Op 25 mei kwam een grote groep ‘Schotlandgangers’ en andere nieuwsgierigen naar Amersfoort.

Om ervaringen te delen maar vooral ook om te laten zien wat de ervaring concreet opgeleverd heeft.

• Taal verbindt!

Zo presenteerde Chaja Deen (NJI) een initiatief van het NJI om te verkennen hoe één taal en cultuur, ook in Nederland, de beweging naar een inclusieve pedagogische voorziening voor kinderen, kan versterken. De deelnemers gaven Chaja terug niet teveel op uniformering van systemen te zitten, maar vooral te zoeken naar waar de verbindingen in de praktijk zijn én waar mogelijk overlap is, zonder dat verschillende disciplines zich daarvan bewust zijn.

(taal verbindt!   Document)

• Stem van de jongere

De Associatie voor Jeugd bij monde van Gerrit Jan Hoogeland presenteerde een position paper waarin leden van de Associatie voor Jeugd zich commiteren aan een beweging van en voor jongeren in de jeugdhulp. ‘Who Care in Scotland’ heeft veel indruk en afdruk achtergelaten. (Position paper)

• School van de Toekomst

Zo’n 25 bestuurders uit onderwijs, opvang en jeugdhulp gaan (pro)actief aan het werk met het samen opbouwen van inclusieve pedagogische omgevingen voor alle kinderen. Schotland wordt als inspiratie en versneller ervaren van deze beweging.

• Netwerken verbinden

Bij monde van Astrid Ottenheym gaf het netwerk van directeuren van samenwerkingsverbanden passend onderwijs aan om kennis en ervaringen blijvend te delen met jeugdhulp ic de Associatie voor Jeugd.

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens