2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis, met diverse pleinen, poorten en indrukwekkende gebouwen, omgebouwd voor creativiteit, cultuur, kleine bedrijfjes en horeca.

Lees hier de impressie in pdf

Gemeente Leeuwarden: middelen anders inzetten in het sociaal domein.

2018 03 22 13.30.50 We werden ontvangen door Albert Jan Kruiter (IPW) die in Leeuwarden betrokken is bij de City Deals, een verband tussen een aantal gemeenten die streven naar

inclusiviteit en om die reden de financiering van het sociaal domein anders vormgeven. Leeuwarden experimenteert hiermee in een wijk in Leeuwarden Oost. Waar de middelen gebundeld zijn en beschikbaar zijn voor maatwerk. Annette Geurden en Ellen Bruins (directeuren sociaal domein) lichten toe waarom dit voor Leeuwarden zo belangrijk is. Wieteke van Oud (werkzaam in de wijk) kon aan de hand van diverse voorbeelden goed toelichten wat de meerwaarde in de praktijk is. “Ik ben vrijwel de hele dag bezig om ‘het systeem’ ingericht te krijgen op de concrete problemen van mensen,” vertelde ze strijdvaardig.

Leeuwarden heeft ervoor gekozen om de bezuinigingen waar men voor staat niet ‘pondsgewijs’ te verdelen over verschillende domeinen, maar met een andere aanpak goedkoper en effectiever te werken. Zo lichtte Albert Jan toe dat maar 5 a 10% van de inwoners van de wijk zo’n 70% van het zorg –budget benutten. “Dat moet anders en beter kunnen! Als we nou eens kijken of we iets kunnen doen aan de huurachterstand, in plaats van gesprekken voeren over hoe het voelt om huurachterstand te hebben,” licht hij toe. Betrokken mensen voelen zich namelijk vaak niet geholpen met de zaken die voor hen echt van belang zijn.
Hanny Voskuylen is vanuit de gemeente projectleider van integrale kindcentra. De gemeente wil nu structureel zorg inzetten in de opvang en op scholen, in interprofessionele teams. Op basis van de ervaringen van de ‘School als Werkplaats’ en landelijk Pedagogisch PACT een kansrijke keuze, in haar ogen.

2018 03 22 15.22.10 School als Werkplaats

In de loop van de middag werden we ontvangen door het bestuur van het Friesland College
Het Friesland College is een ROC waar 10.000 van de studenten een beroepsopleiding volgen.
In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team samengesteld uit medewerkers van o.a. jeugdhulp (Jeugdhulp Friesland), REIK (LVB), jongerenwerk, KINNIK (JGGZ) en jeugdgezondheidszorg.

Dit team ondersteunt zowel docenten als leerlingen.

180328 VJC2018 Op een bijzonder laagdrempelige manier, door gewoon in de school aanwezig te zijn. Zie film

Via een filmpje kon projectleider Liesbeth Buijs goed uitleggen hoe School als Werkplaats werkt. Overigens met verbluffende resultaten (zie powerpoint als pdf)
Ondanks deze resultaten blijft de financiering van deze aanpak om voortdurende aandacht vragen. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College zelf en Friesland Zorgverzekeraar.

Schiermonnikoog

In groepjes hebben aanwezige leden gewandeld en over vraagstukken met elkaar gesproken. Deze vorm beviel dermate goed, dat aangeraden wordt een dergelijk programma-onderdeel ook in het najaar in te plannen.

2018 03 23 11.24.55 2018 03 23 11.18.08 2018 03 23 09.23.24

• Seminar Floortje Scheepers: Jeugdhulp digitaal: het nieuwe normaal? +

Op 7 oktober deelt Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, haar visie op digitale innovatie in de zorg voor

• Webinar en opbrengsten DataLab Jeugd +

In juni hebben wij het DataLab jeugd met succes afgerond! Wat hebben wij veel geleerd van hoe je een DataLab

• Uitnodiging Samen Reflecteren 2020 +

NEVER WASTE A GOOD CRISIS…

Heeft het omgaan met de corona-crisis ons wat
    geleerd over onze transformatie-opdracht?

Wat begon

• Najaarscongres 2020 +

vp2

Staan 19 en 20 november al in jouw agenda genoteerd? Zo nee: nog even doen! Dan vindt het najaarscongres van

• Inspiratie: Technologie in de langdurige zorg +

De ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus binnen de langdurige zorg volgen elkaar razendsnel op. Vilans heeft ter inspiratie

• Inzichten die de coronacrisis ons bracht +

D VP1 e associatie voor Jeugd zet in op samen leren, ontwikkelen en innoveren. Om een beeld te krijgen van de

• Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

• Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

• Succesfactoren van wijkgericht werken +

normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

Marenne

• Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien