2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis, met diverse pleinen, poorten en indrukwekkende gebouwen, omgebouwd voor creativiteit, cultuur, kleine bedrijfjes en horeca.

Lees hier de impressie in pdf

Gemeente Leeuwarden: middelen anders inzetten in het sociaal domein.

2018 03 22 13.30.50 We werden ontvangen door Albert Jan Kruiter (IPW) die in Leeuwarden betrokken is bij de City Deals, een verband tussen een aantal gemeenten die streven naar

inclusiviteit en om die reden de financiering van het sociaal domein anders vormgeven. Leeuwarden experimenteert hiermee in een wijk in Leeuwarden Oost. Waar de middelen gebundeld zijn en beschikbaar zijn voor maatwerk. Annette Geurden en Ellen Bruins (directeuren sociaal domein) lichten toe waarom dit voor Leeuwarden zo belangrijk is. Wieteke van Oud (werkzaam in de wijk) kon aan de hand van diverse voorbeelden goed toelichten wat de meerwaarde in de praktijk is. “Ik ben vrijwel de hele dag bezig om ‘het systeem’ ingericht te krijgen op de concrete problemen van mensen,” vertelde ze strijdvaardig.

Leeuwarden heeft ervoor gekozen om de bezuinigingen waar men voor staat niet ‘pondsgewijs’ te verdelen over verschillende domeinen, maar met een andere aanpak goedkoper en effectiever te werken. Zo lichtte Albert Jan toe dat maar 5 a 10% van de inwoners van de wijk zo’n 70% van het zorg –budget benutten. “Dat moet anders en beter kunnen! Als we nou eens kijken of we iets kunnen doen aan de huurachterstand, in plaats van gesprekken voeren over hoe het voelt om huurachterstand te hebben,” licht hij toe. Betrokken mensen voelen zich namelijk vaak niet geholpen met de zaken die voor hen echt van belang zijn.
Hanny Voskuylen is vanuit de gemeente projectleider van integrale kindcentra. De gemeente wil nu structureel zorg inzetten in de opvang en op scholen, in interprofessionele teams. Op basis van de ervaringen van de ‘School als Werkplaats’ en landelijk Pedagogisch PACT een kansrijke keuze, in haar ogen.

2018 03 22 15.22.10 School als Werkplaats

In de loop van de middag werden we ontvangen door het bestuur van het Friesland College
Het Friesland College is een ROC waar 10.000 van de studenten een beroepsopleiding volgen.
In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team samengesteld uit medewerkers van o.a. jeugdhulp (Jeugdhulp Friesland), REIK (LVB), jongerenwerk, KINNIK (JGGZ) en jeugdgezondheidszorg.

Dit team ondersteunt zowel docenten als leerlingen.

180328 VJC2018 Op een bijzonder laagdrempelige manier, door gewoon in de school aanwezig te zijn. Zie film

Via een filmpje kon projectleider Liesbeth Buijs goed uitleggen hoe School als Werkplaats werkt. Overigens met verbluffende resultaten (zie powerpoint als pdf)
Ondanks deze resultaten blijft de financiering van deze aanpak om voortdurende aandacht vragen. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College zelf en Friesland Zorgverzekeraar.

Schiermonnikoog

In groepjes hebben aanwezige leden gewandeld en over vraagstukken met elkaar gesproken. Deze vorm beviel dermate goed, dat aangeraden wordt een dergelijk programma-onderdeel ook in het najaar in te plannen.

2018 03 23 11.24.55 2018 03 23 11.18.08 2018 03 23 09.23.24

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!