180313 JEP Onlangs lanceerde minister Hugo de Jonge (VWS) samen met speciaal rapporteur Naïma Azough Platform JEP.

Platform JEP staat voor Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie. Voor professionals, vrijwilligers en bestuurders in het jeugddomein. Op de website www.platformjep.nl staat veel nuttige informatie, waaronder de wegwijzer informatie delen bij vermoedens van radicalisering, verwijzing naar instrumenten, ervaringsverhalen van professionals, relevant onderzoek en organisaties en krijg je onder andere antwoorden op veelgestelde vragen. De Advieslijn is op werkdagen bereikbaar via 070 – 333 45 58. Vragen kunnen uiteraard ook worden gesteld via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Platform JEP in 60 seconden

We komen graag langs!

We komen  graag langs bij jouw organisatie, of bij door jullie georganiseerde bijeenkomsten waarvan je denkt dat het relevant is, om over Platform JEP te vertellen.

Contactgegevens:
Ellen Meijer, Projectleider Platform JEP (Jeugd preventie Extremisme en Polarisatie)
Website: www.platformjep.nl
JEP Advieslijn: 070 333 4558

Waarom Platform JEP?
Veel professionals in het jeugddomein hebben te maken met vragen en dilemma’s rondom (de preventie van) polarisatie, extremisme en radicalisering. In de zomer van 2017 constateerde Naïma Azough in haar rapport Weerbare jongeren, weerbare professionals dat veel professionals in het jeugddomein hierbij ‘professionele eenzaamheid’ ervaren. Eén van de aanbevelingen in het rapport is om een vraagbaak en vindplek van kennis, kunde en interventies voor het sociaal domein te creëren. Die vraagbaak is Platform JEP, dat is ondergebracht bij de Expertise-unit Sociale Stabiliteit van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voor wie is Platform JEP bedoeld?
Platform JEP is er voor alle professionals en vrijwilligers die direct met en voor jongeren werken, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, ggz-professionals, maatschappelijk werkers, onderwijsprofessionals, wijkagenten en vertegenwoordigers van religieuze organisaties, sportverenigingen of culturele organisaties. Platform JEP is er tevens voor managers en bestuurders en voor beleidsmedewerkers en wethouders van gemeenten.

Kennis en advies voor jeugdprofessionals
Professionals in het jeugddomein die te maken hebben met vraagstukken rond polarisatie, extremisme en radicalisering kunnen vanaf 8 februari bellen en mailen voor advies en informatie. Naast de advieslijn kunnen professionals terecht op de website van Platform JEP. Hier vinden ze achtergrondinformatie over het omgaan met radicalisering en extremisme, praktijkervaringen van andere professionals, en informatie over interventies, trainingen en betrokken organisaties. Platform JEP werkt met een pool van ervaren professionals, die beschikbaar zijn om te sparren of voor intervisie. Daarnaast organiseert Platform JEP thematische bijeenkomsten voor professionals en bestuurders over actuele vraagstukken uit de praktijk.

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Inspiratietafel: Big Data +

data 560x389 Datum:       29 juni 2018
    Tijd:            10.00 - 12.30 uur
    Locatie:       Seats2Meet  Utrecht

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +