwijs en opvang een complexe opgave. Professionals ervaren handelingsverlegenheid in het creëren van een omgeving waarin ieder kind alle kansen krijgt om zich te ontwikkelen, ongeacht zijn mogelijkheden en beperkingen.
Een inclusief kindcentrum werkt met interprofessionele teams van opvang, onderwijs en zorg.

In de proeftuin in Lent wordt al langer gewerkt op deze manier. In het Talent werken de kinderopvang (KION) en het basisonderwijs (Conexus) aan een doorgaande ontwikkellijn voor kinderen. Al geruime tijd is aan dit team een jeugdhulp-coach toegevoegd.

Op basis daarvan kunnen ze helderheid geven over de competenties die van deze ‘jeugdhulp-coach’ gevraagd wordt en hoe de inzet van dit teamlid de bestaande zorgstructuur beïnvloedt.

Op 9 december gaan we in gesprek met de genodigden over wat de ervaringen van deze (en andere proeftuinen) betekent voor een meer structurele inzet vanuit jeugdhulp én wat deze aanpak betekent voor de samenwerking met de jeugdgezondheidszorg.

gerels

Welke rol kunnen wethouders en bestuurders van het basisonderwijs en de kinderopvang spelen om deze succesvolle ‘uitvoerings-praktijken’ te ondersteunen en te verduurzamen.

Els Rienstra, voorzitter Kopgroep Jeugdhulp
Gerdi Meyknecht, Kopgroep Jeugdhulp

Programma

10.00 uur Woord van welkom door Bert Frings, wethouder jeugd, Gemeente Nijmegen

Korte inleiding en woord van welkom Els Rienstra, voorzitter Kopgroep Jeugdhulp
Werkagenda van de Kopgroep Jeugdhulp en de relatie met Kindcentra 2020.

Presentatie van de proeftuin PACT in het Talent, Lent
Wat vraagt een interprofessioneel team aan competenties van de jeugdhulp-coach en andere teamleden? Wat zijn merkbare en meetbare resultaten? Welke invloed heeft de inzet van jeugdhulp op de bestaande zorg-structuur in school?
De praktijk is enthousiast.

Carla van de Bosch, schoolleider; Elleke Muller, unitleider en projectleider PACT; Geert Verdaesdonck, manager kinderopvang en Anne-Marie Stevens, jeugdhulp-coach.

Wat vraagt deze alliantie aan bestuurlijke samenwerking?
Jack van der Logt, bestuurder Conexus en Annemarie Profittlich, bestuurder Entrea jeugdhulp, Eddy Brunekreeft, bestuurder KION

De rol van jeugdhulp en gewenste samenwerking met de jeugdgezondheidszorg
In vrijwel elke gemeente functioneren wijkteams, over het algemeen generalistisch ingericht.
Aan veel van de wijkteams neemt de jeugdgezondheidszorg deel. Het merendeel van de
PACT-praktijken kiest ervoor om geen ‘generalistische’ kennis toe te voegen aan de teams. Zij ervaren meerwaarde van de expertise van professionals die ervaring hebben in het werken met groepen kinderen. Hoe ziet een jeugdarts, nu actief als bestuurder in de gespecialiseerde jeugdhulp voor het jonge kind, de samenwerking tussen beiden?
Fawzia Nasrullah, bestuurder Youké, Adviesraad PACT en jeugdarts

In de Gemeente Eersel neemt de JGZ actief deel aan een PACT proeftuin.
Wat vraagt dat aan regie vanuit de Gemeente?
Ria van der Hamsvoord, wethouder (WMO, gezondheidszorg, jeugd) Eersel, lid Kopgroep Wethouders voor Kindcentra 2020

De nieuwe jeugdgezondheidszorg
De zoektocht naar nieuwe professionele rollen in het jeugddomein betreft niet alleen
de jeugdhulp maar ook de jeugdgezondheidszorg. Welke rol kan de JGZ spelen in

 samenwerking met jeugdhulp, in de opbouw van inclusieve pedagogische basisvoorzieningen?
Wat vraagt dit aan ontwikkelingen gezien de kennis over de gewenste competenties opgebouwd in de PACT-proeftuinen?
Karin Boode, GGD GHOR, adviseur jeugd

rhageraats

Discussie

Moderator:    Rutger Hageraats (directeur NJI) 13.00 Netwerklunch

Genodigden:  Kopgroepen Onderwijs-Opvangbestuurders
                    Wethouders voor Kindcentra 2020.

aanmelden button web

 

  • Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

    181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

    Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

    Lees verder...
  • Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

    hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

    Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

    Lees verder...
  • Jeugdhulp naar 21! +

    180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

    Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

    Lees verder...
  • Inspirerende ochtend en netwerklunch +


    180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

    Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

    Lees verder...
  • Verkenning ‘Wat werkt’? +

    180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

    Lees verder...
  • Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

    190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

    Lees verder...
  • Najaarscongres 2018, Twente +

    180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

    Lees verder...
  • Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

    boy and girl reading sm Beste genodigden,

    Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

    Lees verder...
  • Altijd met de jongere +

    180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

    Lees verder...
  • 1