190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
‘Olifanten in Beweging’
Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van harte uit op haar congressen in 2019.
Voorjaarscongres 2019:                   21 en 22 maart 2019
Najaarscongres 2019:                      31 oktober en 1 november 2019

HET VOORJAARSCONGRES 2019

De zorg voor jeugd bevindt zich in een omgeving die voortdurend in beweging is. Dit brengt onrust en instabiliteit teweeg, maar daagt ook uit tot verandering. Veranderingen die diep ingrijpen in oude paradigma’s en structuren. Wij zien dat er een sterk appel gedaan wordt door de samenleving én opdrachtgevers om effectiever, sneller en meer op maat te werken. Dat vraagt van ons organisaties ‘agile’ bewegen, ruimte om te ontwerpen en ruimte om professionele coalities te sluiten, zelfs met concurrenten.

Als Kring West willen wij het Voorjaarscongres gebruiken om hierover met elkaar uit te wisselen en meer inzicht te verwerven: op donderdag 21 maart in gesprek met elkaar en een aantal interessante sparringpartners; op vrijdag 22 maart samen met gasten die jullie hiervoor uitnodigen om in een organisatie-opstelling andere perspectieven te vinden.

Effectief vroeg erbij zijn en maatwerk leveren vraagt om meer ruimte voor professionals én coalities. Welke grote veranderingen gaan wij aan en met wie? Hoe doe je dit in een omgeving waarin aanbestedingen concurrentie stimuleren? Waarin innovatieve (disruptieve) nieuwkomers zich vestigen en positioneren? En hoe ontwikkelen we onze organisaties deze kant op: op maat werken vraagt om een organisatie die zich agile kan bewegen; die professionals steunt bij het leveren van het gevraagde maatwerk. Hoe doe je dat binnen een organisatie die gebouwd is op ‘oude structuren’?

190321 City event

21 maart: 14:00 – 21:00 uur (Dag 1)
Doelgroep: Leden Associatie voor Jeugd / Bestuurders
Locatie: Vanuit City Resort Hotel in Leiden

22 maart: 10:00 -15:00 uur (Dag 2)
Doelgroep: Bestuurders, professionals, beleidsmakers en managers
Locatie: Scheltema Leiden

EXTRA:
22 maart: 15:00 – 18:00 uur
190321 Scheltema Afscheid Gerdi Meyknecht
Doelgroep: leden Associatie voor Jeugd en netwerk
Locatie: Scheltema Leiden

Meldt u aan via onderstaande button
Deelname is € 495,- voor het hele congres
Uw gasten op 22 maart heten wij vanzelf kosteloos welkom.

Uitnodiging in pdf

aanmelden button web

PROGRAMMA VOORJAARSCONGRES 2019

Donderdag
21 maart 15:00 – 19:00 Verdiepen

Op 21 maart gaan we met 3 sparringspartners reflecteren. Samen met hen gaan we op zoek naar antwoorden op de vraag hoe je de grote veranderingen waar wij voor staan kunt vormgeven en wat wij kunnen leren van ervaringen van buiten onze sector.
Onze sparringspartners zijn:

190321 Peeters René Peeters

Landelijk kwartiermaker onderwijs, zorg en jeugd. Onlangs bracht hij een belangwekkend advies uit over de samenwerking onderwijs-jeugdhulp. Klik hier voor het artikel: ‘Zet leerkracht en jeugdhulpprofessional zij aan zij’. René Peeters was eerder als wethouder in Almere en sinds juni 2018 voorzitter hoofdbestuur Humanitas. René gaat ons prikkelen om met andere ogen naar de niet vrijblijvende lokale samenwerking te kijken tussen onderwijs en jeugdhulp.

190321 Zijden Erik van der Zijden

Erik van der Zijden is oprichter van INZOWIJS en de Zorgfabriek. Daarnaast is hij landelijk kwartiermaker Garage 2020. Erik is een zorgondernemer die vanuit het niets een bedrijf heeft opgericht en de concurrentie aangaat met de gevestigde zorgbedrijven. Erik gaat ons vanuit het perspectief van een disruptieve nieuwkomer prikkelen om na te denken over de vraag of de ‘oude’ wereld dit ook kan.

190321 Brakel Arko van Brakel

Volgens Arko is ondernemerschap, een ondernemende manier van denken en werken, juist nu noodzakelijk. De wereld om ons heen verandert immers sneller dan ooit van een ME-conomy in een WE-conomy, terwijl exponentiële ontwikkelingen onze leef- en werkomgeving domineren. Het wordt steeds duidelijker dat lineaire oplossingen geen antwoord bieden op exponentiële vraagstukken. Maar hoe bereid je jezelf en je organisatie voor op het onvoorspelbare? Arko inspireert vanuit de gedachte van ondernemerschap en hoe dit de ‘oude’ bestaande wereld kan veranderen. Arko is een bevlogen verteller van de Semco stijl.

Donderdag
21 maart 19.00 -21.00 uur Diner, voorstellen nieuwe leden

Vrijdag
22 maart 10:00 – 15:00 uur Organisatie opstelling

190321 Stam Jan Jacob Stam

Op 22 maart gaan we onder leiding van Jan Jacob Stam (Bert Hellinger Instituut) aan de slag met organisatieopstellingen. Opstellingen kunnen vanuit het perspectief van gezinnen, vanuit professionals, bestuurders, maatschappelijke vraagstukken of organisaties opgebouwd worden. De ervaring leidt vaak op indrukwerkende wijze tot inzichten en paradigma verschuivingen. En ze kunnen een wezenlijke impuls leveren aan hoe je aankijkt tegen de opgaven en vraagstukken waar jij voor staat.

Wij nodigen onze leden van harte uit om op deze tweede dag collega’s, professionals en anderen uit uw organisatie uit te nodigen om deze dag samen mee te maken. U kunt uw gasten aangeven op het aanmeldformulier of later via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Extra:
Vrijdag
22 maart 15:00 – 18:00 uur AFSCHEID GERDI MEYKNECHT
Na bijna 20 jaar neemt Gerdi Meyknecht afscheid van de Associatie voor Jeugd. U ontvangt apart informatie hierover, maar geeft alstublieft wel aan of u aanwezig bent bij dit afscheid. Komt u niet naar het Voorjaarscongres, maar wel naar het afscheid dan hoeft u niets te doen. U ontvangt ook een aparte uitnodiging.

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• 8 februari Tweede Inspiratiesessie bouwen aan pedagogische community’s - van curatie naar preventie - +

20190129 logo verdiwel Een bruisende bijeenkomst waar veel energie vrijkwam. Zo kunnen we de Inspiratiesessie die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

• Nieuwjaarsbijeenkomst: ANDERS +

180131 links

Voor het eerst nodigen Associatie voor Jeugd, Jeugdzorg Nederland, GGZ Nederland, VGN en VOBC u uit voor een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

181005 Verdiwel - van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: Samen toekomst maken - 16 april 2019 +

190129 logo stm Kennis, tools, ervaringen en vraagstukken over (digitale) innovatie en het jeugddomein bij elkaar op één plek. Om samen met én