180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken. Samen met MBO’s en werkgevers.
Een mooi artikel van Hans Spigt daarover in het blad van VNOI/NCW:

'Niet elke jongere is volwassen op zijn 18de. Jongeren die onder jeugdzorg vallen, hebben vaak nog een paar jaar begeleiding nodig. Werkgevers moeten daaraan bijdragen, zegt Hans Spigt, voorzitter van branchevereniging Jeugdzorg Nederland.'

Kunnen jongeren niet zelf hun toekomst bepalen?

'Volgens de wet ben je op 18-jarige leeftijd volwassen. Dan stopt ook de begeleiding van jongeren die onder jeugdzorg vallen. Bijvoorbeeld jongeren die uit huis zijn geplaatst en in een instelling wonen. Vaak zijn zij helemaal nog niet toe aan zelfstandigheid op hun 18de. Ze krijgen problemen met hun financiën, een woning, school of werk. Met die groep moet je anders omgaan. Daarom is besloten om vanaf hun 16de met hen te werken aan een toekomstplan. Dat is eigenlijk iets wat jongeren normaal tussendoor aan de keukentafel met hun ouders bespreken: wat wil je met je toekomst, welke opleiding wil je volgen? Alleen hebben deze jongeren geen ouders of ouders die die rol niet kunnen vervullen. Ze staan eenzamer in de wereld, hebben weinig netwerk en zijn meer afhankelijk van anderen. Daarom moeten instanties die rol van ouders vervullen. Jeugdhulporganisaties nemen hierin de leiding, want die hebben de jongeren in beeld.'

Lees hier het artiikel van VNO NCW.

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +