2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis, met diverse pleinen, poorten en indrukwekkende gebouwen, omgebouwd voor creativiteit, cultuur, kleine bedrijfjes en horeca.

Lees hier de impressie in pdf

Gemeente Leeuwarden: middelen anders inzetten in het sociaal domein.

2018 03 22 13.30.50 We werden ontvangen door Albert Jan Kruiter (IPW) die in Leeuwarden betrokken is bij de City Deals, een verband tussen een aantal gemeenten die streven naar

inclusiviteit en om die reden de financiering van het sociaal domein anders vormgeven. Leeuwarden experimenteert hiermee in een wijk in Leeuwarden Oost. Waar de middelen gebundeld zijn en beschikbaar zijn voor maatwerk. Annette Geurden en Ellen Bruins (directeuren sociaal domein) lichten toe waarom dit voor Leeuwarden zo belangrijk is. Wieteke van Oud (werkzaam in de wijk) kon aan de hand van diverse voorbeelden goed toelichten wat de meerwaarde in de praktijk is. “Ik ben vrijwel de hele dag bezig om ‘het systeem’ ingericht te krijgen op de concrete problemen van mensen,” vertelde ze strijdvaardig.

Leeuwarden heeft ervoor gekozen om de bezuinigingen waar men voor staat niet ‘pondsgewijs’ te verdelen over verschillende domeinen, maar met een andere aanpak goedkoper en effectiever te werken. Zo lichtte Albert Jan toe dat maar 5 a 10% van de inwoners van de wijk zo’n 70% van het zorg –budget benutten. “Dat moet anders en beter kunnen! Als we nou eens kijken of we iets kunnen doen aan de huurachterstand, in plaats van gesprekken voeren over hoe het voelt om huurachterstand te hebben,” licht hij toe. Betrokken mensen voelen zich namelijk vaak niet geholpen met de zaken die voor hen echt van belang zijn.
Hanny Voskuylen is vanuit de gemeente projectleider van integrale kindcentra. De gemeente wil nu structureel zorg inzetten in de opvang en op scholen, in interprofessionele teams. Op basis van de ervaringen van de ‘School als Werkplaats’ en landelijk Pedagogisch PACT een kansrijke keuze, in haar ogen.

2018 03 22 15.22.10 School als Werkplaats

In de loop van de middag werden we ontvangen door het bestuur van het Friesland College
Het Friesland College is een ROC waar 10.000 van de studenten een beroepsopleiding volgen.
In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team samengesteld uit medewerkers van o.a. jeugdhulp (Jeugdhulp Friesland), REIK (LVB), jongerenwerk, KINNIK (JGGZ) en jeugdgezondheidszorg.

Dit team ondersteunt zowel docenten als leerlingen.

180328 VJC2018 Op een bijzonder laagdrempelige manier, door gewoon in de school aanwezig te zijn. Zie film

Via een filmpje kon projectleider Liesbeth Buijs goed uitleggen hoe School als Werkplaats werkt. Overigens met verbluffende resultaten (zie powerpoint als pdf)
Ondanks deze resultaten blijft de financiering van deze aanpak om voortdurende aandacht vragen. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College zelf en Friesland Zorgverzekeraar.

Schiermonnikoog

In groepjes hebben aanwezige leden gewandeld en over vraagstukken met elkaar gesproken. Deze vorm beviel dermate goed, dat aangeraden wordt een dergelijk programma-onderdeel ook in het najaar in te plannen.

2018 03 23 11.24.55 2018 03 23 11.18.08 2018 03 23 09.23.24

• Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

200328 Horst

In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

• Voorjaarscongres 2020 +

200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

Jongeren maken zich

• Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +