INCLUSIE: EEN ILLUSIE OF EEN PUBLIEKE WAARDE?
Georganiseer door de Kring ZUID
30 en 31 maart 2017

Op donderdagmiddag 30 maart verzamelen zo’n 35 leden (waaronder een aantal nieuwe leden) zich in zonnig en warm Maastricht.

Peter Vonk neemt ons mee in een persoonlijk groepsgesprek over wat inclusie voor ons zelf betekent. Als kennismaking met elkaar en met het thema stelt hij ons 5 vragen die verbonden zijn aan de vingers van een hand: hand

  1. Waar ben je goed in?
  2. Waar ben je naar op weg?
  3. Waar heb je een hekel aan of wordt je boos van?
  4. Waar ben je trouw aan?
  5. Wanneer voel je je klein?

Peter introduceert het integriteitsdilemma, nauw verweven met vraagstukken rond het insluiten of uitsluiten van kinderen of volwassenen.

‘Een stelende politieagent, een brandstichtende brandweerman, een professionele opvoeder die zich aan kinderen vergrijpt, de nachtmerrie van iedere korpschef, brandweercommandant of internaatsdirecteur. Tegelijk een gat in de markt voor de testbranche. Kun je integriteit meten? ‘

pvonk ‘Wel of niet integer zijn manifesteert zich in gedrag en gedrag is het resultaat van vier elementen, namelijk: aard en aanleg (karakter), de situatie waarin men verkeert, de kennis en ervaring die iemand heeft en tenslotte de gedragskeuzes die men zelf maakt (G=AA x S x KE x K).’ Peter Vonk stelt: ‘Integriteit moet niet gaan over aard en aanleg (AA) maar over keuzes (K). Ieder mens blijft ongeacht aard en aanleg verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag.’

Peter Vonk betoogt verder dat qua aanleg wij niet ‘gebouwd’ zijn op inclusief gedrag: ‘Voor inclusief gedrag heb je 4 elementen nodig: ik-sterkte, empathie, vermogen tot zelf reflectie en om kunnen gaan met verlies, een angst die we allemaal hebben…’

 

Diner met Evelien Tonkens
Na het voorstellen van onze nieuwe leden, Marenne van Kempen, Rob van Dam, Jan Willem Bedaux gaat Tonkens aan de hand van drie stellingen het gesprek met ons aan:

samwn De meritocratie creëert ‘probleemkinderen’
De keerzijde van het streven naar gelijke startkansen is veelvuldig meten en vergelijken van scholen en leerlingen, en labeling, stigmatisering en uitsluiting van kinderen met (leer)problemen. Kinderen met (leer)problemen krijgen systematisch de boodschap dat zij niet goed genoeg zijn; dit is een systematische aanslag op hun zelfrespect

De meritocratie polariseert
De meritocratie voedt arrogantie van kinderen die wel goed kunnen leren en is daarmee een aanslag op bronnen van solidariteit en verbondenheid tussen hoger en lager opgeleide kinderen en volwassenen.De meritocratie draagt kortom bij aan polarisatie, door systematische ondermijning van zelfrespect van lager opgeleiden, arrogantie van hoger opgeleiden en onzekerheid van allen.

De meritocratie kunnen we beter vervangen door de aidocratie oftewel respectsamenleving
Gelijke kansen blijven cruciaal maar nodig is een breder ideaal, namelijk een samenleving waarin iedereen gelijke toegang heeft tot bronnen van zelfrespect.

2017 03 31 12.52.58 Vrijdagochtend 31 maart

NIEKEE en Sjef van Drummen
Op vrijdagochtend stond de wereld van Agora centraal: hoe bouwen onderwijsvernieuwers aan een waarlijk inclusieve leer- community met kinderen? Een VO omgeving waarin kinderen van VMBO- tot Gymnasium niveau met elkaar leren. Niveau is een verboden woord voor Sjef van Drummen, net als klas of groep: alle leerlingen vinden hun eigen leerpad. En doen dat succesvol!

nb avj trio Hij haalt Gert Biesta aan, de pedagoog die drie ‘opdrachten’ ziet voor opgroeiende kinderen: 

  • Socialisatie
  • Personalisatie
  • Kwalificatie

Biesta: ‘Leer- en onderwijsprocessen hebben altijd een invloed in drie domeinen. Allereerst is er het domein van de kwalificatie. Hier gaat het om de rol die het onderwijs speelt in het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die kinderen en jongeren kwalificeren om iets te doen. 

