Wij willen alle deelnemers aan deze bijzondere studiereis en met name onze gasten uit het onderwijs, vanuit Gemeenten, VNG, Ministerie OCW, de PO-raad en het NJI van harte bedanken! Voor de inspirerende en open gesprekken, voor de uitwisseling van ervaringen en ontdekkingen en voor de kwaliteit van ons samen-zijn.
Wij hopen jullie nog vaker, zowel lokaal als landelijk te ontmoeten!
Want met deze studiereis hebben we een stap verder gezet om dit thema, sociale inclusie, samen verder vorm te geven. Als steun hiervoor én om leden van de Associatie voor Jeugd die niet mee konden naar Schotland te informeren, hebben we dit korte nieuwsbericht gemaakt. We gaan vooral in op een aantal ontdekkingen en intenties die tijdens de reflectie-ronde uitgesproken zijn. En die we ook benutten op onze ‘lessons-learned’ lunch, die we willen organiseren. We nodigen iedereen van harte uit hiervoor!

Uitnodiging: Schotse Lessons Learned Lunch
25 januari  -  12.00 - 14.00 uur  -  De Observant in Amersfoort

Getting it right for every child

Schotten vertelden ons over het cruciale belang van gemeenschappelijke taal en de oriëntatie op ‘welbeing’. Welbeing / Welbevinden zit in het hart van de GIRFEC benadering. Nicola Sturgeon (PM Scotland) zegt het treffend:  ‘The care system is meant to make thing work for you, not only to stop things happening to you!”
Schotland zet dus, naast wetgeving en onderwijshervorming, in op het bouwen aan een gemeenschappelijke cultuur en taal: voor ouders, voor jongeren en voor professionals.
Om dat succesvol te doen hebben ze het abstracte begrip ‘welbeing’ vertaald in acht begrippen,
die voor iedereen begrijpelijk zijn en helpen om samen te kijken naar de situatie van kinderen:

Veilig

tegen misbruik, verwaarlozing thuis, op school en in de gemeenschap.

Gezond

op het hoogst haalbare niveau, toegang tot zorg

Verwezenlijking van

leren en ontwikkelen van vaardigheden, gevoel van eigenwaarde

Verzorgd

in een gezinsomgeving, soms met extra hulp; of passende zorg omgeving

Actief

deel kunnen nemen aan spel en sport, gezonde groei en ontwikkeling

Gerespecteerd

worden:  gehoord en betrokken bij beslissingen

Verantwoordelijk

kunnen worden, geholpen worden om dat te leren

Erbij horen (included)

steun krijgen om ongelijkheden te overwinnen/ erbij horen

VOORNEMEN deelnemers studiereis
Chaja Deen (NJI) neemt het initiatief om met een groep na te denken over het opbouwen en implementeren van gemeenschappelijke taal. Voor ouders, kinderen en professionals.

Who cares in Scotland

Een van de meest indrukwekkende onderdelen van de reis was onze ontmoeting met de Schotse beweging van jongeren én volwassenen met zorg-ervaring: Who Cares in Scotland.
Een beweging met de volgende missie:
•    We zijn ervaringsdeskundigen: onze stem is die van hun
•    We zijn onafhankelijk van de zorg
•    We beïnvloeden beleid, systemen en mensen
•    We zien onszelf als een emancipatie-beweging: Schotland moet weer gaan houden van haar kwetsbare kinderen.
Nicola Sturgeon (premier van Schotland) spreekt op een indrukwekkende manier haar steun uit voor deze groep. (Klik op de afbeelding)

VOORNEMEN deelnemers studiereis
De Associatie voor Jeugd steunt bewegingen van ervaringsdeskundigen en jongeren uit de jeugdzorg. Zij wil samen met hen onderzoeken hoe de invloed van deze jongeren groter kan worden. Zij brengt haar bestuurskracht in om faciliteiten en zichtbaarheid te vergroten. En om de adviezen van jongeren in de praktijk van de jeugdzorg te integreren.
Zij heeft daartoe een position paper uitgebracht en roept andere partijen op om mee te doen.

Sociale inclusie doe je samen

Tijdens alle lezingen en op vrijwel alle locaties bleek dat dit centrale thema in Schotland de inzet vraagt van iedereen: van de wijkagent tot de conciërge op school, van de kinderopvang, de school en de jeugdhulp.
De deelnemers aan de reis willen deze les meenemen naar Nederland en samen radicaler zoeken naar nieuwe en inclusieve leer- en leefomgevingen voor alle kinderen.

VOORNEMEN deelnemers studiereis
Anne Veldt en Astrid Ottenheym (SWV Noord Kennemerland)  deden een oproep om elkaar uit te nodigen bij conferenties, studiedagen over dit thema. Zij hebben inmiddels zelf een initiatief genomen en nodigen belangstellenden uit voor een gezamenlijke denktank. Klik hier voor de link.

Achtergrondmateriaal

Column over de lezing van Halleh Ghorashi in de voorbereiding naar de studiereis. (Link)

Achtergrond Schotse systeem en GIRFEC (link)

Fotocollage

• Verslag Inspiratiesessie Bouwen aan pedagogische community’s +

- van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Op 5 oktober jl. kwamen bestuurders van de Associatie

• Verslag inspiratiesessie: ‘Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren.' +

hallo mbo MBO en Jeugdhulp samen

Op 8 oktober troffen zo’n 40 bestuurders en andere betrokkenen uit de MBO- en Jeugdhulpwereld elkaar

• Jeugdhulp naar 21! +

180925 jwzb Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!

Want:
    "18 word je van de één op andere dag. Maar zo

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je