De Associatie voor Jeugd is sinds 1996 de landelijke vereniging van bestuurders in de zorg voor jeugd. Lid zijn bestuurders dan wel eindverantwoordelijken van instellingen in Nederland betrokken bij zorg voor jeugd: Jeugd & Opvoedhulp, Jeugdbescherming, wijkteams, JJI’s, Jeugd GGZ, zorg voor licht verstand gehandicapten, Raad v.d. Kinderbescherming. Ook bestuurders van onderwijs- en kinderopvang- dan wel welzijnsorganisatie die betrokken zijn bij zorg voor jeugd zijn welkom.

• jeugdfoot

Inspiratie; De Associatie voor Jeugd biedt inspiratie, debat, netwerk en initiatieven. Dit gebeurt onder meer via jaarlijkse conferenties en via 'inspiratie- en werktafels'. De stijl van de Associatie voor Jeugd is informeel, open en gebaseerd op de inbreng van de leden.

• Ontmoeting: De Associatie voor Jeugd faciliteert en organiseert ontmoeting en oriëntatie.

• Kennisdelen: De Associatie voor Jeugd organiseert tafel gesprekken, waarin kennis delen centraal staat.

• Innovatie: De Associatie voor Jeugd organiseert ‘innovatiekamers’: een aantal leden diepen een thema uit. Dit kan in de vorm van een ontwikkelproject, met als doel de resultaten beschikbaar te stellen voor alle leden.

• Partner projecten: De Associatie voor Jeugd is partner van innovatie geïnitieerd door anderen en biedt een platform voor kennisdeling.

De Organisatie
Leden van de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij en verantwoordelijk voor de ontwikkelingen binnen de Vereniging. Via de Associatie voor Jeugd ontmoeten bestuurders elkaar op een aantal vaste momenten in het jaar:

Congressen
Elk jaar wordt een Voorjaars- en Najaarsconferentie georganiseerd: een 24 uurs bijeenkomst.  Georganiseerd door een van de Kringen, op basis van een actueel thema.

De conferenties geven leden de mogelijkheid om zich diepgaand te oriënteren op een onderwerp, elkaar uitgebreid te spreken en initiatieven te nemen. Soms organiseert een Kring een werkbezoek in het buitenland (Engeland, Denemarken). Eenmaal per jaar wordt een algemene ledenvergadering van de Vereniging gehouden.

Inspiratie- en werktafels
Elk lid of een Kring kan in overleg met de programmaleiding een inspiratie- of werktafel organiseren. Dit zijn informele, kleinschalige bijeenkomsten van maximaal een dagdeel over een belangwekkend thema, een nieuwe publicatie of een interessante praktijkvraag. Doel is informeren en inspireren.

Bestuur
Het bestuur bestaat uit maximaal 5 leden: de voorzitters van de vier regionale kringen en een onafhankelijke voorzitter. Het bestuur bereidt de Algemene Ledenvergadering voor en voert het dagelijks beheer van de Vereniging.

Kringen
De Associatie voor Jeugd werkt met 4 regionale Kringen:

Kring Noord
(Groningen, Friesland, Drenthe. Overijssel en Noord Gelderland)

Kring Midden / Oost
(Stadsregio Amsterdam, Utrecht en Flevoland)

Kring West
(Noord Holland, Zuid Holland (inclusief Haaglanden), Stadsregio Rotterdam)

Kring Zuid
(Zuidelijk deel Gelderland, Noord Brabant, Zeeland, Limburg)

Er bestaat ook een Kring Oud Leden. Deze leden zijn niet meer werkzaam in de jeugdhulp. De Kring Oud Leden komt minimaal eenmaal per jaar bijeen met een jaarlijks diner.

Contributie
De leden betalen jaarlijks contributie. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld in de Ledenvergadering. De contributie is in 2016 vastgesteld op € 1750,- per lid. Daarnaast betalen deelnemers aan de conferentie een eigen bijdrage.

Stichting Innovatie Jeugdzorg
De Associatie voor Jeugd heeft een beheersstichting opgericht, voor projecten die qua aard, financiering en impact enige omvang hebben. De projecten ‘Jong in de Buurt’en ‘Digi Jong’ worden door deze Stichting beheerd.  Kennisdeling van deze projecten vindt altijd plaats in samenspraak met de Associatie voor Jeugd.

fotosaam Wie zijn we?

Het lidmaatschap van de Asscociatie voor Jeugd is persoonlijk. Leden van de Associatie voor Jeugd zijn bestuurders van de volgende organisaties.

Klik hier voor de leden.

• Nieuwsbrief december 2017 +

171210 NB December

Lees hier de Nieuwsbrief december 2017, met nieuws en activiteiten van de Associatie voor Jeugd.

Klik hier voor de nieuwsbrief

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +