Gemeente Amersfoort

De Kopgroep Jeugdhulp wil aan de hand van werkbezoeken thema’s bespreken met andere kopgroepen: wethouders, bestuurders onderwijs en kinderopvang, actief binnen Kindcentra 2020

Op 23 juni stond het thema van de ontwikkeling van Integrale Kind én EXPERTISE centra centraal: hoe bouwen kinderopvang, S(B)O en (specialistische) jeugdhulp samen aan een sluitend, integraal en inclusief netwerk voor jonge kinderen? Wat vraagt dat aan bestuurskracht van veldpartijen en gemeenten? Hoe wordt in de praktijk gewerkt aan de transformatie van bestaande voorzieningen en structuren op dit terrein?

Dagvoorzitter Rutger Hageraats zette de vraag naar bestuurskracht scherp: waar en hoe kunnen we het verschil maken voor de professionals?

Een aantal praktijken presenteerden zich (Kingma School Amersfoort) en het Expertisenetwerk jonge kind Amsterdam. Ria Zijlstra (wethouder Uithoorn) lichtte toe hoe zij in haar gemeente op basis van een globaal koersdocument ruimte geeft aaj de professionele praktijk.

‘Het veld heeft de professionele expertise  om deze koers uit te werken. Op basis daarvan zijn er middelen ter beschikking gekomen voor pilots.’ Wat vraagt een dergelijke aanpak van de gemeente?

  • Vertrouwen in professioneel vakmanschap
  • Korte lijnen: De wethouder houdt regelmatig besprekingen met de partners
  • Ondersteunen van pioniers, die dit aandurven

Een aantal elementen uit het ‘Goede gesprek’wat daarop volgende:

Lerend netwerk op meerdere niveaus
Ook bestuurders en wethouders moeten lerende netwerken vormen rond het thema van de transformatie van passend onderwijs en jeugdhulp. Zowel landelijk als lokaal.

Leren van de praktijk
De gemeenten willen het sociaal domein transformeren, professionals willen dat ook.
Hoe kunnen we elkaar beter vinden daarin? ‘Ik wil horen van de professionals in Hoorn hoe ik hen kan faciliteren daarbij als Gemeente. In die zin voel ik me regievoerder, ik kan zaken oplossen die een belemmering vormen voor de gewenste praktijk. Zoals beschikkingen.’
‘Het is inderdaad gelukt om jeugdhulp zonder beschikking in te zetten voor 0-6 jarigen. Ouders willen geen stempel, ze willen geholpen worden.’

Bureaucratie
Een oproep van velen was: ‘zoek goede voorbeelden hoe we de bureaucratie kunnen minimaliseren!’
Een samenwerkingsverband uit de regio gaf een goed voorbeeld:
‘Wij wilden van de plaatsingsbekostiging af. Wij zijn als samenwerkingsverband pilots gaan starten om te laten zien hoe dat in de praktijk werkt. Met goede resultaten! Daarna hebben we deze aanpak bestuurlijk afgehecht. Zo zouden gemeenten dat ook kunnen doen rond de beschikkingen die nu ingezet worden voor de inzet van jeugdhulp. Het ontschotten van de trajecten voor een plaatsing SBO en een indicatie jeugdhulp zou ook echt helpen.’

Passende ontwikkeling
Passend onderwijs is een te smalle definitie en legt de volledige maatschappelijke opdracht voor het stimuleren van een passende ontwikkeling voor jonge kinderen bij het onderwijs. Daar zijn meer partners bij betrokken en ook voor nodig. We zoeken naar een ander kader voor deze opdracht, waar zowel voorschoolse voorzieningen als jeugdhulp als welzijn bij betrokken moeten zijn.

Afgesproken is dat de Kopgroep Wethouders en de Kopgroep Jeugdhulp verdiepende sessies/werkbezoeken organiseren. Zo ontstaat er één programma voor alle deelnemende leden.

  • Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

    180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

    Lees verder...
  • Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

    mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

    Lees verder...
  • 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

    Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

    Lees verder...
  • Voorjaarscongres 2019 +

    190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

    De Kring West nodigt u van

    Lees verder...
  • Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

    20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

    Lees verder...
  • Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

    plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

    Lees verder...
  • Coalitie DataLab’s Jeugd +

    181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

    Lees verder...
  • Jeugdhulp naar 21! +

    Jeugdhulp naar 21!

    Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

    Lees verder...
  • 1