Naast kwalificatie, is onderwijs ook altijd een proces van socialisatie. Hier gaat het om de wijze waarop, middels het onderwijs, kinderen en jongeren deel worden van tradities en praktijken. Naast kwalificatie en socialisatie werkt onderwijs ook altijd in op de persoon, dat wil zeggen, op menselijke individualiteit en subjectiviteit – een dimensie die ik in mijn werk aanduid als persoonsvorming of subjectivering.’

 

Sjef van Drummen stelt dat NIEKEE zich primair richt op personalisatie en socialisatie: ‘Als een kind zich vrij voelt, vriendschap ervaart en vreugde, komt het zelf tot leren….’

nb avj sauna Detoxificatie
NIEKEE heeft veel tijd besteed aan wat van Drummen aangeeft als ‘detoxificatie’: ‘onze traditionele onderwijsprocessen bereiden kinderen niet goed voor. Maar dat vraagt van de docenten, de ‘Agora-meesters’ een andere kijk op leven en opgroeien, op hun vak, op hun rol naar kinderen’.

Leer agile te zijn
‘Het is nodig om kinderen te leren om te gaan met de kennis die overal beschikbaar is en vastberaden de onzekerheid van morgen te omhelzen.’
Ik-sterkte dus, empathie, vermogen tot zelfreflectie en om kunnen gaan met verlies.

Laatste vraag aan Sjef van Drummen: wat betekent inclusie voor jou? ‘Ik kan alleen maar op mijn eigen morele kompas varen.

Eerste reacties:
Wat betekent leren ‘agile’ te zijn voor ons, de zorg voor jeugd? Ik voel me echt verwant met deze radicale pedagogiek! Samen met onderwijs dergelijke concepten ontwikkelen?

Na deze inspirerende sessie is er onvoldoende tijd om tot concrete actie te komen.
We organiseren een vervolg!

Film van de presentatie van Sjef Drummen
Presentatie van Sjef van Drummen
Fotoimpressie

 

  • Verslag Inspiratiesessie ‘Samen leren met impact’ +

    200303 Verslag Inspiratiesessie Samen leren met impact Pagina 1 Afbeelding 0003 De Associatie voor Jeugd en Stichting Learning Together organiseerden op 3 maart de inspiratiesessie ‘Samen leren: een grote uitdaging’. Op

    Lees verder...
  • Voorjaarscongres 2020 i.v.m. corona afgezegd +

    200328 Horst

    In lijn met de maatregelen die op 12 maart op advies van het RIVM door de Rijksoverheid zijn genomen om

    Lees verder...
  • Samen Toekomst Maken: verplaatst naar 27 oktober 2020 +

    01 robot los In lijn met de maatregelen tegen het coronavirus die op 12 maart door de Rijksoverheid zijn aangekondigd, is door het

    Lees verder...
  • Succesfactoren van wijkgericht werken +

    normal Suzanne Marenne Lezing door en discussie met Marenne van Kempen en Suzanne Verdoold.
    Kring oud-leden Associatie Jeugd, Utrecht, 16 januari 2020

    Marenne

    Lees verder...
  • Inspriatiesessie: Samen Leren: een grote uidaging - 3 maart +

    200327 impact cr Gezamenlijke problemen los je niet alleen op. Samen leren vraagt dat we kwetsbaarheid durven laten zien. De voorbeelden laten zien

    Lees verder...
  • Voorjaarscongres 2020 +

    200328 Horst Wanneer: 26 maart v.a. 17:00 uur en 27 maart van 09:00 – 17:00 uur
    Waar: Omgeving Utrecht

    Jongeren maken zich

    Lees verder...
  • Verslag Kennissessie: Kleinschalige Voorzieningen +

    191121 KLV1 Op 21 november jl. gingen experts en professionals uit de praktijk, de wetenschap en uit (zorg)ondernemingen met elkaar in gesprek

    Lees verder...
  • Verslag Najaarscongres 2019 - Bergen +

    hoofdontwerp kaart

    Op 31 oktober en 1 november vond het Najaarscongres 2019 plaats in Bergen. 

    In dit najaarscongres stond reflectie centraal. Een

    Lees verder...
  • Samen Toekomst Maken opnieuw in 2020 +

    DSC01534 Na een geweldig event op 16 april 2019 gaan we opnieuw Samen Toekomst Maken. De nieuw te vormen kerngroep komt

    Lees verder...
  • Verslag Inspiratiesessie Vakmanschap +

    smiling Op 20 juni was er een inspirerende sessie over vakmanschap. Tijdens deze sessie deelden Sjoerd Robijn en Karen Jonkers namens

    Lees verder...
  • Verslag Data Lab Jeugd 4 april 2019 +

    181220 Bigdata Op 4 april hebben we een energieke start gemaakt met een Data Lab Jeugd. Na een inleiding door Tom Pots

    Lees verder...
  • 1