De Associatie voor Jeugd is sinds 1996 de landelijke vereniging van bestuurders in de zorg voor jeugd. Lid zijn bestuurders dan wel eindverantwoordelijken van instellingen in Nederland betrokken bij zorg voor jeugd: Jeugd & Opvoedhulp, Jeugdbescherming, wijkteams, JJI’s, Jeugd GGZ, zorg voor licht verstand gehandicapten, Raad v.d. Kinderbescherming. Ook bestuurders van onderwijs- en kinderopvang- dan wel welzijnsorganisatie die betrokken zijn bij zorg voor jeugd zijn welkom.

• jeugdfoot

Inspiratie; De Associatie voor Jeugd biedt inspiratie, debat, netwerk en initiatieven. Dit gebeurt onder meer via jaarlijkse conferenties en via 'inspiratie- en werktafels'. De stijl van de Associatie voor Jeugd is informeel, open en gebaseerd op de inbreng van de leden.

• Ontmoeting: De Associatie voor Jeugd faciliteert en organiseert ontmoeting en oriëntatie.

• Kennisdelen: De Associatie voor Jeugd organiseert tafel gesprekken, waarin kennis delen centraal staat.

• Innovatie: De Associatie voor Jeugd organiseert ‘innovatiekamers’: een aantal leden diepen een thema uit. Dit kan in de vorm van een ontwikkelproject, met als doel de resultaten beschikbaar te stellen voor alle leden.

• Partner projecten: De Associatie voor Jeugd is partner van innovatie geïnitieerd door anderen en biedt een platform voor kennisdeling.

De Organisatie
Leden van de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij en verantwoordelijk voor de ontwikkelingen binnen de Vereniging. Via de Associatie voor Jeugd ontmoeten bestuurders elkaar op een aantal vaste momenten in het jaar:

Congressen
Elk jaar wordt een Voorjaars- en Najaarsconferentie georganiseerd: een 24 uurs bijeenkomst.  Georganiseerd door een van de Kringen, op basis van een actueel thema.

De conferenties geven leden de mogelijkheid om zich diepgaand te oriënteren op een onderwerp, elkaar uitgebreid te spreken en initiatieven te nemen. Soms organiseert een Kring een werkbezoek in het buitenland (Engeland, Denemarken). Eenmaal per jaar wordt een algemene ledenvergadering van de Vereniging gehouden.

Inspiratie- en werktafels
Elk lid of een Kring kan in overleg met de programmaleiding een inspiratie- of werktafel organiseren. Dit zijn informele, kleinschalige bijeenkomsten van maximaal een dagdeel over een belangwekkend thema, een nieuwe publicatie of een interessante praktijkvraag. Doel is informeren en inspireren.

Bestuur
Het bestuur bestaat uit maximaal 5 leden: de voorzitters van de vier regionale kringen en een onafhankelijke voorzitter. Het bestuur bereidt de Algemene Ledenvergadering voor en voert het dagelijks beheer van de Vereniging.

Kringen
De Associatie voor Jeugd werkt met 4 regionale Kringen:

Kring Noord
(Groningen, Friesland, Drenthe. Overijssel en Noord Gelderland)

Kring Midden / Oost
(Stadsregio Amsterdam, Utrecht en Flevoland)

Kring West
(Noord Holland, Zuid Holland (inclusief Haaglanden), Stadsregio Rotterdam)

Kring Zuid
(Zuidelijk deel Gelderland, Noord Brabant, Zeeland, Limburg)

Er bestaat ook een Kring Oud Leden. Deze leden zijn niet meer werkzaam in de jeugdhulp. De Kring Oud Leden komt minimaal eenmaal per jaar bijeen met een jaarlijks diner.

Contributie
De leden betalen jaarlijks contributie. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld in de Ledenvergadering. De contributie is in 2016 vastgesteld op € 1750,- per lid. Daarnaast betalen deelnemers aan de conferentie een eigen bijdrage.

Stichting Innovatie Jeugdzorg
De Associatie voor Jeugd heeft een beheersstichting opgericht, voor projecten die qua aard, financiering en impact enige omvang hebben. De projecten ‘Jong in de Buurt’en ‘Digi Jong’ worden door deze Stichting beheerd.  Kennisdeling van deze projecten vindt altijd plaats in samenspraak met de Associatie voor Jeugd.

fotosaam Wie zijn we?

Het lidmaatschap van de Asscociatie voor Jeugd is persoonlijk. Leden van de Associatie voor Jeugd zijn bestuurders van de volgende organisaties.

Klik hier voor de leden.

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +