Beste Schotlandganger,

Graag willen we u, betrokken bij het Najaarscongres 2017 in Schotland, ook uitnodigen voor het inhoudelijke deel van ons Voorjaarscongres 2018 in Leeuwarden. De Kring Noord wil graag ons gezamenlijke gesprek, ook in 2018, verder voortzetten.

Thema De Waag 1 770x430
Onderwijs en Jeugdhulp trekken steeds vaker samen op. Het tegengaan van segregatie en het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen voor ALLE kinderen vraagt van beiden investeren in nieuwe concepten én het opbouwen van professionele leeromgevingen. Het vraagt vooral om ‘anders werken’, ‘anders organiseren, en dus ook om ‘anders financieren en verantwoorden’. In het Voorjaarscongres willen we met onze onderwijs-partners hier dieper op ingaan. Met inspirerende voorbeelden, experimenten en sprekers.

Wij hopen u 22 maart in Leeuwarden te mogen verwelkomen!

aanmelden button web

Programma Donderdag 22 maart

13.00 Ontvangst in Blokhuispoort

Leeuwarden werkt onder meer in het kader van City Deals Inclusieve Stad aan “ innovatieve, baanbrekende aanpakken in het sociaal domein, vertrekkend vanuit het perspectief en met betrokkenheid van gezinnen maar ook met oog voor het uiteindelijk (maatschappelijk/ financieel) rendement van interventies. Met Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein) verkennen we hoe Leeuwarden dat doet. Mede onder druk van de financiële tekorten heeft Leeuwarden haar koers verlegd, door samen met partners naar de gewenste ‘impact’ te kijken en in de toekomst de focus onder meer te richten ‘ steunstructuren in en rondom school en kindcentra’. Hoe is dat ontwerp-proces verlopen?
Een tweede lijn die we verkennen is die van ‘anders financieren en verantwoorden.’Uitgaande van de onbedoeld sturende werking van financierings- en verantwoordingssystemen op een wenselijke praktijk (verkokering versus integratie): hoe zet Leeuwarden hierop in? Welke lessen kunnen we leren van en delen met elkaar?
Met medewerking van
Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein Leeuwarden)
Albert Jan Kruiter (IPW en betrokken bij City Deals inclusieve stad en traject Anders Verantwoorden van Associatie voor Jeugd)

15.00 Werkbezoek ‘School als Werkplaats’ Logo CH2018 site HD 0 Het Friesland College is een ROC waar 15.000 studenten hun MBO opleiding volgen. 10.000 van de studenten volgen een beroepsopleiding. In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team voor docenten en leerlingen dat binnen de school werkt. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College en Friesland Zorgverzekeraar. Ondanks de resultaten en de lovende reacties uit het hele land blijft structurele financiering toch een thema. (Link)
Liesbeth Buijs (projectleider) gaat met u in gesprek over de aanpak, de resultaten en de vraagstukken

17.00 Aankomst Grand-Cafe / Hotel Post-Plaza Leeuwarden
Borrel en reflectie sessie met alle deelnemers.

18.00 Diner en bezoek Culturele Hoofdstad 2018
We dineren en overnachten in Leeuwarden in ‘the meeting-place van Leeuwarden’ POST-PLAZA. Daarna kunt u genieten van een van de voorstellingen die spelen die avond. Wij verzorgen een overzicht.

aanmelden button web

• Verslag: Bouwen aan pedagogische community’s - 8 februari 2019 +

180226 Verdiwel Jeugdzorg en sociaal werk kunnen elkaar versterken en samen meer preventie bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door gezamenlijke combinaties van professionele en vrijwillige

• Pamflet naar aanleiding van de sessie: 8 oktober MBO jeugdhulp +

mboavjjzn De inspiratiesessie op 8 oktober heeft als een versneller gewerkt in een gezamenlijke praktijk- en beleidsontwikkeling van MBO en Jeugdhulp

• 'Samen Toekomst Maken' van start! 16 april 2019 +

Samen toekomst maken Op 29 januari lanceerden de Associatie voor Jeugd en haar partners dit unieke landelijke event over (digitale) innovatie in het

• Voorjaarscongres 2019 +

190321 Olifanten Voorjaarscongres 2019
    ‘Olifanten in Beweging’
    Onderweg naar professioneel agile werken in een concurrerende omgeving

De Kring West nodigt u van

• Stichting Het Vergeten Kind reikt Hartenhuis Award 2019 uit aan makers van documentaire ‘ALICIA’ +

20190205 Foto hartenhuis “De Hartenhuis Award 2019 is uitgereikt aan de filmmaker en producent van de documentaire Alicia: Maasja Ooms en Willemijn Cerutti,

• Inspiratiesessie Vakmanschap Jeugdprofessionals - 14 maart 2019 +

plaatje2 Voor bestuurders samen met een professional een gezamenlijk initiatief van Jeugdzorg Nederland, de Associatie voor Jeugd, de Associatie Wijkteams en

• Coalitie DataLab’s Jeugd +

181220 Bigdata In november hebben een aantal leden van de Associatie voor Jeugd zich verbonden tot een Coalitie  DataLab’s Jeugd. In de

Jeugdhulp naar 21!

Kijk hier onze film #Jeugdhulpnaar21 en luister waarom!