Beste Schotlandganger,

Graag willen we u, betrokken bij het Najaarscongres 2017 in Schotland, ook uitnodigen voor het inhoudelijke deel van ons Voorjaarscongres 2018 in Leeuwarden. De Kring Noord wil graag ons gezamenlijke gesprek, ook in 2018, verder voortzetten.

Thema De Waag 1 770x430
Onderwijs en Jeugdhulp trekken steeds vaker samen op. Het tegengaan van segregatie en het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen voor ALLE kinderen vraagt van beiden investeren in nieuwe concepten én het opbouwen van professionele leeromgevingen. Het vraagt vooral om ‘anders werken’, ‘anders organiseren, en dus ook om ‘anders financieren en verantwoorden’. In het Voorjaarscongres willen we met onze onderwijs-partners hier dieper op ingaan. Met inspirerende voorbeelden, experimenten en sprekers.

Wij hopen u 22 maart in Leeuwarden te mogen verwelkomen!

aanmelden button web

Programma Donderdag 22 maart

13.00 Ontvangst in Blokhuispoort

Leeuwarden werkt onder meer in het kader van City Deals Inclusieve Stad aan “ innovatieve, baanbrekende aanpakken in het sociaal domein, vertrekkend vanuit het perspectief en met betrokkenheid van gezinnen maar ook met oog voor het uiteindelijk (maatschappelijk/ financieel) rendement van interventies. Met Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein) verkennen we hoe Leeuwarden dat doet. Mede onder druk van de financiële tekorten heeft Leeuwarden haar koers verlegd, door samen met partners naar de gewenste ‘impact’ te kijken en in de toekomst de focus onder meer te richten ‘ steunstructuren in en rondom school en kindcentra’. Hoe is dat ontwerp-proces verlopen?
Een tweede lijn die we verkennen is die van ‘anders financieren en verantwoorden.’Uitgaande van de onbedoeld sturende werking van financierings- en verantwoordingssystemen op een wenselijke praktijk (verkokering versus integratie): hoe zet Leeuwarden hierop in? Welke lessen kunnen we leren van en delen met elkaar?
Met medewerking van
Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein Leeuwarden)
Albert Jan Kruiter (IPW en betrokken bij City Deals inclusieve stad en traject Anders Verantwoorden van Associatie voor Jeugd)

15.00 Werkbezoek ‘School als Werkplaats’ Logo CH2018 site HD 0 Het Friesland College is een ROC waar 15.000 studenten hun MBO opleiding volgen. 10.000 van de studenten volgen een beroepsopleiding. In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team voor docenten en leerlingen dat binnen de school werkt. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College en Friesland Zorgverzekeraar. Ondanks de resultaten en de lovende reacties uit het hele land blijft structurele financiering toch een thema. (Link)
Liesbeth Buijs (projectleider) gaat met u in gesprek over de aanpak, de resultaten en de vraagstukken

17.00 Aankomst Grand-Cafe / Hotel Post-Plaza Leeuwarden
Borrel en reflectie sessie met alle deelnemers.

18.00 Diner en bezoek Culturele Hoofdstad 2018
We dineren en overnachten in Leeuwarden in ‘the meeting-place van Leeuwarden’ POST-PLAZA. Daarna kunt u genieten van een van de voorstellingen die spelen die avond. Wij verzorgen een overzicht.

aanmelden button web

• Datalab Jeugd +

childdata DataLab Jeugd is een initiatief van de Associatie voor Jeugd om aan de hand van Data specifieke problemen te behandlen

• Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

hoofdontwerp kaart

Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen.

In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie 4 oktober +

191023 NB curpre Eerder ingrijpen om erger te voorkomen. En daarbij gebruik maken van data en kennis. Daar draait het om bij Smart

• Data congressen 2020 bekend +

jib

De data voor de congressen van de Associatie voor Jeugd zijn bekend gemaakt:

• Uitnodiging Club van 1000 - Samen Toekomst Maken +

Beste bestuurder, directeur,

Op 16 april 2019 organiseerde de Digi-Coalitie, een coalitie van partners actief in de zorg voor jeugd,

• Kennissessie: Kleinschalige voorzieningen +

191121 KLV1 Het leven van een kind moet “zo thuis mogelijk” zijn, staat in de uitgangspunten van het VWS-programma Zorg voor de

• Verslag: Inspiratiesessie Van curatie naar Preventie +

curatiepreventie Op 4 oktober organiseerde de Associatie voor Jeugd, Verdiwel en de Associatie Wijkteams de derde inspiratiesessie “Van curatie naar preventie”.

• Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

• Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens